GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



Apogee Rosetta 200 - mohou si příznivci highendu něco půjčit od profesionálů?
audio + video / high fidelity 9.9.2008 Stanislav Malý

Když v polovině 80.let minulého století odborníci teprve diskutovali o výhodách a nevýhodách oversamplingu nebo rozdílech mezi 14, 16 a 18 bitovým záznamem, měli již konstruktéři z kalifornské firmy Apogee hotový digitální filtr. Mezi znalci a studiovými zvukaři brzy získaly vytříbené komponenty z kalifornské Santa Monicy výbornou pověst.


Digitální převodníky firmy Apogee dnes najdete v bezpočtu studií. Získané know-how o všemožných aspektech přeměny digitálního na analogový signál, ale též i obráceně, za téměř 30 let výzkumu a praxe stále znamená náskok před konkurencí. Už před 18 lety přísahali mnozí američtí audiofilové na špičkovou kvalitu DAC Apogee. Tehdy ovšem ještě za astronomické ceny. S masovým rozšířením digitální techniky i do domácností postupně ceny klesají, výrobci navíc nabízí modely v dosud nepředstavitelných low-end hladinách. Proto stále více audiofilů šilhá po profi přístrojích, často najdou výtečné kousky za pozoruhodně výhodné ceny, v poslední době se zvyšuje zájem o aktivní monitory a právě DAC (anglická zkratka digital analog convertor). Kromě níže popsané Rosetty 200 získal popularitu například Benchmark DAC 1 a PS AUDIO Digital Link III.
Externí DAC mají úkol nejen konverzi signálu (jako DAC v AV receiverech, satelitních tunerech atd.), ale udržet jeho co nejvyšší kvalitu. Nejde jen o samotný DAC, ale též provedení analogových obvodů, minimální zkreslení, přeslechy a co nejvyšší odstupy. Externí DAC najdou široké uplatnění: k reprodukci hudby z CD stačí starší přehrávač s digitálním výstupem (funguje pak jako pouhý transport), hodí se pro digitální rozhlasové nebo internetové vysílání a záznamy koncertů na DVD, raketovou rychlostí ale narůstá počet posluchačů s hudbou uloženou na harddisku. Buď přímo na hudebním serveru, nebo v PC, či na externím HDD – a pokud jde o hudbu bez komprimace (wav nebo flac), reprodukce bude v principu srovnatelná s přehráváním disků v CD playeru. Často u nových DAC nechybí vsup USB, kterým se digitální signál přivede z harddisku do převodníku.


Převodník Rosetta 200 také možnost spojení s PC nabízí, prostřednictvím příplatkového modulu (zásuvné karty) se vstupem FireWire. Tomuto spojení dávají profesionálové přednost, nezatěžuje procesor PC a na rozdíl od propojení USB kabelem pracuje bez zpoždění (důležité při nahrávání), vykazuje též nižší jitter. Neblahý vliv jitteru na výsledný zvuk zkoumá Apogee již dlouho. Pokud není dostatečně potlačen, projeví se fázovou modulací audiosignálu. Co to je ? Tato modulace vytváří postranní pásma, vlastně nechtěné tóny nad a pod každým tónem původního signálu. Tyto umělé, dodatečné tóny jsou často hodně vzdálené od originální frekvence původního signálu, navíc nejde o žádný harmonický vztah (dvojnásobek, trojnásobek atd. původní frekvence), proto je ucho vnímá, i když jde o velice nízké úrovně. Nabízí se přirovnání s běžným zkreslením: tam jde o násobky původní frekvence a ucho + mozek je nevnímá jako něco špatného, cizorodého. Zkreslení způsobené jitterem, resp. fázovou modulací připomíná spíše intermodulační zkreslení, které lidské ucho vnímá mnohem citlivěji než harmonické, které je často 20x nebo 50x vyšší a přesto intermodulační více vadí.
Rosetta 200 zvolila jedinečné řešení pro potlačení jitteru Intelliclock: digitální signál po upsamplingu na 192 kHz ukládají do mezipaměti a načítají 2 různé obvody/oscilátory. S prvním - „Read“ reagujícím velmi rychle, s velkým rozsahem – naplní mezisklad daty. A s druhým, super přesným – „Write“ – je znovu načte, přetaktuje a tím osvobodí od původní, méně stabilní nosné frekvence. Tím jsou garantovány též vynikající nahrávky, neboť Rosetta 200 funguje i jako A/D převodník. Pro maximálně věrný převod analogového signálu na digitální nabízí Rosetta 200 firemní vychytávky – Soft Limit (podobný Soft Clipping) a při downsamplingu na CD formát (44,1 kHz/16 bit) proces Coda (Dithering). Vstupy i výstupy analogového signálu jsou pouze symetrické, digitální signál lze připojit přes rozhraní AES, SPDIF (optické i koaxiální), ADAT, SMUX I/O a MIDI I/O. Síťový zdroj pečlivě zastíněn, signálová cesta vedena s ohledem na minimalizaci rušení, analogová symetricky – úsilí dokumentuje odstup od rušivých signálů 106 dB. Užitečnou pomoc především při A/D konverzi prokáží 4 řady indikátorů vybuzení, 2 horní zobrazují stav vybuzení po A/D konverzi, 2 spodní stav před D/A konverzí. Indikátory jsou velmi přesné a lze je dle potřeb různě kalibrovat. Všechny funkce se snadno ovládají pomocí 7 příjemně velkých tlačítek, nastavené indikují LED diody, uživatel má stále přehled. Přestože běžný audiofil využije pouze část schopností Rosetty 200, je cena více než lákavá. Před 2 lety se Apogee Rosetta 200 prodávala v Německu za 2.200 Eur, s poklesem kursu USD cena klesla na současných 1.700 eur. Pokud nepotřebujete zásuvný modul se vstupem FireWire, bude cena ještě příznivější, 1.300 Eur. Výsledný zvuk při DAC je za požadovanou cenu vynikající, dosáhl referenční úrovně. Technický design a uživatelsky příjemné ovládání nezapřou profesionální původ. Podobně výhodné komponenty by jistě mnoho audiofilů uvítalo, Rosetta 200 však již mnohým dělá doma radost.


 

Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 3.03     hodnotilo čtenářů: 3031     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku