GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



FULLHD videokamera s projektorem SONY HDR-PJ740V
audio + video / tv + video 13.8.2012 Martin Taraba

Na nápad Sony spojit v jeden celek malou videokameru a ještě menší videoprojektor dodnes konkurenční značky nezareagovaly a firma už přichází s novou generací. Zdá se, že je ještě lepší než loňský premiant.

Nejdříve vyvolaly pozdvižení kapesní LED videoprojektory (první byl model Optoma Pico, viz S&V 5/09, podle nějž se také pro tento sortiment vžil i v Česku název pikoprojektory), jež se záhy začaly stávat součástí kdejakého příbuzného zařízení - fotoaparátů, mobilů, případně dalších přenosných přístrojů. A před 15 měsíci nás překvapila první videokamera s integrovaným LED videoprojektorem Sony HDR-PJ30 (S&V 5/11), která pak také získala ocenění EISA (S&V 10/11). Letošní nová kolekce, z níž jako další kandidát EISA dorazil do redakce prostřední zástupce, tedy už schopností projekce nepřekvapí. Přesto přináší zajímavé a užitečné inovace. Celá nová řada čítá devět modelů, jež se liší mírou výbavy: nejvyšší HDR-PJ760 i CX760 mají integrovanou paměť s kapacitou úctyhodných 96 GB, o něco níže stojí PJ720 se svými 64 GB a následují PJ710, 740 a CX740 s „pouhými“ 32 GB, přičemž u všech modelů je skutečný prostor pro záznam o něco menší, neboť 1 GB vždy využívá obslužný software a případně další 2,8 GB zabírají předinstalované mapy Navteq u modelů vybavených GPS navigací, což jsou ty, za jejichž číselným označením ještě stojí písmeno V. Všechny modely PJ mají totožný videoprojektor, zatímco CX jím vybaveny nejsou, ale veškerá ostatní výbava odpovídá příslušnému sourozenci PJ se shodným číslem. Na samém konci pak stojí nejlevnější typ CX730 (za 27 990 Kč), jehož videočást je shodná s modelem PJ740V, ale nemá projektor, GPS ani vnitřní paměť. Tolik pro pořádek a lepší orientaci v označení všech modelů, nicméně s většinou z nich se tuzemec může setkat jen v zahraničních nabídkách, jelikož na český trh zatím přicházejí pouze dva posledně jmenované.
Celou devítičlennou rodinku ovšem představují HD handycamy nahrávající video v plném vysokém rozlišení v kódování AVCHD (1920 x 1080 obr. bodů progresivně), nebo ve standardním rozlišení SD, kódovaném MPEG2 (720 x 576 bodů prokládaně v evropské verzi PAL). Všechny shodně mají „obrácený“ BSI (Back Side Illuminated) 1/2,8“ CMOS snímač Sony Exmor R s celkem 6,65 milionu pixelů, který předčí běžné CMOS i CCD zejména svou rychlostí a také citlivostí za horších světelných podmínek. Oproti loňskému předchůdci zde tedy je snímač o trochu větší a s vyšším nativním rozlišením. Aby fotočást kamery nezůstala pozadu za nejnovějšími fotoaparáty ze stejné stáje, je počet bodů bezmála 4x interpolován na efektivní rozlišení snímků až 24,1 Mpix, tedy ještě o chloupek více než mají nejnovější zrcadlovky Sony Alpha (S&V 1/12). Krom toho lze pro velikost statických snímků zvolit ještě pět nižších bodových rastrů a vybrat ze dvou „televizních“ poměrů stran 4:3 nebo 16:9, avšak pravý „fotografický“ rozměr 3:2 zde nenajdete. Vzhledem k faktu, že na kameře je fotočást vlastně jen doplňkem a jedná se o uměle vytvořená rozlišení, jsou výsledky velmi dobré a bohatě postačí pro tisk pohlednic nebo prohlížení na obrazovce notebooku. Další zvětšení však prozradí, že kvalitě snímače se skutečným, nikoli interpolovaným rozlišením se mohou blížit jen do jisté míry. Na kvalitě se jistě podílí i značkový objektiv Sonnar od firmy Carl Zeiss s vynikající světelností F1,8 a desetinásobnou optickou transfokací, který mne potěšil zejména nejširším ohniskem odpovídajícím kinofilmovým 26 mm (oproti 30 mm u videa předchozí PJ30) - zde tedy můžeme skutečně hovořit o širokoúhlém záběru. Na opačné straně lze desetinásobný zoom ještě elektronicky prodloužit na 17násobek pro video nebo dokonce na celkem zbytečný, ale číselně ohromující 120násobek pro statické snímky.

Vskutku stabilní stabilizace
Objektivy kamer mají elektronicky ovládanou krytku, po jejímž otevření se namísto běžné frontální čočky objektivu objeví cosi jako velká oční bulva. Jde o nový stabilizační systém zvaný B. O. S. S. (Balanced Optical SteadyShot), u něhož Sony slibuje až 13násobnou (!) míru stabilizace. A musím uznat, že má skoro pravdu, přestože podrobnější technický popis, jak systém funguje, není k dispozici. Každopádně při bližším zkoumání je patrné, že optika je umístěna v jakési kouli o průměru přibližně 5 cm, která po zapnutí kamery uvnitř zvolna plave, vznáší se, a díky tomu velmi dobře kompenzuje i relativně prudší pohyby při natáčení. S kamerou lze při záznamu dokonce velmi zvolna a opatrně chodit, a výsledkem je téměř plynulý, neroztřeseně se pohybující obraz, skoro jako z profesionálního Steadicamu. To pro mne při letitých zkušenostech s mnoha sporně fungujícími, rádoby „stabilizačními“ systémy bylo příjemným překvapením, u něhož jedinou nejistotu vzbudily zvuky při vypnuté kameře. Ona koule s optickým systémem, který již elektronika nedrží v elegantně plovoucím stavu, se začne po vypnutí uvnitř samovolně pohybovat a občas při pohybu skoro až harašit. Nedokážu odhadnout, co a jak dlouho vypnutý, mechanicky namáhaný systém B. O. S. S. vydrží, pokud bych si kameru třeba zabalil do batohu a nosil ji na zádech při vysokohorské túře, anebo ji vozil s sebou během cyklistického víkendu. K zapnuté stabilizaci však nemám žádné výhrady, funguje skvěle a ospravedlňuje poněkud baculatější vzhled kamery, která se konkrétně mně i díky tomu držela a ovládala podstatně lépe než až příliš zeštíhlení předchůdci.
Zajímavě je vyřešena mohutná snímatelná sluneční clona, která dodává kameře skoro profesionální vzhled, ale zároveň ji zbavuje jindy užitečné nenápadnosti. Clona má dva otvory, velký kulatý pro objektiv a nad ním menší, obdélníkový pro dvojici výkonových LED diod zabudovaných v kameře k přisvícení videa nebo u fotografií jako náhrada výbojkového blesku. Nebudete je ale potřebovat často, protože minimální hladina osvětlení pro kameru při výchozím nastavení klesla na směšných šest luxů (oproti 11 luxům u loňského modelu), respektive tři luxy při volbě Low Lux, případně úplná tma (technicky uvedeno 0 luxů) v černobílém režimu nočního vidění, u Sony už tradičně zvaném Night Shot (česky doslova Noční střelba).
U všech devíti modelů lze vyklopit širokoúhlý LCD zobrazovač s úhlopříčkou 75 mm (3“), který nově má výtečné rozlišení téměř milion obrazových bodů a je dotykový, což sice konzervativcům nemusí vyhovovat, ale většině amatérských filmařů usnadňuje nastavování a pohyb v Menu. Sedmi kouskům ze sesterské devítky (včetně obou modelů na našem trhu) přibyl dokonce hledáček, pro nějž však výrobce neuvádí žádné parametry. Kamery proto nemají žádný hlavní vypínač, ale do pohotovostního se stavu spouštějí velmi rychle buď oklopením zobrazovače, nebo vytažením hledáčku. Jinak je elektronika celkem očekávatelně a plně vybavená s ohledem na současné trendy a ve video i foto režimu nabízí většinu funkcí, jež se osvědčily u starších kamer i kompaktů Sony. K dispozici je běžná automatika nebo osm programových modů (Spotlight, Landscape, Portrait, Twilight Portrait, Beach/Snow, Fireworks, Dawn/Dusk, Twilight); pro manuální nastavení hodnot a zejména ruční ostření slouží otočný knoflík vpředu vlevo dole pod objektivem. Mikrofon se proto přestěhoval zdola nahoru za objektiv, jeho mřížka je situována vodorovně, ale snímá zpředu s velmi slušnou lokalizací a směrovostí. Je stereofonní, v Menu lze nicméně aktivovat obvod Dolby Digital 5.1 Creator, který ze sterea vyrobí odpovídajících šest kanálů, zakódovaných pak do DD 5.1 (AC3). Výsledek je velmi dobrý, ale stejně jako u interpolace i zde platí, že není nad věrný záznam originálu.
Výdrž akumulátoru InfoLithium ActiForce a stejně tak i další zvláštní funkce, režimy záznamu v HD, SD i fotu, datové toky a tím i množství zaznamenatelného videa mají shodné parametry s předchozím modelem, takže znovu odkazuji na profil Sony HDR-PJ30 v S&V 5/11. Zde jen zopakuji, že datový tok videa je variabilní (VBR), v plném vysokém rozlišení při nejvyšší kvalitě, zde označované PS činí až 28 Mbit/s, a na vnitřní 32GB paměť se takto vejde zhruba 2,5 hodiny záznamu. Tolik o společných obecných vlastnostech a nyní se podrobně věnujme právě pikoprojektoru.

Odtajněno!
U loňské premiéry jsme se o integrovaném projektoru od výrobce téměř nic nedozvěděli. Nyní je údajů k dispozici více: jde o projekční čip DLP s nativním rozlišením 640 x 360 bodů a LEDkovým zdrojem světla RGB, tedy v oddělených barevných složkách, jenž nepotřebuje jindy nezbytný rotující kotouček. Obdélníkové projekční okénko vidíme na druhé straně odklopného zobrazovače, na jehož horní hraně je pouhý centimetr dlouhý posuvník k ručnímu ostření. Výrobce tvrdí, že zvládne zaostřit od vzdálenosti půl metru, při níž má výsledný obraz úhlopříčku 28 cm. Ve skutečnosti však nejmenší zaostřitelná vzdálenost činí zhruba 20 cm, při němž je obrázek asi deseticentimetrový. Údaj z opačného konce o největší dostupné úhlopříčce 100 palců (254 cm) celkem odpovídá realitě, větší plátno už nelze zaostřit, avšak už zhruba od poloviny této velikosti musíte počítat s kompromisním rozlišením obrazu a promítáním v alespoň potemnělé místnosti.
S projektorem si na mejdanu, v kanceláři či v hospodě užijete spoustu srandy, a je to velmi jednoduché. Stačí odklopit zobrazovač, na něm najít a připravit začátek záznamu a pak již jen tlačítkem přepnout obraz z displeje do projektoru na druhé straně „pádla“. Kameru je nutné umístit tak, aby byl vysílaný obraz co nejkolmější k promítací ploše, anebo se smířit se stranovým zkreslením; jeho kompenzaci zde samozřejmě nenajdete. V temné místnosti má obraz překvapivě vysoký kontrast i při maximální velikosti, při běžném osvětlení interiéru se budete muset spokojit s menší úhlopříčkou. Nemáte-li vhodnou projekční stěnu, většinou postačí kus bílého papíru, třeba zadní strana okoukaného plakátu. Stereozvuk vychází ze dvou štěrbinových reproduktorků pod LCD, což uslyší jen shluk lidí kolem samotné kamery, kvalita nahrávky kamery je vynikající, zvuk reprodukovaný považuji za slušný. Sony však myslí i na ty ostatní, a proto současně s novými kamerami uvádí pro tyto účely na trh také speciální reproduktor RDP-CA1. Má kruhovou vyzařovací charakteristiku, tedy celých 360 °, stojí jenom 1 790 Kč a nevyžaduje zvláštní napájení, protože energii si bere z patice Active Interface Shoe (Ai) pro blesk, mikrofony a další příslušenství, kterou najdete odklopným krytem na horní straně kamery hned za mřížkou mikrofonu. Ostatně značka Sony na smysluplné a užitečné příslušenství vždy velmi dbá. Některé jsem popisoval již v loňské recenzi, z těch nejnovějších, jež také využívají patici Ai, bych rád upozornil mj. na bezdrátový Bluetooth mikrofon ECM-HW2 (4 990 Kč), výkonný, ale úsporný reflektor osazený šedesáti LEDkami HVL-LE1 (6 290 Kč), externí LCD HD monitor CLM-V55 nebo nakonec podvodní pouzdro SPK-HCH pro tyto kamery (7 690 Kč), vodotěsné až do hloubky pěti metrů. Žádné ze zajímavého nového příslušenství jsem ke kameře nedostal k dispozici k praktickému vyzkoušení, ale i tak mne sortiment potěšil.

 

FULLHD VIDEOKAMERA S VIDEOPROJEKTOREM SONY HDR-PJ740V
cena: 36 490 Kč
objektiv Carl Zeiss Vario Sonnar F1,8/3,8-38 mm, kinofilmový ekvivalent 26-260 mm, průměr filtru 52 mm
snímač 6,3mm (1/2,8") Exmor R CMOS (BSI) 6,65 Mpix celkem
rozlišení foto efektivně: 4:3 - 4,6 Mpix; 16:9 - 6,14 Mpix nejvyšší: 6544 x 3680 (16:9; 24,1 Mpix) nebo 4912 x 3680 (4:3; 18 Mpix) rozlišení video efektivně: 16:9 - 6,14 Mpix nejvyšší: 1920 x 1080/50p
monitor dotykový širokoúhlý LCD 75 mm (3"), 921 600 (1920 x 480) bodů
formát záznamu HD: AVCHD ver 2.0; SD: MPEG2-PS
přípojná místa výstupy: AV, USB, YPbPr, HDMI, sluchátka
vstupy: DC, mikrofon, patice Ai
software v balení: Play Memories Home, Handycam Handbook
napájení Info Lithium NP-FV50: 6,8 V/980 mAh; AC adaptor/charger AC-L200D: 100-240 V/8,4 V/1,7 A
výdrž aku záznam až 120 minut; promítání cca 100 minut
paměť interní 32 GB + karty MS Duo nebo SD/HC/XC
rozměry 73 x 72 x 138 mm (tělo kamery); 88 x 108 x 166 mm (včetně aku a sluneční clony)
hmotnost 580 g (tělo kamery); 680 g (pohotovostní včetně aku a sluneční clony)


web www.sony.cz

Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 3.00     hodnotilo čtenářů: 5424     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku