GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



Jarní posily za volant: Autorádia s CD přehrávačem JVC KD-R402 A KD-R801
audio + video / high fidelity 6.5.2009 Pavel Víšek

První měsíce v každém roce jsou bohaté na nové modely autorádií a rok 2009 není výjimkou. V tomto čísle si představíme dvě novinky z nabídky JVC. Zatímco KD-R402 představuje vybavenější model základní třídy, zástupce vyšší střední třídy KD-R801 už nabízí bohatší konektivitu, modul Bluetooth a další finesy.

Každý nový ročník charakterizují společné designové prvky, letošní rok se nese ve znamení ergonomického vyladění ovládacích prvků, takže nejvíce „k ruce“ je velký kruhový multifunkční ovladač a další vesměs sdružená tlačítka komfortně obsloužíte palcem, tedy alespoň pokud jste praváci. Redakce měla k dispozici vzorky KD-R402 a KD-R801, ale jestli barevně tónujete interiér vozu do posledního detailu, potěší vás jistě informace, že obě autorádia existují i v prakticky totožných provedeních KD-R401 a KD-R802. Už tradičně poslední lichá číslice znamená u JVC stříbřitý čelní panel a sudá na poslední pozici předznamenává převahu černé. Nižší model má v pomyslném křestním listě zapsanou Indonésii, vybavenější KD-R801 pak Singapur.



Sázka na solidní jistotu
Autorádio KD-R402 představuje druhý model „zdola“, což napovídá, že jeho výbava není nejbohatší, ale můžeme na něj už klást vyšší nároky. Bílý fluorescenční displej s bodovou matricí na výklopném čelním panelu má dolní řádek vyhrazen pro alfanumerické znaky, zatímco v horní části převládají informační ikonky. V noci lze ztlumit jas displeje prostřednictví funkce Dimmer (tu při výrobě nastavují do režimu Vypnuto). Tlačítka včetně mezikruží multifunkčního ovladače jsou podsvícena červeně. V základní kategorii autorádií zvučnějších značek „dálka“ v příslušenství obvykle chybí a výjimkou není ani KD-R402. Vzhledem k efektivně řešeným ovládacím prvkům to bude vadit málokomu.
Přístroj zapnete a vypnete delším stiskem tlačítka ATT v levém horním rohu – při krátkém stisku však ztišíte hlasitost na minimum, abyste ji na stejnou úroveň obnovili jeho dalším krátkým stiskem, případně pootočením multifunkčního ovladače. Tomu v bezprostřední blízkosti sekundují dvě čirá, výrazně podsvícená tlačítka Menu a Back, následovaná sdruženým velkoplošným tlačítkem a dílčími tlačítky Src (slouží pro volbu zdroje signálu) a Disp (rychle zpřístupňuje informace o přijímané FM stanici, vysílající data RDS, či přehrávané skladbě z CD či jiného paměťového média). Vpravo nahoře pak nahmátnete Eject a T/P, ovládající funkce dopravního vysílání (TP) a typu programu (PTY). Vpravo jsou soustředěny i oba čelní vstupy, linkový Aux a USB (to před nečistotou chrání ještě pryžová krytka), které využijete pro připojení osobních přehrávačů, respektive externí paměti. Kromě kompaktních disků KD-R402 přehrává komprimované audiosoubory MP3 a WMA (u obou podporuje informační ID3 tagy) z disků CD-R/RW i z flashek, což při jejich rostoucí kapacitě dává zapomenout na CD měnič, s jehož připojením tento model ani nepočítá. Mezi další zdroje signálu patří trojrozsahový, poměrně citlivý tuner. Zatímco dlouhé vlny jsou dnes spíše do počtu, o prioritách dalších rozsahů jasně hovoří rozdělení dvaceti čtyř předvoleb: šest pro střední vlny, osmnáct pro FM stanice, jež už skoro bez výjimky vysílají data informační nadstavby RDS. Ta je díky podpoře funkce CT klíčová i při automatickém seřizování hodin, implicitně nastaveném z výroby. Kromě obvyklých funkcí RDS přijde vhod i AF, automatické „stopování“ stejné stanice, která je během cesty přelaďována na silnější vysílače v tom kterém místě.
Kvalitní zvuk zprostředkuje zesilovač s tranzistory MOSFET s maximálním výkonem 4x 50 W. Ten lze dále vylepšovat aktivací fyziologické regulace hlasitosti, nebo některou z pěti přednastavených ekvalizačních křivek (Rock, Classic, Jazz, Hip hop, Pops) a jedné uživatelské User, jíž lze nastavit (či ostatní křivky upravit) prostřednictvím trojpásmového ekvalizéru. Za velmi dobrou reprodukcí hudby z kompaktních disků stojí i čtyřiadvacetibitový, byť jinak blíže nespecifikovaný D/A převodník. Na zadním panelu najdete vedle anténní zásuvky ještě linkový výstup s párem konektorů cinch, hustě žebrovaný hliníkový chladič koncového stupně zesilovače, pojistku 15 A a firemní šestnáctipinový konektor -propojku s vyústěním na standardní ISO konektory najdete v příslušenství.

Něco pro náročné
Z hlediska ergonomie i základní filozofie ovládání má vyšší model KD-R801 hodně společného a liší se hlavně podstatně bohatší výbavou, konektivitou a jemnými finesami. V dalším textu se proto zaměříme především na výčet odlišností. Nejvíce na sebe zřejmě upozorní plně grafický displej s velmi jemným rastrem, jednobarevný, ale společně s podsvícením tlačítek se nabízí na výběr škála 30 000 barevných tónů. Zpracování výklopného předního panelu je o něco filigránštější. Protože v příslušenství KD-R801 nechybí USB Bluetooth adaptér, mikrofon s (třímetrovým) kabelem i pružná spona k jeho uchycení, s nimiž vybavení kokpitu rozšíříte o plnokrevnou hands-free sadu, najdeme mezi tlačítky Menu a Back ještě třetí pro příjem hovoru. Tato konstrukce si ovšem nárokuje dvě rozhraní USB: první najdete vpředu pod plastovými „šoupačkami“ nad čelním linkovým vstupem Aux, druhé na více než metrovém kabelu, který končí v zadním panelu (tahle pozice nemá chybu pro připojení externího pevného disku, který svou kapacitou obvykle vydá za několik CD měničů, a flashové paměti zde zase nehrozí „úraz“ kupříkladu od kolena spolujezdce). Můžete pak volit mezi připojením zmíněného Bluetooth adaptéru, flash paměti či externího pevného disku, na který uložíte bezpočet komprimovaných audiosouborů MP3 či WMA, multimediálního mobilního telefonu iPhone nebo přehrávače iPod. Už na krabici nepřehlédnete upozornění „Made for iPod“, takže už tolik nepřekvapí, že propojený tandem si můžete vzít „na povel“ z multifunkčního ovladače autorádia i z dotykového ovladače iPodu. Koncový stupeň je identický s KD-402, ale CD přehrávač & spol. používají kvalitnější čtyřiadvacetibitový D/A převodník Burr Brown. Na zadním panelu vedle výše zmíněných konektorů narazíte ještě na sběrnici J-Bus pro další rozšíření přístroje, další dva linkové výstupy i dva vstupy pro mikrofon hands-free sady a kabelové dálkové ovládání na volant (to si musíte dokoupit). V příslušenství ovšem nechybí infračervená dálka RM-RK50, která přijde vhod především cestujícím na zadních sedadlech.

Proč si je koupit?
Jak v případě KD-R801, tak i KD-R402 jde o dobře vybavená autorádia s cenou úměrnou užitné hodnotě i jménu značky JVC. Po dražším modelu určitě sáhnou motoristé se zvýšenými nároky, kteří si chtějí nechat „otevřená vrátka“ pro další rozšíření.

Orientační ceny: 2 990 Kč (KD-R402) a 5 490 Kč (KD-R801)

JVC KD-R402
hodnocení: velmi dobrý
přehrává CD, CD-R/RW, MP3, WMA
tuner (předvolby) FM (18), MW (6), LW; RDS
max. výstupní výkon 4x 50 W (4 ohmy)
trvalý výstupní výkon 4x 20 W (4 ohmy, THD 1 %)
vstupy linkový, USB
výstupy linkový
hmotnost 1,3 kg

KD-R801
hodnocení: vynikající
přehrává CD, CD-R/RW, MP3, WMA
tuner (předvolby) FM (18), MW (6), LW; RDS
max. výstupní výkon 4x 50 W (4 ohmy)
trvalý výstupní výkon 4x 20 W
vstupy linkový, 2x USB, mikrofon
dálkové ovládání
výstupy 3x linkový
digitální rozhraní J-Bus
hmotnost 1,3 kg


Co je to RDS?
Plným jménem Radio Data systém slouží k přenosu doplňkových digitálních informací (dat) společně se stereofonním rozhlasovým vysíláním stanic v pásmu velmi krátkých vln. Technický princip spočívá v kódování dat, která se přenášejí rychlostí 1187,5 bitů/s dvoustavovou fázovou modulací PSK na nosném kmitočtu 57 kHz, kde jsou data namodulována tak, aby neovlivňovala vlastní kanály pro přenos zvuku. Stejný filtr je integrován rovněž v přijímači.
V RDS existují služby, totiž různé druhy přenášených informací, které jsou vesměs zpracovávány přijímačem ve formě zobrazovaných dat, popřípadě přepnutím konkrétní funkce. Mezi základní služby náleží:

PS (Programme Service) – název stanice či programu (max. 8 znaků)
PTY (Programme Type) – druh programu
PI (Programme Indentification) – vnitřní identifikační kód programu
AF (Alternative Frequency) – alternativní kmitočty, na kterých lze přijímat stejný program
TP (Traffic Program), TA (Traffic Announcement) – informace o dopravním vysílání
RT (RadioText) – textové informace
CT (Clock Time) – informace o čase

Jen pro názornost: třeba PS zobrazí na displeji autorádia název přijímané stanice či programu, AF zajistí automatické přelaďování tuneru mezi různými vysílači během cesty, PTY umožňuje vyhledávat stanice podle jejich charakteru, TP indikuje dopravní zpravodajství a TA obnáší aktuálně vysílanou dopravní informaci (většina autorádií přeruší reprodukovanou hudbu přepnutím na rádio).

 

Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 0.15     hodnotilo čtenářů: 1995     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku