GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



AV přijímač ONKYO TX-NR1009
audio + video / přenosné + MP3 9.1.2012 Pavel Víšek

Sedm kanálů dobývá kinosály s ofenzívou 3D filmů vyžadujících odpovídající zvuk. O malý krok napřed je už však zase domácí kino s formátem DTS Neo:X. Nejdostupnějším ze tří AV přijímačů Onkyo, které tuto novinku uvedly do praxe, je TX-NR1009.

Jedenáctikanálový formát Neo:X, který se představil loni na CESu, si vystačí s „upmixem“ ze zvukové stopy 5.1. Společnost DTS má naštěstí smysl pro realitu a připouští modifikace v konfiguracích 9.1 (respektive 9.2). Samozřejmě i z pragmatických důvodů. Jedenáct reprosoustav by potřebovalo opravdu velký obývákový kinosál a s ním logicky i odpovídající výkon zesilovačů. Ty se zatím u stolních komponentů nezabydlely v účinnější třídě D, takže se taková AV centrála všeobecně neobejde bez mohutné skříně, do níž se devět „koncáků“ s chladičem a dostatečně tvrdým zdrojem napětí poskládá jen tak tak. Vlajková loď ve flotile tří AV přijímačů Onkyo TX-NR5009 hmotní 25 kg a příkon má přes 1 kW, ale certifikace THX Ultra2 Plus naznačuje, že loď patří spíš do postprodukcí. Základní model je o 6,5 kg lehčí a nižší certifikace THX Select2 Plus pro něj doporučuje místnost o výměře 56 m3 a odstup tři až čtyři metry od zobrazovače si nárokuje větší úhlopříčku, kterou optimálně zajistí videoprojektor. I když zatím byla řeč pouze o DTS Neo:X, podpoře se těší kompletní nabídka audiokodeků pro prostorový zvuk v čele s Dolby TrueHD.

Místo pro technologie
Za střídmý design a čisté linie TX-NR1009 vděčí padacím dvířkům, které jsou stejně jako celý čelní panel z broušeného hliníku (buď v přírodní barvě kovu, nebo černém eloxování); před očima estétů schovávají mimo jiné tlačítkový síťový vypínač, sluchátkový výstup s jackem 6,35 mm a další přípojky. Kromě velkého kovového knoflíku hlasitosti a spínačů Standby a Pure Audio zde z ovládacích prvků zbývá už pouze linie dvanácti atypických tlačítek pro volbu vstupů (nechybí zde ani Phono pro gramofon s přenoskou MM) kousek pod tmavým organickým sklem, jež chrání bílý dvouřádkový displej s bodovou matricí.
Doprostřed přední části konstruktéři umístili štědře dimenzovaný transformátor v provedení EI. Filtraci usměrněného napětí zajišťují dva velké válcové elektrolyty s celkovou kapacitou 36 000 µF. Žebry dopředu je natočen robustní, černě eloxovaný chladič, který soustřeďuje výkonové tranzistory Toshiba. V jinak tuhé základně nechybí otvory pro cirkulaci vzduchu, které pomáhají hned dva ventilátory: zřejmě jsou tiché, ale představují především rezervu, protože aktivní nebyly, ani když se už zesilovače „rozehřály“. Moduly výkonových zesilovačů jsou symetricky uspořádané (pět vpravo a čtyři vlevo), jednoduchá matematika o výkonu říká 9x 180 W do šestiohmové zátěže, ale trvale tohoto výkonu dosáhne jediný kanál, jehož zesilovač si „přivlastní“ napájení pro sebe (tato informace má vypovídací hodnotu z hlediska výkonové rezervy pro špičky signálu). Zesilovače s třístupňovým invertovaným Darlingtonovým zapojením používají firemní technologii WRAT (Wide Range Amplifier Technology), jež odpovídá nárokům mladších generací optických disků jako DVD-Audio nebo SACD. Nejblíže zadní stěně šasi jsou tři „patra“ tištěných spojů, AV přijímač TX-NR1009 je totiž elektronikou doslova „nabitý“.
Protože AV přijímač náleží do vyšší střední třídy, na konektorovém poli výrobce nešetřil, pro nepřeberné možnosti konektivity se nabízejí i obstarožní přípojky S-Video (čtyři vstupy a dva výstupy), které už jinak platí za „ohrožený druh“. Z „exotičtějších“ možností je dobré zmínit alespoň RS-232C pro ovládání dalších zařízení při zákaznických instalacích, multikanálové analogové přípojky (7.1 vstup a 9.2 výstup) nebo firemní specialitu, vstup VGA (ten je popsaný výmluvně PC In). Pokud potřebujete připojit iPod, můžete využít univerzální port v kombinaci s některou z firemních dokovacích jednotek nebo přímou cestu přes přední ze dvou portů USB. Linkové výstupy Zone 2 a Zone 3 umožňují nezávislé ozvučení dalších dvou zón, takže s AV přijímačem lze počítat pro jednoduchý multiroom.
Každý samozřejmě začíná počítat od digitálních rozhraní HDMI 1.4a, osm patří vstupům (jeden je přístupný zepředu) a dva výstupům. TX-NR1009 se tak těší plné podpoře digitálního obsahu ve 3D, protože nejmladší schválená verze HDMI přenáší takový objem obrazových dat, že se každému oku dostane neprokládaného rozlišení Full HD. K dispozici je také zpětný kanál (Audio Return Channel), přivádějící zvuk z televizoru zpátky do AV přijímače. Zvláštní zmínku si zaslouží upscaling. Videoprocesor na platformě HQV Vida HD 1900 přepočítává signál z nižšího rozlišení až na 1080p. Na to už jsme zvyklí, ale rezervu do budoucna představuje technologie Qdeo Incorporates od firmy Marvell, která signál z HDMI „povýší“ až na rozlišení 4K (3840 x 2160 pixelů), jež má v kinech smysl leda v obřích amerických sálech. Leč společnost Sony už brzy vyrukuje s „domácím“ 4K videoprojektorem VPL-VW1000ES, který bude stát maličkost: předpokládaná cena je kolem 25 000 dolarů.
Co se týče zpracování obrazu, morální zastarání novému modelu značky Onkyo dlouho nehrozí.
Jediným integrovaným zdrojem signálu je dvourozsahový tuner, který má v paměti místo na uložení 40 předvoleb oblíbených stanic. Jeho FM sekce podporuje základní funkce nadstavby RDS (PS, PTY, RT a TP).
AV přijímač však také disponuje klientem DLNA ve verzi 1.5 s možností příjmu internetových rádií a podcastů a streamování hudby; podporované předplacené služby Napster, Spotify nejsou v naší republice nabízeny (doma je u nás zatím jen marketingově živořící MusicJet, o němž však mnoho potenciálních zájemců ještě vůbec neslyšelo). K internetu lze TX-NR1009 připojit prostřednictvím ethernetového konektoru do sítě LAN nebo bezdrátově s Wi-Fi adaptérem UWF-1 (vypadá jako miniaturní USB flashka a stojí 1 290 Kč). Kompletní nabídku všech funkcí a režimů zpřístupňuje velký, učící se dálkový ovladač.

Přeplněn formáty po okraj
Pamatováno je na zvýšený uživatelský komfort: automatický kalibrační systém Audyssey MultEQ XT doznal vylepšení a akustické parametry poslechové místnosti měří až v osmi místech. Dvaatřicetibitový digitální zvukový procesor nabízí řadu přednastavených režimů. Kromě toho se nabízejí obligátní regulace basů a výšek (ovládané elektronickými potenciometry), režimy Direct (tónové korekce přemosťuje) a Pure Audio (vypíná displej a po nastavení potřebného i řídicí mikroprocesor a další zrovna nepotřebné obvody) i sofistikovanou fyziologickou regulaci hlasitosti THX Loudness Plus. Pro vylepšení audia ve ztrátových formátech MP3, WMA, FLAC, WAV, Ogg Vorbis i AAC je k dispozici Music Optimiser, dopočítávající vyšší harmonické, o něž originální nahrávku připravila komprese. Na kvalitní zvuk z digitálních zdrojů dohlížejí D/A převodníky Burr-Brown se vzorkovací frekvencí 192 kHz a rozlišením 24 bitů (PCM1690 a PCM1789), zkreslení typu jiter potlačují osvědčené firemní obvody.
Jedenáct párů šroubovacích terminálů umožňuje sadu reproduktorových soustav zapojit s „předními horními“, „předními širokými“ nebo zadními surroundovými kanály. V případě konfigurace 7.1 (nebo 7.2, monofonní signál pro subwoofery je pouze zdvojený) lze hlavní přední soustavy zapojit bi-ampingově. Zmíněné terminály akceptují reprokabely na konci s holými vodiči a po „odzátkování“ i s banánky. Na závěr je třeba zmínit, že mnohé jednotlivosti text jednoduše nemohl obsáhnout, obsažný anglický manuál má sto stránek.

Netopýří ucho
AV přijímač má sice mimořádnou výbavu, ale zesilovače vzhledem k ceně nemají právě highendovou konstrukci. Zvukově však TX-NR1009 ze segmentu domácího kina vyčnívá a představuje spíše univerzální AV centrálu pro posluchače se zvýšenými nároky. Zvukově se vyznačuje detailním prokreslením i neutrálním charakterem, který si v hudebních žánrech nevybírá. Basy jsou jisté a pevné, vyšší kmitočtová pásma jsou prostá náznaků agresivity. Celkový zvukový charakter je měkčí, neunavuje ani při delším poslechu. -pv

Na čem se testovalo
AV přijímač Onkyo na sestavu doplnily bi-ampingově připojené trojpásmové soustavy JBL Studio 190 a jako zdroj signálu CD přehrávač Denon DCD-725 coby transport a externí D/A převodník Cambridge Audio DacMagic. Kabeláž byla reproduktorová XSymphony Alpha Hybrid, signálová XSymphony Pure Silver Fantasy a Van den Hul Digi-Coupler Hybrid. Jako testovací jsem použil mj. CD Beethoven: Piano Concerto No. 5 (Vivarte/Sony Music, 1998), Barbra Streisand: Love Is The Answer (Columbia/ Sony Music, 2009) a Victor Wooten: Palmystery (Heads Up/Classic, 2008).

Proč ho koupit?
Velice kvalitní AV centrála za odpovídající cenu se hodí do velkého bytu i menšího domku, kde může posloužit jako základ jednoduché multiroomové instalace.

 

ONKYO T X-NR1009
orientační cena: 37990 Kč
hodnocení S&V: vynikající

počet kanálů 9.2
výstupní výkon 9x 180 W (6 ohmů, 1 kHz)
kmitočtový rozsah 5–100 000 Hz (+1/-3 dB, režim Direct)
celk.harm.zkreslení <0.08 % (20–20 000 Hz, 90 W)
odstup signál/šum 110 dB (CD), 80 dB (Phono), dle IHF-A
činitel tlumení 60
dekóduje formáty Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, DD(Plus), DD EX, DTS-ES, DTS Neo:X, DPL IIx(z)
tuner AM/FM, 40 předvoleb, RDS (PS, PTY, RS, TP)

přípojky (vstupy) 8x HDMI 1.4a, 2x komponentní, 4x S-Video, 5x kompozitní, VGA (PC In), 6x linkový, phono, 7.1 audio, 6x digitální (3x koax., 3x optický), ethernet

přípojky (výstupy) 2x HDMI 1.4a, komponentní, 2x S-Video, 2x kompozitní, linkový, 9.2 audio, sluchátka, RS-232C;
rozhraní: universal port

příkon/Standby 830 W/0,3 W
rozměry (š x v x h) 43,5 x 19,9 x 43,6 cm
hmotnost 18,5 kg

web www.cptpraha.cz
www.eu.onkyo.com

Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 0.51     hodnotilo čtenářů: 4952     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku