GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



DALI Mentor 8
audio + video / high fidelity 14.1.2010 Stanislav Malý

Co je nejvýznamnější obor Dánska? Již dlouho mlékárenský průmysl, ale v nevelkém Dánsku existuje i nebývale silná koncentrace firem, vyrábějících reprosoustavy, zesilovače a příslušenství ke gramofonům. Stěží najdete jiný, srovnatelný stát (v Dánsku žije 5 milionů obyvatel), kde úspěšně funguje vzhledem k počtu obyvatel tolik firem z oboru hifi. Nejvíce firem se zaměřilo na reprosoustavy, některé vyrábí pozoruhodně velká množství reproduktorů, jiné získaly světové renomé.


Víte, že Dali patří mezi pět největších evropských výrobců reprosoustav?
Nedávno firma oslavila 25 let, vznikla v roce 1983. Bohužel je u nás stále málo známá, přestože nabízí hodně rozmanitou produkci, mimo jiné i velice zajímavé boxy pro audiofily. Dali vyrábí 9 modelových řad reprosoustav v nebývale širokém cenovém rozpětí: 6.500 stojí nejlevnější pár a za 1,5 milionu Kč pořídíte nejdražší.
Dali vyrábí skříně i reproduktory, nespoléhá na cizí dodavatele. Podobných firem, které zvládnou komplexní proces od návrhu reproboxu, výhybky, výroby měničů i optimální skříně, není mnoho, často i proslavené značky měniče nebo skříně nakupují. Tím, že má Dali vše ve vlastních rukou a tudíž pod kontrolou, může lépe zvolit výhybky, měniče a vhodné bedny tak, aby vznikly harmonicky sladěné, vyvážené reprosoustavy bez zbytečných slabin. Za dobu existence firma nashromáždila mnoho zkušeností a vlastním vývojem posunula kvalitu reprodukce o kus dál, blíže k živé, reálné hudbě.
Model Menor 8 je největší typ řady s vyzrálým designem, který je mimochodem pro severské firmy již léta typický: nenápadnost, žádné extravagantní tvary, proto se reprobox dobře začlení do nejrůzněji vybavených pokojů. Soustava pro náročné audiofily, zpracování i reprodukce odpovídá vyšší ceně, ale zdaleka není z produkce Dali nejdražší. Ovšem mnoho nápadů a šikovných řešení získal Mentor 8 od dokonalejších sourozenců. Nad řadou Mentor jsou ještě Helicon, Euphonia a Megaline.
SKŘÍŇ tvaru kvádru, při detailním pohledu ale neobvyklý. Dali nesleduje v posledních letech módní trend štíhlých boxů, s bočním umístěním basáků. Ani často viděný lichoběžníkový půdorys boxu zde nenajdete. Mohutná skříň spočívá na masivní základně, jejíž plocha přesahuje půdorys boxu, tím mu dodává (při výšce 110 cm) potřebnou stabilitu. Do základny lze přišroubovat obvyklá čtveřice spiků, eventuálně se dají doplnit (jsou přibaleny) odpovída-jícími podložkami, potom nepoškodí špičky podlahovou krytinu. Spodní hrana boxu není rovná, nýbrž mírně prohnutá směrem dolů, stejně jako zadní, což přemění tvar pravidelného kvádru na nepravidelný a tím pomáhá potlačit stojaté vlny uvnitř boxu. Nápadná čelní stěna je složena ze dvou vrstev: na spodní desce je připevněna druhá, kratší, sahá od zhruba od 1/5 výšky k horní hraně. Tím je čelní stěna zesílena (zhruba o 15 mm), navíc získala lepší odolnost vůči šíření vibrací a rezonancí vyvolaných prací dvojice basáků. Druhá deska tvoří s první sendvič, mezi nimi je vrstva silikonu, spoj zajišťuje 8 šroubů. Kombinace rozdílných hustot MDF desek plus silikonová vrstva (optimální výšku i místa nanesení silikonu určil delší výzkum, stejně jako vzájemný poměr hustot MDF desek) zajistí výrazné potlačení šíření rezonancí, srovnatelné s mnohem silnější ozvučnicí. O síle stěn skříně se výrobce nezmiňuje, zjistit snadno se to nedá, neboť všechny stěny pokrývá dokonale slícovaná dýha. Jistě Dali nevybral moc tenké, spíše naopak, o čemž napovídá hmotnost 1 boxu, totiž 35 kg ! Skříň je samozřejmě vyztužena a rozdělena příčkami, oddělují prostor jednotlivých basáků a středového reproduktoru. Vzadu ústí 2 bassreflexy, každý basák má vlastní. Škoda, že Dali neuvádí podrobnosti, bassreflexy nemusí nutně pracovat se stejným objemem, mohou být naladěné na rozdílné kmitočty. Mohutný terminál nabízí připojení bi-wiring, propojení mezi kontakty zajistí masivní, pozlacené plechové spojky. Hned z druhé strany terminálu je umístěna výhybka, aby byla cesta signálu co nejkratší.

REPRODUKTORY
Napočítáme jich pět, nízké tóny má na starosti dvojice 20 cm basáků, podpořená dvojicí basreflexů na zadní straně boxu. Střední pásmo vyzařuje 15 cm reproduktor, jehož membrána má charakteristickou hnědo-červenou barvu, stejně jako u basáků. Jde o směs polymeru a dřevěných vláken, s minimální hmotností a současně vysokou pevností a odolností proti nežádoucím rezonancím. Spolu s vysoce účinným magnetickým systémem se dosáhlo rychlé reakce na změny signálu, malé setrvačnosti a dobrého rozlišení detailů. Výšky od 3 kHz výše vyzařuje kalota s průměrem 28 mm. Ovšem Mentor 8 má ještě druhý výškáč a právě dvojice výškových reproduktorů a unikátní řešení jejich symbiózy je to nejzajímavější. Dali dvojici výškáčů, tvořících jeden celek, neboť jsou zapuštěny do hliníkové desky, odolávajících přenosu rezonancí, nazývá Hybrid Tweeter Modul. Druhý výškáč kompenzuje pokles prostorového vyzařování kaloty, neboť každý výškáč s obvyklým průměrem kaloty 25-26 mm zužuje se stoupajícím kmitočtem úhel vyzařování a nad hranicí 12 kHz je již pokles vyzářené energie mimo osu zřetelný. Pro omezení tohoto směrového efektu neexistuje mnoho možností, nečastěji se používá místo kalotového výškáče jiný typ. Dali zvolil jedinečný způsob, kalotu ponechal a přidal další měnič.
I méně zkušený konstruktér se znalostí akustiky a vyzařování zvuku z reprosoustav dobře ví o závažném problému: mají-li stejnou část kmitočtového pásma vyzařovat dva nebo více měničů, vznikají četné interference, některé kmitočty (přesněji úzká kmitočtová pásma) budou zdůrazněny, jiné potlačeny s výsledkem: zvlněná kmitočtová charakteristika plus více či méně rozostřená lokalizace. Tedy zhoršení, které je téměř nemožné odvrátit. Proto mimochodem téměř nepotkáte reprosoustavu s dvojicí (nebo více) výškáčů (mezi výjimky patří Opera Callas, Von Schweikert Audio VR-4SR atd). Častěji se vidí box s dvojicí středotónových měničů, ovšem téměř vždy umístěných dle návrhu D´Appolito. Dali zvolil šikovné řešení: výškáče nejsou identické, jde o rozdílné konstrukční typy, běžný kalotový výškový reproduktor doplňuje fóliový typ. Podstatné: vysoké tóny nevyzařují oba současně, neboť by nevyhnutelně k interferencím docházelo, nýbrž jen nejvyšší kmitočty, nad 12 kHz. Tudíž daleko nad pásmem (2-4 kHz), kde je ucho nejcitlivější. Dále jsou oba měniče umístěny v přesně definované vzdálenosti tak, aby vzniklo minimum interferencí. Vzdálenost mezi nimi určil výzkum vyzařování akustické energie konkrétních reproduktorů s ohledem na jejich směrovost a vzájemnou fázi, ovlivněnou výhybkou.
Membrána „přídavného“ výškáče nemá tvar ani kónusu či kaloty, tvoří ji mírně napnutá fólie. Na ní jsou nalepené tenoučké vodiče, v těsné blízkosti fólie je magnetický systém, v jehož magnetickém poli se fólie nachází. Přivedený střídavý proud do vodičů vyvolá přitahování a odpuzování fólie od magnetických pólů, tedy kmitání, přesně dle frekvence a amplitudy příchozího signálu. Fólie i s drátky je velmi lehká, proto reaguje na změny signálu bleskově, má zanedbatelnou setrvačnost. Fóliový měnič má větší plochu než běžná kalota, postačí proto menší rozkmit, výsledkem je menší zkreslení; vyšší účinnost a lineární kmitočtový průběh vyplývá z rozmístění drátků po celém povrchu fólie, zaručí její rovnoměrnější pohyb bez nežádoucích rezonancí. Kalota nebo konusový výškáč mají vodiče vždy jen dole u obvodu nebo ve středu konusu. Fóliový měnič reprodukuje věrněji amplitudu i fázi signálu nejen v ose, ale i širokém úhlu, více než 120 stupňů. Výhodou je podstatně větší zóna optimálního poslechu. Zvídavé čtenáře možná napadne: když je fóliový měnič dokonalejší než kalotový výškáč, PROČ vlastně Dali používá oba ? Stačil by jen fóliový. Dánští konstruktéři uvažují ale jinak: výhody fóliového měniče – blesková reakce, vysoké rozlišení a minimální zkreslení – lépe vyniknou, pokud se reproduktor nemusí starat o „nádenickou práci“, tedy reprodukci kmitočtů 3 až 10 kHz. Tím logicky klesá možnost vzniku intermodulačního zkreslení, reprodukce nejjemnějších detailů, dozvuků a impulsních signálů pak zůstane křišťálově čistá. Vzájemnou optimalizací dvojice výškáčů s výhybkou a vůči rezonancím rigidního boxu se dosáhlo dle Dánů 3D reprodukce, tedy přesného zobrazení prostoru nahrávek včetně hloubky.

EL. VÝHYBKA
Dali Mentor 8 je čtyřpásmová soustava, po bližším seznámení ale už vím, že se řadí mezi 3 a půl pásmové. Výrobce uvádí, že výhybka obsahuje kompenzaci lineárního průběhu impedance, což prospívá každému zesilovači, neboť reprosoustava nemění v průběhu kmitočtového pásma ani příliš hodnotu impedance, ani nejsou změny prudké. Z toho vyplývá, že návrh výhybky nebyl snadný: sladění fáze a impedančního průběhu s výsledným chováním reprosoustavy i s podporou simulačních počítačových programů jistě zabral nejeden týden. To může být důvodem, proč Dali neuvádí strmost jednotlivých filtrů, ani další podrobnosti o výhybce. Je jasné, že se významně podílí na výsledném dobrém dojmu z reprodukce, neboť navázání jednotlivých pásem nelze ani během kritického poslechu postřehnout.

POSLECH proběhl v poslechovce Studioline, kde sice prakticky nejsou žádné akustické úpravy, zato vysoký strop, odhadem přes 4 metry. K dispozici byl přehrávač Marantz CD 17mkII (solidní stroj střední třídy, už se nevyrábí) a zesilovač NAD 375 BEE, což je novinka. Stojí na vrcholu řady C, disponuje velkým výkonem 2 x 150 W /sinus, špičkový 2 x 250/410 W na 8/4 Ohmech. Firma NAD je známá povedenými zesilovači za rozumnou cenu, tento uspokojí i vysoké nároky.
První dojem z reproboxu zcela odpovídá vzhledu – majestátní. Chválu zaslouží chválu mohutné, pevné a precizní basy plus schopnost zahrát čistě nízké tóny i hodně nahlas. S tím se běžně u boxu s dvojicí 20 cm basáků nesetkáte. Výrobce uvádí pro pokles mínus 3 dB dolní kmitočet 34 Hz, což je výtečná hodnota a není důvod tomu nevěřit. Druhý dojem po 3 minutách poslechu: neobvykle široký úhel vyzařování vysokých kmitočtů, přesná lokalizace a vysoké rozlišení Hybrid Tweeter Modulu. Seděl jsem asi 2,5 m od boxů, nebylo třeba je směrovat přímo na hlavu, optimální byl úhel cca 15 stupňů. Připomínám, že pokud sedíte na vrcholu pomyslného rovnoramenného trojúhelníku a boxy jsou natočeny na hlavu, znamená to natočení o 30 stupňů. Původně jsem je na hlavu nasměroval, byl ale až moc slyšet každý, byť i minimální šelest a nejrůznější vrzání, klapání atd., které se na záznamech akustické hudby vyskytují. Pochopitelně při větší vzdálenosti od boxů nebude jev tak výrazný. Podrobně jsem zjišťoval, jak velký (pozitivní ?) vliv má na reprodukci fóliový výškáč. Zdálo by se, že kmitočty nad 12 kHz už nic podstatného k celkovému dojmu nepřinesou, opak je pravdou !! Jasně se zvětšil úhel vyzařování vysokých tónů, přibylo více detailů. Šíření kmitočtů v horizontální rovině má větší rozsah, než ve vertikální, což je výsledek použití fóliového měniče a precizního sfázování obou výškáčů. Fóliové typy vyzařují vždy více do stran, než směrem nahoru a dolů – což je výhoda, neboť se omezí především brzké odrazy od podlahy, to zpřesní lokalizaci.
Střední pásmo s výbornou srozumitelností podá hlasy zpěvaček přirozeně, zachová charakteristický výraz. Dali Mentor 8 miluje energickou hudbu, například jazzové big-bandy, pořádně našlápnuté r&b ale i současný rock a pop. S nadhledem zvládne velké dynamické skoky, udrží stabilní zobrazení prostoru. Důležité je, že zachová potřebnou rychlost a přesnost (např. tympánů či dobře nahraného kontrabasu), ale též razanci i důraz bicích nástrojů. Sólový klavír reprodukuje reálně, bez zjevného dynamického omezení (právě klavír představuje náročný úkol), potěší též komorní hudba, kde vynikne ukázková transparence, reprodukce působí stále bezprostředně. Mentor 8 hraje skvěle nahlas i potichu, ukázkově čistě. Vyznačuje se vyrovnanou reprodukcí v širokém rozsahu a předvádí, že jméno nebylo vybráno náhodně. Prostě neslyšíte reprobox, jen hudbu. Pokud plánujete pořídit lepší reproboxy, rozhodně stojí Mentor 8 za pozornost a zkušební poslech. Vzhledem ke schopnosti boxu reprodukovat nízké kmitočty by měla mít poslechová místnost alespoň 24 qm, u menších hrozí vybuzení prostorových módů. Já je nezaznamenal především díky vysokému stropu a větší poslechovce. Vypadá skvěle, hraje velmi dobře, není náročný na zesilovač ani na umístění v pokoji. Dobrý poslech. Další informace viz www.daliaudio.cz  

Technické údaje výrobce
Rozměry: 110 x 250 x 440 cm
Frekvenční rozsah: 34 - 34.000 Hz (+/- 3dB)
Sensitivity (2,83 V/1 m): 90,0 dB
Nominal impedance: 6 Ohm
Maximum SPL: 113,0 dB
Recommended amplifier power: 40 až 250 W
Crossover frequencies: 750 / 3.000 / 12.000 Hz
Hybrid tweeter module, Super high frequency drive Rribbon
Hybrid tweeter module, High frequency driver: Soft textile dome
Midrange frequency driver: Wood fibre cone
Low frequency driver: Wood fibre cone
Enclosure type: Bass reflex
Bass reflex tuning frequency: 28,0 Hz
Connection input(s): Bi-wire
Recommended placement: Floor
Loudspeaker type: Front
Magnetic shielding: No
Loudspeaker weight including base and grille: 35,4 kg
Cena: 124.990 Kč
Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 0.22     hodnotilo čtenářů: 2363     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku