GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



Dokonalá symbióza: Aurum Cantus + Vincent
audio + video / high fidelity 8.12.2009 Stanislav Malý

Přehrávač Vincent CD S4, integrovaný zesilovač SV 232 plus audiofilské regálové reprosoustavy s páskovým výškovým reproduktorem Aurum Cantus V3M. Doporučená cena: 19.990 Kč (přehrávač), 26.990 Kč (zesilovač), 47.990 Kč (reproboxy). Uvedené komponenty jsem slyšel letos na výstavě high-end audio techniky v Praze, která se koná každým rokem počátkem jara ( www.high-end-praha.cz ). Vincent a Aurum Cantus ve mně zanechaly velmi pozitivní dojem. Proto jsem nadšeně uvítal možnost, seznámit se s nimi důkladněji, v klidu si je naposlouchat a také samozřejmě nahlédnout do jejich útrob.

Nezbavujte se Domácího kina - naroubujte na něj kvalitní STEREO !
Značka Vincent se na českém trhu etablovala roku 2001 a bylo již publikováno několik pozitivních testů a recenzí. Naopak reprosoustavy Aurum Cantus jsou pro mne novinkou, která má na těchto stránkách premiéru a proto se jim budu věnovat poněkud více ...

Reprosoustavy V3M
Společnost Aurum Cantus (latinsky zlatý zpěv) založil italský audiofil a konstruktér Joseph Szall, který se v Miláně zabýval vývojem a konstrukcí páskových vysokotónových reproduktorů (Ribbon Tweeter).Výroba páskových reproduktorů je velmi delikátní a vyžaduje precizní ruční práci. Dosud bylo velké štěstí se s nimi setkat. Já si za zhruba 25 let vzpomínám pouze na pár ojedinělých případů : britský výrobce Monitor Audio je používá u reproboxů top série Platinum, pro více informací klikněte na www.monitoraudio.co.uk, je tam několik testů, doporučuji podrobný z "Areadvd" a "Suono magazíne". Dále německá firma Elac vyrábí mj. neobvyklý výškový měnič, označují ho 4Pi, připomínající velký hřib, který vyzařuje kmitočty od 4 do 50 kHz stejnoměrně na všechny strany. Jde právě o páskový reproduktor, jenže ovinutý kolem „nohy hřibu". Proto má vyrovnanou charakteristiku vyzařování 360 stupňů. To znamená, že výšky dorazí k posluchači nejen přímo, ale navíc z mnoha dalších směrů - po odrazech od bočních a zadní zdi. Tím získá reprodukce na prostorovosti, což je vhodné při surroundovém filmovém zvuku. Najdete ho u modelu Elac FS 609 X-4Pi, psal jsem ZDE o tomto výjimečném reproboxu. Asi před 9 lety jsem měl štěstí slyšet a posoudit jeho předchůdce v rámci testu top reprobeden (text vyšel v časopisu Stereo + Video). Třetí reproboxy, u kterých jsem páskový měnič slyšel, jsou americké Red Rose Music. Tuto firmu založil slavný Mark Levinson, viz www.redrosemusic.com, ovšem vlastní měniče kupuje právě od výrobce Jinlang Audio Co., Ltd., který je také výrobcem reprosoustavy Aurum Cantus.
Aby se tyto vzácné reproduktory dostaly do širšího povědomí posluchačské veřejnosti, bylo nutné jejich výrobu zlevnit. Z tohoto důvodu Joseph Szall vstoupil do čínské společnosti Jinlang Audio, která již měla v hifi světě skvělou pověst v oblasti výroby OEM korpusů reprosoustav pro renomované značky. Po dodání technologie a odborném zaškolení pracovníků, se v roce 2000 rozběhla sériová výroba reproduktorů a kompletních reproboxů značky Aurum Cantus.

REPROBOX V3M
Dvoupásmový monitor na první pohled uchvátí svým dokonalým dílenským zpracováním. Povrch tvoří přírodní výběrová dýha, na kterou se nanášel klavírní lak celkem ve 14-ti vrstvách. Na zadní straně zaobleného korpusu, potlačujícího stojaté vlnění, naleznete masivní pozlacené bi-wiring terminály, které jsou pro zamezení vibrací, zasazené do masivní hliníkové desky. Proti páskovému výškáči se na zadní straně nachází vyústění basreflexového nátrubku. Pokud má bassreflex skutečně vyzařovat kmitočty 40 Hz nebo i nižší, musí být odolný vůči nízkofrekvenčním rezonancím. Z tohoto důvodu výrobce basreflexový nátrubek fixoval z vnější strany silným hliníkovým prstencem, který je přišroubován přímo do korpusu třemi imbusy. To samozřejmě blahodárně přispívá k pevnosti spojení a logicky tím klesá riziko nežádoucích rezonancí. Kvalita provedení skříně ovšem na povrchu nekončí, naopak.
Po vyjmutí středobasového měniče, vidím příkladně poctivou konstrukci a chvályhodnou důkladnost stavby vlastního boxu. Přední ozvučnici nevelké skříně tvoří sendvič z MDF silný 47 mm (!), což není běžné ani u sloupových reprosoustav vyšších cenových skupin. Výztuha nad basovým reproduktorem svazuje všechny čtyři stěny a činí je naprosto rigidními. Povrch vnitřních stěn je ošetřen antirezonančním nátěrem. Na bočních stěnách, poblíž basového reproduktoru, jsou přilepeny tlumící panely z PU pěny s profilovanými hrbolky a box vyplňuje syntetické rouno, omezující vliv stojatého vlnění. Přední stěna je mírně zakloněna, což také potlačuje stojaté vlnění uvnitř boxu, ale zároveň toto zaklonění přináší další výhodu - vyrovnává časové zpoždění basového reproduktoru. U běžných, (rovných) boxů jsou vzájemně posunuté svislé osy akustických středů reproduktorů a zvuk ze středobasu vychází ze středu kónusu, který je mnohdy hluboký více jak 3 cm, u výškového reproduktoru zvuk naopak z vrcholku vypouklé polokoule.
Tím je dáno, že svislá osa středu basového reproduktoru je k uchu posluchače o pár cm vzdálenější, než od výškáče. V takovém případě zvuk basáku dorazí k posluchači maličko později, což změní původní poměr mezi jednotlivými frekvencemi, neboť se zjistilo, že ucho vyhodnotí dříve přijaté frekvence jako hlasitější !! Situace je však mnohem složitější, posluchač neslyší pouze tzv. přímý zvuk, ten dle výzkumů tvoří jen 20 až 30%, většinou dorazí k uchu signál odražený - nepřímý. Ten se spojí se zvukem přímým a vzniká tisíce kombinací, kdy jsou jednotlivé frekvence zdůrazněny, jiné potlačeny dle okamžitých fázových hodnot obou signálů. Výsledkem je zvlnění frekvenčního průběhu.
Přes výrazný podíl (70 až 80%) odraženého zvuku, bývá přesto u reproboxů s minimálním rozdílem mezi akustickými středy reproduktorů slyšitelně čistší a homogennější reprodukce, zvláště v citlivém pásmu presence, což je mj. důvod, proč se již pár desetiletí podobné, mírně zakloněné boxy (i přes vyšší výrobní náklady) vyrábí.
Výškáč u modelu V3M není klasická vypouklá kalota, nýbrž plochá, ultratenká hliníková páska, navíc mírně zapuštěná do miniaturního zvukovodu, tvořící s výškáčem jeden kus. Zapuštěním dovnitř boxu + zaklonění stěny společně zajistilo prakticky nulový rozdíl mezi svislými osami akustických středů měničů reproboxu V3M.
Originální stojany pod V3M mají také nenápadný, ale velmi užitečný doplněk: 4 drobné zafrézované podložky. Materiál je něco mezi plastem a gumou a má výborné přilnavé vlastnosti. Reproboxy na nich stojí velmi pevně a případné sklouznutí ze stojanů prakticky nehrozí. Firemní stojany bývají obecně optimální, nejde jen o sladění designu s boxem. Kvalitní reprosoustavy si zaslouží pořádné stojany, neboť ty příliš levné (pár seženete od cca 2.500 Kč) výslednou reprodukci zhorší (laik tomu nevěří, ale je to tak, především jde o přesnost reprodukce hlubokých tónů a lokalizace) a navíc hrozí při náhodném nárazu riziko pádu boxu na zem a jeho poškození. Audiofilní stojany mívají vždy vysokou hmotnost. Jistě jste si všimli, že podstavec bývá z litiny, nebo je tvořen žulovou deskou. Stojan by měl mít stejnou nebo vyšší hmotnost, jako vlastní box. Proč? Jednak se těžiště sestavy box-stojan posune směrem k podlaze a tím se zvýší její stabilita. A za druhé: vyšší hmotnost stojanu znamená větší překážku pro přenos chvění / rezonancí z boxu do podlahy a obráceně. Firemní stojan Aurum Cantus se svojí hmotností 16 kg / ks je dostatečně masivní, a poměr hmotnosti k váze boxu V3M je v pořádku. Dále nemohu opomenout masivní antirezonanční hroty, kterými jsou základny stojanů opatřeny. Vzhledem k tomu, že je závit hrotu dostatečně dlouhý, můžete na něm vyrovnat případné nerovnosti podlahy tak, aby celý stojan stál naprosto stabilně. Jsou přibaleny také podložky pod tyto hroty, které zabrání případnému poškození měkčích podlahových krytin.

REPRODUKTORY
V3M používá vlastní firemní měniče, budící respekt. Vysokotónový páskový reproduktor AC G3N ve speciální firemní modifikaci, zaujme nečekanou robustností. Příčinou hmotnosti 1,6 kg (!) je litinový blok ukrývající neodymiový magnetický systém. V silném magnetickém poli kmitá s bleskovou reakcí na příchozí signál 0.01 mm tenká hliníková páska s rozměry 110 mm × 14.5 mm. Kmitavý pohyb pásku způsobují změny magnetického pole při průchodu napětí stacionární cívkou, která je umístěna v těsné blízkosti neodymiových magnetů. Jde o podobný (nikoliv stejný) princip, jako u fóliových měničů, známý například z elektrostatů Martin Logan nebo magnetostatů Magnepan či různých variant měničů AMT (Air Motion Transfer) nebo JET firmy Elac: u všech jmenovaných bývá na tenké fólii nalepen/napařen slaboučký vodič, jímž prochází proud (hudební signál ze zesilovače) a protože je fólie umístěna mezi póly magnetického systému, musí být fólie i s vodičem podle změny hodnoty proudu přitahována k pólům, kmitá dle frekvence průchozího signálu.
U Aurum Cantus Ribbon Tweeter je tomu trochu jinak. Hudební signál ze zesilovače páskem neprotéká, nýbrž je přiveden na stacionární cívku velmi silného elektromagnetu. V těsné blízkosti hliníkového pásku jsou umístěny ve štěrbině tyčinkové neodymiové magnety společně s pólovými nástavci elektromagnetu. Vzájemná magnetická interakce pohybuje páskem v magnetickém poli. Vzhledem k tomu, že hliníkový pásek v podstatě nic neváží a jeho síla je pouze 0,01 mm, bylo tímto řešením dosaženo nejvyšší možné rychlosti přeměny elektromagnetického vlnění na akustický tlak. Protože je páska lehoučká jako pírko, má také rychlejší reakci na změnu signálu a v podstatě nulovou setrvačnost. Delikátnost páskových reproduktorů Aurum Cantus vylučuje použití automatizované kompletace, čímž se pochopitelně výroba značně prodražuje. Toto je nejspíš důvod, proč většina výrobců reprosoustav stále používá strojově kompletované konvenční kalotové reproduktory.
U modelu V3M je pásková membrána skládána do vzájemně navazujících komolých lichoběžníků, aby se dosáhlo potřebné podélné poddajnosti a zvýšila příčná tuhost. To je vítaná vlastnost, neboť odolnost vůči nežádoucím ohybům znamená i potlačení rušivých rezonancí. (Přeložte v polovině výšky list papíru A4 a pak ho zkuste po kratší ose prohnout - jde to mnohem hůře a přesně takto to funguje i u alu pásky).
Páska také není zcela hladká, po celém povrchu má miniaturní jamky, čímž se také zvyšuje odolnost vůči parazitním rezonancím. Mnohaletý vývoj dovedl k výborným výsledkům, stačí posoudit údaje výrobce: citlivost 96 dB/1 W/1 m a kmitočtový rozsah měniče 1,7 až 40 kHz v pásmu +/- 3 dB.
Páskové měniče mají z principu užší úhel vyzařování ve vertikální ose, to znamená méně odrazů od podlahy a stropu, k posluchači dorazí vyšší podíl přímého zvuku, tedy s menší částí odraženého zvuku. To přispívá transparenci a přesnější lokalizaci. K výškáči s extrémně rychlou impulsní odezvou není snadné najít vhodný středobas, nesmí reagovat příliš pomaleji, jinak vzniká fázové zkreslení. Středobasový reproduktor AC165AVM/50CK má na průměr membrány 165 mm úctyhodnou hmotnost 2,6 kg. Ze strany velkého magnetu s průměrem 120mm najdeme průduch odvětraného prostoru kmitací cívky, který zároveň napomáhá ke snížení komprese uvnitř cívky a pólovým nástavcem magnetu. Vlastní koš tvoří tlakový odlitek z lehké slitiny. Kmitací cívka má dvojnásobný průměr než obvykle, tedy 50 mm. Lehká a pevná membrána ze směsi kevlarových a uhlíkových vláken vykazuje mimořádnou odolnost proti nežádoucím parazitním rezonancím, neobyčejně výkonný pohon ji donutí velmi rychle reagovat: výsledkem je excelentní timing obou měničů, přesná reprodukce tranzient v celém frekvenčním pásmu. Ačkoliv větší pozornost se v publikovaných testech Aurum Cantus věnuje výškáči, přispívá tento výborný středobasový měnič minimálně 50 % ke zdařilé reprodukci. Připomínám, že musí držet krok s výškáčem ve schopnostech imulsní odezvy, vysokého rozlišení, nízkého zkreslení (jinak by nešlo vytvořit harmonicky působící dvoupásmovou soustavu), ale navíc zvládnout velký zdvih membrány a zachovat lineární průběh reprodukce až k nízkým kmitočtům i při vysokém zatížení (hlasité reprodukci). Převážná část akustické energie hudby (ale i zpěvu a řeči) probíhá přeci - jak jistě dobře víte - pod hranicí 1 kHz, což je nepochybně práce pro středobasový měnič.

VÝHYBKA V3M
Srovnatelně rozměrnou frekvenční výhybku ve dvoupásmovém monitoru často neuvidíte. Používá výlučně jakostní kondenzátory typu MKP a ve výškové sekci pak dva světově nejlepší od německého výrobce Mundorf, model M-Cap Supreme MKP. Basová cívka je navinuta vodičem o průměru 1,3 mm, její jádro tvoří transformátorové plechy. Použití trafoplechů je obecně lepším řešením, než třeba feritové jádro, které se může dříve krátkodobě zasytit vysokým výkonem, čímž dojde ke zkreslení díky poklesu induktance. Výhybka obsahuje filtry 2. a 3. řádu, Aurum Cantus zvolil strmost u středobasu 12 dB/okt a u výškáče 18 dB/okt. Impedance neklesne pod 6,4 Ohmu, výrobce oprávněně deklaruje V3M jako 8 ohmový reprobox. Vnitřní kabeláž má teflonovou izolaci a všechny spoje jsou poctivě pájeny.

CD přehrávač S4 tvoří celokovová skříň modulární koncepce, vnitřní prostor je rozdělen kovovými příčkami do tří samostatných komor. Levá ukrývá toroidní transformátor s vestavěnou filtrací napájecího napětí (1) a desku plošného spoje pro obvody ovládání přístroje (2).
Prostřední komora obsahuje vlastní CD mechaniku Philips VAM 1202 včetně ovládací elektroniky (3) a obvodů stabilizace napětí pro analogový audio signál (4).
CD mechaniky jsou prakticky nehlučné, na rozdíl od DVD, které skoro vždy nepříjemně hvízdají. Bohužel stále méně výrobců CD mechaniky používá, proto dnes představují vzácnost.
Vpravo vidíte obvody konverze a zpracování signálu (5). Převodník má na starosti Delta-Sigma Burr Brown PCM 1716, který upsampluje nativní kmitočet 44,1 kHz / 16 bit na 24 bit/ 96 kHz. Výstupní analogovou část (6) obstarají operační zesilovače Burr Brown OPA2134AP s ultra nízkým zkreslením a OPA 2604AP Dual FET. Vincent používá vysoce kvalitní součástky, mj. kondenzátory firmy WIMA nebo MKP kondenzátory s úzkou tolerancí. Vzadu najdete pár zlacených analogových výstupů RCA, digitální koaxiální výstup, vstup a výstup pro kabel dálkového spínání Trigger, pojistkové pouzdro a zástrčku pro odnímatelný síťový kabel.
Přední panel z kartáčovaného hliníku přináší dojem luxusu, v nejsilnějším bodě je silný 17 mm, stejně jako SV232. Oba přístroje mají celokovové dálky se všemi funkcemi.

Zesilovač SV-232 zaujme absencí potenciometru ovládání hlasitosti, nahradí ho tlačítka precizní elektronické regulace, zaručující absolutní souběh levého a pravého kanálu s jemným odstupňováním po jednom decibelu.. Moderní řešení známé z mnohem dražších zesilovačů také umožní nastavení stereováhy po 1 dB.
Deklarovaný výkon 180W na kanál SV232 lehce zvládne, koncové tranzistory Sanken A1186 a C2837 patří mezi siláky. V zahraničním testu naměřili 233 W na kanál ! Hlasitost je nastavitelná v 99 krocích, přičemž deklarovaného výkonu dosáhne 232 při maximálním signálu z CD na repro 4 Ohm zhruba při stavu, když displej hlásí útlum - 20 dB. K zesilovači lze připojit dva páry reproboxů, hrají společně nebo samostatně, změnu spolehlivě provedou robustní relé.
SV 232 je rozdělena na tři části: v přední, ocelovou příčkou odstíněné úzké komoře za předním panelem, se nachází pomocné obvody displeje a logiky pro ovládání zesilovače (1). Uprostřed zadní části je podélně umístěný chladič s výkonovými tranzistory (2), který brání přenosu rušivých signálů od zdroje do vstupní signálové cesty. V levé části dominuje síťovému zdroji vysoký toroidní transformátor a čtyři elektrolytické kondenzátory Rubycon o celkové kapacitě 40.000 uF, přemostěné audiofilskými bezindukčními kondenzátory MKP (3). Vpravo vidíte vlastní zesilovač, citlivé vstupní obvody jsou ještě zastíněny ve dvou samostatných komorách označených logem výrobce (4).

Tomu říkám důsledný přístup ! Chválím také, že stabilizátory napětí mají vlastní chladiče, čímž zbytečně nedochází k nadměrnému přehřívání tištěného spoje. Obvody SV-232 tvoří součástky zaručující dlouhodobou životnost a stálost parametrů.
Pokud bude rozdíl mezi hlasitostí signálu z CD přehrávače a např. tuneru velký, můžete hlasitost skokově snížit utlumením o 8 dB prostřednictvím ovladače Gain. Skokový útlum hlasitosti určitě také využijete, pokud budete přes zesilovač sledovat třeba televizní film ve stereu a náhle Vás probudí křičící reklama. O zvoleném vstupu a nastavené hlasitosti informuje displej, jeho jas lze ve 2 stupních tlumit nebo jej zcela vypnout.
SV 232 nabízí pět zlacených RCA vstupů plus vstup přímo do koncového stupně ( Line 6), jeden linkový výstup a regulovaný výstup (pre out), např. pro připojení subwooferu nebo jiného koncového zesilovače. Přímý vstup do koncového stupně lze šikovně využít k propojení AV receiveru s výstupem Pre Out. K čemu to bude ? Jaká je výhoda ? Viz obrázek:

Nápad využijí ti, kdo mají doma málo místa (skoro každému hifistovi zůstal z minulosti integrovaný nebo koncový zesilovač, často je nevyužitý), neboť málokdo má stereo sestavu a ještě druhou, na místo více náročnější sestavu domácího kina 5.1 nebo 7.1. Přitom poslech CD přes AV receiver znamená zbytečnou chybu: jednak bude v 99 % kvalita zesilovače receiveru horší, než staršího integrovaného, i když byl receiver o 1/3 dražší. Pro dosažení srovnatelné úrovně zaplatíte totiž u receiveru vždy výrazně víc peněz, než u klasického stereo zesilovače. Opět logicky: AV receiver musí zvládnout mnohem více úkolů, než jen zvuk stereo, taky má 5, často 7 zesilovačů. Kdo nemá možnost sám porovnat 2 cenově srovnatelné modely, může nahlédnout do odborných zahraničních časopisů, kde hodnotí a zveřejňují kvalitu reprodukce testovaných přístrojů (namátkou uvádím Hifi Choice, Stereo, Stereoplay, Audio): nejde o absolutní objektivnost, nýbrž o zásadní rozdíl mezi AV receivery a stereo zesilovačem. Druhá nevýhoda poslechu CD přes AV receiver je zbytečná, vyšší spotřeba elektrické energie, integrovaný zesilovač mívá spotřebu nižší.
Propojíte-li výstup z receiveru (na rozdíl od stereo zesilovačů, kde bývá vzácný, má regulované výstupy téměř každý AV receiver nad 12 tisíc Kč) se vstupem Line 6, budete pohodlně sledovat domácí kino nebo poslouchat surroundové hudební záznamy na DVD-A či SACD a jindy poslouchat přes SV-232 stereofonní nahrávky na stejné reproboxy, ovšem bez přepojování kabelů ! Navíc se zvýší kvalita reprodukce při vícekanálové reprodukci.
Výborný nápad, dosud známý z dražších modelů. Když převezme stereo zesilovač (nelehký) úkol zásobování předního páru reproboxů, ubere tím pořádný díl práce AV receiveru, neboť jak u filmů, tak i hudebních záznamů přichází největší část akustické energie z přední trojice boxů, surroundy (boční i zadní) hrají jen doplňkovou roli. AV receiver bude pak mít méně zatížený síťový zdroj, bude schopen vyššího špičkového výkonu (v dynamických špičkách) a díky menšímu zatížení klesne i zkreslení. VÝHODA Vincentu je v tom, že zesilovač funguje v tomto zapojení jako koncák, to znamená, že hlasitost všech kanálů domácího kina (včetně dvojice předních, připojených k SV-232) se pohodlně nastaví dálkou receiveru. Zkušený audiofil dobře ví, že téměř u každého filmu na DVD či záznamu na DVD-A či SACD se musí vyrovnat drobné rozdíly hlasitosti mezi dvojicí předních reproboxů a centrem nebo také surroundy. Právě toto nutné a opakované doladění podle konkrétních disků je rychlejší a pohodlnější udělat jednou dálkou (receiveru).

V principu lze k receiveru připojit jakýkoliv integrovaný zesilovač, ale takové propojení sebou nese řadu nevýhod a rizik:
- budete vždy muset složitě nastavovat poměrnou úroveň hlasitosti potenciometru na integrovaném zesilovači vůči úrovni efektovým kanálům na receiveru
- zvuk bude procházet zbytečně přes dva předzesilovače a regulátory hlasitosti, čímž utrpí reprodukce na kvalitě
- pokud zapomenete vrátit potenciometr na integrovaném zesilovači do běžné polohy pro stereofonní poslech, hrozí poškození reprosoustav

Tyto nevýhody a rizika však se zesilovačem Vincent SV 232 odpadají. V režimu domácího kina je totiž zapojen jen jako koncák a proto na nastavení DK postačí jen jedno dálkové ovládání. Přesně na to se vztahuje titulek z nadpisu - totiž dokonalá symbióza mezi stereo poslechem a domácím kinem.

NA ČEM SE TESTOVALO
Stíněné síťové kabely Vincent, cinchové kabely Vincent, reproduktorové kabely Vincent Bi-Wire 2 x 3m,  síťový filtr Supra MD06 EU/SP, reproduktorové stojany Aurum Cantus V3M.

POSLECH
Celý úvodní text píši proto, abych zdůraznil, že nejde o běžné hifi-komponenty, nýbrž velmi povedené kousky, tomu také odpovídá výsledek, totiž poslech. Sestavu jsem poslouchal v polozatlumené místnosti o velikosti cca 30m2. Zesilovač s boxy propojovaly bi-wire reprokabely Vincent, využívají šikovné zapojení do V ( na straně zesilovače s 2 a u reproboxu se 4 konektory ). Ihned po 20 vteřinách poslechu prvního CD konstatuji: reprodukce vyniká výrazným drivem, vysoce živým charakterem, zvuk je čistý, nezvykle rychlý, v oblasti vyšších frekvencí blízký elektrostatům. Překvapí vyspělé basy, s ohledem na velikost středobasového reproduktoru. Haydn a One Point Recording vytvoří třírozměrný dojem účasti nahrávání. Sledovat školené hlasy početného sboru u Monteverdiho zvládnete bez námahy, sestava zobrazí nejen počet zpěváků a umístění, ale i vzájemné vzdálenosti mezi nimi. Druhý výrazný dojem po minutě poslechu je v této cenové kategorii neobvyklá nenucenost reprodukce, vzácně slýchaná lehkost spojená s výrazným tahem hudby - zajisté vliv páskového výškáče.
Boxy V3M hrají uvolněně, přitom realisticky, nic nepotlačují, žádná část kmitočtového spektra nevyčnívá, ani nenutí posluchače napínat uši a namáhavě ji z náznaků rekonstruovat. Reprodukce rozhodně netrpí nedostatkem basů, hru Patitucciho kontrabasu i baskytay sleduji bez sebemenší námahy, na báječně nahraném disku D. Grusin: Homage To Duke (nadprůměrně velký objem basů) se ani trochu neslévají, ani boxy nezahltí. Jazzoví hudebníci zde hrají výhradně na akustické nástroje, snadno se sleduje jejich přirozený zvuk. Občas se místo kontrabasu objeví baskytara, V3M bezpečně tuto změnu pozná. Velmi dobře ! Reprodukce si zachová potřebnou rychlost a přesnost (např. tympány u Haydna), razanci i důraz bicích nástrojů. Zde nutno pochválit boxy V3M, neboť podobně přesný přednes dosáhnou výborné sloupové boxy s minimálně 3 x větším objemem. Prostor a dynamiku jazzového big-bandu výborně prověřily mimořádně dobře nahrané disky B.Holmana (JVC XRCD). Reprodukci nízkých frekvencí, skvěle vykreslených, nechybí schopnost zobrazení prostoru nahrávky a přesnému rozlišení jednotlivých tónů ani objem a ani důrazný tah. Líbil se mi záznam koncertu M.Pertrucciana z Tokya (trio klavír,basa, bicí), pětistrunná baskytara A.Jacksona vyluzuje hodně hluboké basy, stále však zůstávají pružné s rychlým tvořením i dozníváním tónu. Lahůdkou je závěrečná, 8. skladba, málokdo zde nebude zvyšovat hlasitost, výrazný rytmus působí jako droga. Ani při vysoké hlasitosti neslyším náznak zkreslení u piana či bicích.
Sestava hraje napříč žánry s nadhledem a vysokým rozlišením. Exceluje nejen u komorní hudby, u níž vynikne ukázková transparence a lokalizace nástrojů i hlasů. Výborné hodnocení si zaslouží reprodukce amerického souboru The O-zone Percussion Group, CD La Bamba: jednak přirozeností zvuku a reálnou velikostí jednotlivých bicích a perkusí, stabilní a přesnou lokalizací všech hráčů včetně předozadního rozmístění. Zde se opět ukazuje přednost páskového výškáče, který miluje prostě zvuky s výrazně impulsním charakterem a daleko sahajícím spektrem vysokých kmitočtů.
A co moderní hudba? E.Badu: Baduizm live srší energií, dobře posoudí hranici, kde začíná slyšitelné zkreslení hlasu zpěvačky, zpívající jako o život. Kapela rozjíždí až ďábelské groovy, přitom se podařilo zpěv dobře nahrát, slyšíte nebývalou dynamiku v projevu zpěvačky - a sestava přináší vše čistě, žádné jedovaté sykavky. Morcheba s mixem elektronických a akustických nástrojů má správný tah, intenzivní basy rozhýbou záclony. Na CD Fragments Of Freedom ve třetí skladbě začne po úvodních 4 taktech s akustickou kytarou hrát celá kapela (basa, bicí, el. kytara a klávesy) důrazný rytmus, klávesy vytváří nízké tóny. Do toho je slyšet triangl, později se přidá trubka. Za chvilku se pod doprovodným sborovým zpěvem opět ozývá triangl, ale jen tlumeně, téměř neslyšitelně, má být stále slabě slyšitelný, ne se objevovat a ponořovat podle intenzity ostatních nástrojů - zde je vše OK. Pokusu o souboj kdo vydrží více SV-232 plus V3M nebo uši (?) asistoval B.Harper a sehraná parta bluesmanů. Zesilovač má síly na rozdávání a při dalším a dalším zvyšování hlasitosti nedal nejen najevo známku únavy, naopak: tohoto pokusu se zúčastnil s radostí a zaujetím.
Fyzikální zákony nejde obejít a není možné srovnávat regálové boxy s mohutnými reprosoustavami typu Cabasse Karissima nebo B+W 800D. Samozřejmě si nikdo nebude kupovat malé regálové boxy, pokud je zvyklý hudbu vnímat i tělem při extrémní hlasitosti. Ovšem fakt, že sestava hrála hodně dlouho ukázkově čistě a přitom pořádně nahlas, zaslouží extra pochvalu, zejména s přihlédnutím k pořizovací ceně. Znamená to, že má pro běžný domácí poslech dostatečnou rezervu a že ani v mimořádných dynamických špičkách nezklame posluchače zkreslením.

Na závěr jsem si jednotlivé komponenty porovnával s alternativními produkty v podobné, ale i dražší cenové kategorie.
Nejdříve porovnám jen boxy: signál z CD má na starosti nejdříve Vincent, stejně i jeho zesílení. Potom signál dodává alternativní přehrávač a zesilovač. Výsledek zůstává podobný: alternativní boxy jsou zhruba o 10 % levnější, hrají víc efektně, mohutné vyšší basy poutají pozornost (jakoby někdo zapnul na zesilovači funkci loudness) ovšem chybí jim nejen vyváženost a lehkost reprodukce Aurum Cantus, ale také schopnost zobrazit strukturu hudby, její plynutí. Proti V3M jsou slyšet jednotlivé tóny a frekvence, je to jakoby rozdrobené, schází potřebný nadhled, který ukáže celek (situaci trochu přiblíží úsloví: pro stromy nevidí les). Po dalším srovnávání je jasné: pro dlouhodobý poslech alternativní boxy vhodné nejsou, jejich poslech brzy unaví. Rozdíl v kvalitě reprodukce mi připadá větší, než je ten cenový, tipoval bych na 25-30 %. Ale to až tak velké překvapení nebylo. Větším bylo srovnání zesilovačů, přičemž alternativní stojí o cca 30% více než Vincent a získal cenu EISA 2007.Vincent opět nabídl hladší spojení tónů, plynutí hudby má blíže k realitě, pomáhá i pořádný výkon. SV-232 je pro mne jasným vítězem, přes nezanedbatelně vyšší cenu konkurenta. Největší překvapení ale znamenalo srovnání přehrávačů. Konkurent byl dražší o 75%, přesto Vincent CD-S4 přesvědčivě ukázal převahu v podání prostorovosti a nabídl vyvážený, detailně přesný a transparentní zvuk s ukázkovou lokalizací, rozlišil povedené a odbyté nahrávky. Dražší přehrávač měl podání vysokých tónů o chloupek jemnější, avšak dojem kazil plošší prostor a subjektivně menší dynamika.

Setava Aurum Cantus + Vincent prokázala, že je nejenom velmi dobře sladěná, ale i cenově mimořádně výhodná - stěží najdete lepší investici do audio komponentů. Sestavu ocení posluchači s vyššími nároky, kteří chtějí slyšet maximum z toho, co se dělo během nahrávky. Šikovné řešení propojení s domácím kinem, získáte audiofilské zážitky i při sledování koncertů na DVD a též dojem z filmů bude zcela jistě lepší.

AURUM CANTUS V3M
typ: dvoupásmové s basreflexem
kmitočtový rozsah: 45Hz - 40kHz
jmenovitá/min.impedance: 8 / 6.4 ohmy
citlivost: 88dB /W/m
dělící kmitočet: 2.200 Hz
dopor. výkon zesilovače: 50 - 200W
rozměry: 410 × 225 × 359 mm
hmotnost: 16 kg /kus

ZESILOVAČ VINCENT SV 232
výkon: 2 x 180 W / 4 Ohmů
kmitočtová charakteristika:20 Hz - 50 kHz/ +/- 2 dB
vstupy: 5 x linkový a 6. přímo do koncového stupně
výstupy: 1 linkový a 1 Pre Out
celk. harm. zkrelení: menší než 0,1%
odstup signál/šum: více než 90 dB
rozměry: 430 x 135 x 390 mm
hmotnost: 13,8 kg

CD PŘEHRÁVAČ VINCENT S4
přehrává: CD, CD-R
kmitočtová charakteristika: 10 Hz - 20 kHz (+/- 0,5 dB)
odstup rušivých napětí: více než 95 dB
rozměry: 430 x 98 x 345 mm
hmotnost: 7,6 kg

Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 2.97     hodnotilo čtenářů: 2749     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku