GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



Do auta i na túru: Přenosné multimediální navigace
audio + video / 21.7.2008 Redakce

Občas se stává, že někdo přijde na trh s něčím novým, co strhne následnou lavinu. Nápadu se postupně chytnou i další výrobci - a už to jede. Čerstvým příkladem jsou multimediální navigace. Ještě před několika měsíci jich bylo na trhu jen pár (však se podívejte na jejich test v S&V 1/08) - a ejhle! Uplynulo půl roku a už se nám jich sešel celý tucet.


Všichni jejich výrobci totiž pochopili, že GPS navigace nemusí sloužit jen jako průvodce cestami i necestami, ale mohou plnit i mnoho dalších funkcí. Jejich výbava se tak rozrostla například o bezdrátový modul Bluetooth, jenž je promění v sadu hands-free a zprostředkuje také přenos souborů. Ale protože stejně dobře mohou posloužit i jako přehrávač hudby, fotek či videí, není divu, že se k zavedeným „navigačním“ firmám (Garmin, Mio, TomTom...) postupně přidávají také výrobci spotřební elektroniky (např. Harman/Kardon, Panasonic, Pioneer, Sony) a nejnověji i mobilních telefonů. Například Nokia už nedodává jen mobily s GPS, ale nyní také samostatnou multimediální navigaci.
Avšak, mezi námi, navigace v chytrém telefonu nebo kapesním počítači (PDA) obvykle trpí nectnostmi, které běžné typy nemívají. Protože navigování bývá jen „jednou z úloh“ běžících v těchto zařízeních, při rychlejší jízdě autem se snadno dočkáme modelové situace, že upozorní na odbočku až poté, co jsme ji už minuli. Tyto přístroje tedy vyhoví pouze pro pěší či cyklistickou navigaci, kdy se pohybujeme pomaleji, ale do auta (a zejména na dálnici) se zatím nehodí.
V současnosti jsme svědky toho, jak rostoucí konkurence neuvěřitelným tempem stlačuje ceny navigací a zároveň obdobně dynamicky rozšiřuje jejich funkce o množství dalších, které leckdo ani není s to využít. A nejde jen o různé „motoristické“ finty, např. rychlostní analýzu projeté trasy, ale třeba i o schopnost editovat obrázky, číst textové soubory či celé elektronické knihy. Čím dál plnohodnotněji se navigace chovají také v roli MP3 přehrávačů. Leckteré už zobrazují i detailní informace o nahrávkách (ID3 Tagy) a dovolují sestavovat pořadí jejich reprodukce v tzv. Playlistech.
Při koupi těchto zařízení tak už pro někoho nemusí být tím hlavním výběrovým kritériem jejich navigační, ale spíše multimediální vlastnosti.

Co mají společného?
Jak naznačuje náš přehled, společným jmenovatelem lepších multimediálních navigací je širokoúhlá obrazovka o úhlopříčce 10,9 centimetru (4,3 palce), obvykle s 480 x 272 obrazovými body. Jen sporadicky se objevují obrazovky s kratší (Holux, Orava) či delší úhlopříčkou (Becker), respektive menším počtem bodů (Holux, Orava). Jednotlivé typy se víc liší celkovým počtem reprodukovaných barev, bývá to až 65 536 odstínů, nebo aspoň polovina této hodnoty.
Kromě mapových podkladů navigace na obrazovku standardně vybavují fotografie JPEG a mnohé také BMP, výjimečně i jiných formátů, např. GIF. Většina z nich umožňuje s obrázky rovněž pracovat. Samozřejmostí bývá zvětšení prohlíženého snímku, jeho otáčení (většinou po 90°) a některé je dokážou rovněž mazat (buď jen vybrané, nebo celé adresáře).
Přehrávání videa zatím podporují jen některé z nich, a to zpravidla ve formátu MPEG, případně WMV. Ale existují i nepočetné výjimky, které zvládají víc formátů. Například Orava GPS-007 si poradí i s formáty DivX i XviD, a to včetně titulků! Ještě méně je dosud těch, co umějí zobrazit také texty či celé elektronické knihy.
Ukládání multimediálního obsahu však často poněkud koliduje s uloženými mapovými podklady na paměťové kartě. Pokud navigace vybavuje z externí paměti, takže v ní musí být při navigaci vložena karta, pro ostatní nahrávky na ni zůstává už jen zbytková kapacita. Většina přístrojů proto za jízdy z bezpečnostních důvodů nepodporuje souběžnou navigaci a prohlížení fotek či videa. Na pozadí navigačního režimu může znít pouze hudba, jejíž přehrávání se při vydávání hlasitých pokynů ztiší. Ve voze proto patří k nejfrekventovanějším multimediálním funkcím hudební reprodukce.

Muzika v audiosystému auta
Pro navigace je velmi užitečná spolupráce s autorádii. Autorádia, která bývají obvykle základním zdrojem zábavy na cestách, mívají většinou CD přehrávač a novější modely i USB vstup pro flashové paměti s nahranou hudbou. Zatímco CD bývá náchylné k přeskakování (zvlášť při jízdě na horším povrchu), nahrávka z flashové paměti zní nezávisle na otřesech vždy plynule. Autorádia však zpravidla nemívají čtečky paměťových karet. A právě tuto „díru“ mohou navigace vyplnit. Stačí paměťovou kartu s hudbou v MP3, WMA či jiných souborech zasunout do navigace a tu propojit s autorádiem.
Existují dva způsoby, jak dostat muziku z navigace do audiosystému auta. Při prvním putuje kabelem z jejího sluchátkového výstupu do audiovstupu autorádia (pokud ho ovšem má). Zajímavý nápad měl výrobce navigace Becker Traffic Assistant, když k ní přibalil kablík, který se naletuje přímo do útrob rádia. K tomu je ovšem potřeba „vyšší dívčí“ (a ne každé autorádio podobnou úpravu umožňuje).
Druhé, elegantnější bezdrátové řešení, tedy šťastně „ochuzené“ o zapojování dalšího drátu, se jmenuje FM vysílač (transmitter). Ten promění navigaci ve vysílač s nízkým výkonem v pásmu FM (VKV). Ovšem pozor: V některých zemích je jeho používání zakázáno, neboť by mohl rušit jiné rozhlasové frekvence. Naše země však mezi nimi zatím není.
Princip tohoto řešení je jednoduchý. Nejprve se na navigaci naladí frekvence vysílače do pásma, v němž není v okolí žádná rozhlasová stanice (což bývá třeba v Praze, ale i v dalších větších městech tvrdý oříšek), a pak se spustí přenos. Pokud se autorádio naladí na stejnou frekvenci - můžete vesele přehrávat hudbu z karty. Stejným kanálem proudí do rádia také pokyny hlasové navigace.
Pokud má navigace přijímač RDS-TMC (Traffic Message Channel; o této funkci a jejím zatím nevelkém rozšíření v ČR se dočtete víc v S&V 1/08), lze přes reproduktory v autě vyslechnout i hlášení o nečekaném dopravním manévru, nebo upozornění na jiné nepříjemnosti v dopravě. V takovém případě se přehrávání hudby automaticky přeruší, stejně jako v režimu hands-free při přijímání telefonního hovoru.
Propojení navigace s autorádiem navíc zvyšuje pravděpodobnost, že vám žádná její zpráva neunikne. Při poslechu přes reproduktorky navigace lze v okolním hluku nějakou „zachrchlanou“ zprávu snadno přeslechnout.

Kdo je nejlepší?
Když už víme, co mají navigace společného, pojďme se na ně podívat jako na individuality. A protože se specializujeme na zvuk a video, pomineme hledání různých černých děr na mapách - ty výrobci stejně časem zalepí dalšími aktualizacemi - a zaměříme se hlavně na jejich multimediální vlastnosti.
V nich jednoznačně dominovaly čtyři přístroje. A nutno dodat, že mnohdy nečekaně. První, původem z Oravy, nás „vykolejil“ rozsáhlými možnostmi přehrávání videosouborů. Druhý, Harman/Kardon, zaujal nejprve neotřelým ovládáním kulovým joystickem, připomínajícím nástavec na řadicí páku, a následně i svými schopnostmi. Díky nim se stal vítězem testu (spolu s TomTomem). Starý známý TomTom nezklamal. Zásluhou menu je snadno pochopitelný pro každého, díky aplikaci Map Share neustále upravuje své informace tak, aby co nejvíce odpovídaly skutečnosti. Navíc s ním dostáváte i mapy Evropy a Severní Ameriky. Poslední ze čtveřice nejlepších je DreimGo, vybavený couvací videokamerou s bezdrátovým přenosem obrazu.
Kromě nich zvlášť upozorňujeme ještě na další čtveřici. Na Mio s novým navigačním čipem SiRF InstantFixII, který navigaci neuvěřitelně zrychluje, na zajímavě provedený přístroj německé firmy Becker s nápaditou možností přímého připojení do hudebního systému a na Holux, jenž vsadil na jednoduchost a poměr výkon/cena - a stal se tak nejvýhodnějším nákupem v testu. Čtvrtý Garmin, od jednoho z předních výrobců navigací, zatím trochu dojel na neuspořádaný stav mapové sítě v ČR. Jeho bohaté navigační možnosti tak u nás nelze dosud plně využít. Bohužel. Je však jen otázka času, kdy budou i u nás podklady pro silniční síť dotaženy do úrovně srovnatelné se Západem.
Takže: vzhůru do ulic, kde nejen nezabloudíte, ale ještě si k tomu poslechnete hudbu a o přestávkách si můžete odpočinout prohlížením fotografických alb či dokonce sledováním filmů. Multimediální navigace jsou už skutečně pro všechny!


***

Asus R700
Hodnocení: vynikající
Orientační cena: 8 800 Kč
Nejlepší cenu na internetu naleznete ZDE

Asus zaujme nejen velmi pěkným, štíhlým designem (je tlustý jen 13 mm), ale i navigačními funkcemi. Z nich jistě uvítáte možnost uložení trasy a zobrazení zájmových bodů i objektů v realistickém 3D režimu (pokud jsou na mapě k dispozici). Stejně tak určitě oceníte, že si spolu s dopravní situací můžete zobrazit také předpověď počasí pro oblast, do níž míříte. Méně už potěší pasivní držák do auta, takže se při každé instalaci musí do zařízení zasouvat kabel od cigaretového napáječe.
Asus přehrává audiosoubory MP3, obrázky JPEG a BMP a WMA a videosoubory WMV. Hudební soubory, uložené na kartě nebo v paměti, dovoluje sestavovat do Playlistů a pak je v určeném pořadí přehrávat. Při jejich reprodukci se však dočkáte především u vyšších hlasitostí „plastového“ zvuku, proto doporučujeme přinejmenším poslech přes autorádio připojené např. pomocí FM transmitteru. Multimediální funkce zvládá bez větších problémů. Díky obrazovce, jejíž jas se upravuje automaticky podle intenzity okolního osvětlení, jsou snímky i videa dobře prokreslené, videa se však chvílemi trhají. Při prohlížení fotek lze elektronicky zvětšovat kteroukoli jejich část. Žádné další úpravy už nenabízí, dokonce ani vymazání z paměti. To je možné až po připojení k počítači, kdy se přihlásí jako vysokokapacitní disk. Nastavení zdrojového disku (vestavěný disk, nebo vložená karta MicroSD) je velmi pohodlné a po pár minutách ho zvládne i začátečník. Geniální funkcí je možnost nechat si „přečíst“ SMS vestavěným hlasem. Při tom si mnohdy užijete i hodně legrace (jednak díky výslovnosti, ale i kvůli tomu, že spolucestující uslyší, co vám kdo píše - nedejbože o něm...). Součástí dodávky je jen stručný startovní návod, podrobnější je třeba si stáhnout z internetu, případně přikoupit (stejně jako anténu pro příjem RDS-TMC) - ostatně na trh má v těchto dnech dorazit i model R700T za 9 800 Kč, který je vybaven zabudovaným přijímačem TMC.

Proč si ji koupit?
Velmi dobrá navigace s vynikající obrazovkou, funkční rychlostí, snadnou obsluhou a solidním MP3 a WMA přehrávačem, kterou lze nosit v kapse a nechat se navigovat i v trojrozměrném prostoru.

***

Becker Traffic Assist 7928
Hodnocení: vynikající
Orientační cena: 11 700 Kč
Nejlepší cenu na internetu naleznete ZDE

Na první dojem působí velmi luxusně. A aby ne, když je dílem německé společnosti patřící do skupiny Harman/Becker. Decentní vzhled korunují dva prosvětlené sloupce s dotykovými ovládacími tlačítky po stranách. Mezi pozitiva patří podrobné navigační údaje, včetně navádění v jízdních pruzích, schopnost zobrazení ve 3D prostoru a podpora Bluetooth, takže může fungovat i jako hands-free. Výhodou je rovněž aktivní držák na okno, takže kabely (od cigaretového napáječe i do audiosestavy vozu) není třeba neustále připojovat a odpojovat. Přímo geniální je pak upevnění rámové antény pro příjem RDS-TMC přímo na něj. Tak jako u některých dalších modelů však není úplně dořešeno využití paměti SD karty. Výrobce doporučuje paměti s maximální kapacitou 2 GB, ale jen mapové podklady zabírají 1,8 GB. Pokud chcete při navádění k cíli poslouchat muziku, zbývá pro ni na kartě pouhých 200 MB. To lze naštěstí obejít tím, že se do přístroje zasune paměťový disk s koncovkou USB a hudba se přehrává z něj. Výrobce je zbytečně skromný, když uvádí, že navigace zobrazuje jen fotografie JPEG - načte i BMP. Videa zvládá v MPEG (bez viditelného trhání) a WMV, hudbu pouze v MP3. Zvuk je vynikající i při vysokých hlasitostech, díky dvěma reproduktorům nedochází ke znatelnému zkreslení. Obrázky na výborné obrazovce neumožňuje zvětšovat ani upravovat, pouze spustit jejich prezentaci. K navigaci jsou přikládány i dva audiokabely. Oba se zasouvají do jejího sluchátkového výstupu, přičemž jeden má na druhém konci dva konektory cinch, které lze připojit do audioaparatury vozu. Obsluha je snadná, mj. i díky navigačnímu tlačítku pod obrazovkou, telefonování pohodlné, skvěle ošetřené. Ale ta lokalizace - kdyby ji aspoň jednou přečetl český korektor!

Proč si ji koupit?
Výtečný přístroj s výtečným zvukem, jenž umožňuje vysílat zvuk i bezdrátově na FM.

***

DreimGo DG 220GC
Hodnocení: vynikající
Orientační cena: 10 990 Kč
Nejlepší cenu na internetu naleznete ZDE

Vynikající navigace s pokrytím 43 evropských států a velmi jednoduchou, intuitivní obsluhou na dotykové obrazovce uspokojí snad každého motoristu i turistu, který ji snadno schová do kapsy. Pro zesílení či zeslabení zvuku se ovšem musí „vypravit“ na obrazovku a pohnout na ni se sloupcem hlasitosti. Obrazovka je velmi citlivá, ale protože celý systém běží na Windows, při výběru multimediálních aktivit na ni nelze jen ťuknout, ale musí se poklepat na požadovaný adresář. Stejně jako u Beckeru vyžaduje navigace přítomnost SD karty s mapami, takže poskytuje jen omezený prostor na uložení multimediálních souborů pro poslech hudby za jízdy (je však možné si dokoupit kartu o vyšší kapacitě - podporuje až 32GB SDHC). Zajímavým bonusem je „couvací“ videokamera s prstencem infra LED diod pro osvětlení prostoru za vozidlem při snížené viditelnosti. Kamera se přišroubuje ke karoserii dvěma šrouby (ve výbavě) a připojí k couvacím světlům, která se rozsvěcují při zařazení zpátečky. Tím se aktivuje kamera i vysílač, jenž přes FM modulovaný videosignál (2,4 GHz) posílá obraz na displej, takže můžete monitorovat prostor za autem.
Výrobce však nešetřil ani na multimediálních vlastnostech. Přehrávat lze audiosoubory MP3 a MP4, fotografie JPEG a videa MPEG a WMV (občas s mírným cukáním). Fotografie dovede otáčet v krocích po 90°, zvětšovat i zmenšovat. Obsluha je naprosto snadná. Zvuk je velmi dobrý, ani při vyšších hlasitostech se netřese. Zapojení do hudebního systému auta je možné jen přes sluchátkový výstup. Při navádění jsou na výběr tři mužské a tři české hlasy - to je nadstandardně velká nabídka (navíc je možno stáhnout si řadu dalších). K přístroji je dodáván i software pro zálohování map umístěných pouze na kartě. Jejich první aktualizace je zdarma.

Proč si ji koupit?
Velmi šikovná navigace s dobrou obrazovkou a intuitivním ovládáním. Výhodou je couvací kamera, možnost prohlížení nejen multimediálních, ale i textových souborů i dobře vyřešená komunikace s telefonem připojeným jako hands-free.

***

Garmin nüvi 760
Hodnocení: vynikající
Orientační cena: 11 490 Kč
Nejlepší cenu na internetu naleznete ZDE

Jestliže jsme u předchozího přístroje pěli ódu na snadné ovládání, před Garminem musíme sklonit hlavu. Vynecháme-li tradičně vynikající navigační schopnosti, pak jeho využití jako multimediálního přehrávače už snad ani nemůže být snazší. Všechny multimediální soubory si totiž najde sám a všude. Tedy nejen ve vnitřní paměti, ale i na vložené kartě SD. Rozumí si však pouze se soubory MP3 a JPEG, přičemž obrázky musí zvětšovat a uspořádat z nich prezentaci. Zvuk je subjektivně trochu zastřený, ale uchu to příliš nevadí. K přístroji lze připojit sluchátka, nebo audio soustavu auta, ale hudbu a dopravní hlášení dokáže přenášet do radiopřijímače i přes FM vysílač. Při dopravním hlášení se hudba automaticky ztlumí, aby se následně opět zesílila na původní úroveň.
Navigační možnosti jsou obrovské, jak se na světovou jedničku v této oblasti sluší. Můžete si nechat udělat statistiku cesty, kterou jste projeli. Máte k dispozici seznam varovných bodů, bodů zájmu i dalších vymožeností. Navigace ukazuje nejen průměrnou rychlost na trase, ale i maximální dosaženou rychlost, dobu strávenou na cestě, čas pohybu, prostě vše, o čem si můžete u méně vybavených kolegů nechat jen zdát. Uživatelskou vstřícnost pak korunuje symbolem autíčka, které si lze vybrat z galerie dostupných siluet. Po trase vás pak nevede jen bezpohlavní šipka. Návdavkem získáváte i kalkulačku a kalkulátor na přepočet měn a jednotek. Zajímavá je rovněž politika aktualizace map. Nová mapa stojí kolem 1 500 korun. Na internetu si je však můžete nejprve prakticky vyzkoušet, dokonce i simulovat zákoutí, která vám u mapy v přístroji vadí - a teprve po jejich „projetí“ se rozhodnout, zda vám stojí za zakoupení. Protože mapy jsou předinstalované v paměti přístroje, je vhodné je zálohovat.

Proč si ji koupit?
Přehledná, velmi snadno ovladatelná, jedním slovem vynikající navigace s velmi dobrými podklady zahrnujícími 33 států Evropy a se skvělou možností vyhledávání multimediálních souborů ve vnitřní paměti i na vložené kartě.


***

Prestigio GeoVision 430
Hodnocení: velmi dobrý
Orientační cena: 5 500 Kč
Nejlepší cenu na internetu naleznete ZDE

Jednoduchý přístroj za slušné peníze, který vládne mapovými podklady dvaadvaceti východoevropských zemí a hlavních tahů 33 západoevropských zemí, nechybí databáze zájmových bodů. V robustním těle má sice vestavěnou GPS anténu, ale pro zajištění lepší citlivosti je Prestigio GeoVision dodáván i s anténou externí. Ta se připojuje kabelem a umísťuje co nejblíže ke sklu pro lepší „výhled“ na satelity. Při navigaci zvládá vše, co každá navigace, a navíc ještě umí díky systému setrvačného vedení interpolovat polohu auta v místech, kde není dostupný signál, např. v tunelu.
Multimediální vlastnosti jsou omezené jen na prohlížení obrázků ve formátu JPEG a na přehrávání audiosouborů MP3. Zato má jako jeden z mála na boku kolébkový regulátor hlasitosti, takže ho můžete při vašich toulkách ovládat doslova s rukama v kapsách.
Mapy i multimediální soubory jsou uloženy ve vestavěné paměti s kapacitou 2 GB, ostatní multimediální soubory lze navigaci podstrčit na SD kartě s maximální kapacitou 2 GB. Obsluha při prohlížení i přehrávání souborů je dostatečně intuitivní, takže i technický antitalent se zorientuje velmi snadno. To platí rovněž o navigování. Ovládání se lze snadno naučit. Díky inteligentní klávesnici je zadání cíle cesty hračkou, výborná je funkce, která si pamatuje projeté trasy. Očekávejte však jen statickou navigaci, RDS-TMC budete hledat marně. Totéž platí i o podpoře Bluetooth, při telefonování za jízdy vám tedy neposlouží.

Proč si ji koupit?
Přístroj s minimem funkcí odvádí slušnou „navigační práci“ při snadné obsluze. Hudbu přehrává velmi dobře, při vyšší hlasitosti o sobě dává vědět jeho zadní kryt. Praktické je ovládání hlasitosti kolébkovým točítkem.

***

Holux GPSmil 53CLife Car Navigator
Hodnocení: velmi dobrý
Orientační cena: 4 990 Kč
Nejlepší cenu na internetu naleznete ZDE

Možná vám bude tenhle prcek také připadat jako z jiného světa, ale věřte, že ač vypadá poněkud bakelitově, umí toho dost. Je poměrně rychlý a pochvalu zaslouží i jeho dvaatřicetikanálový FM přijímač (ostatní přístroje mívají 20 kanálů). Jediné, co mu lze vytknout, je menší obrazovka, navíc poměrně dost utopená, takže na zavírání oken (křížek jako ve Windows) musíte vytasit stylus, který je zaparkovaný na zadní stěně přístroje. Nehtem na něj prostě nedosáhnete.
Navigační schopnosti, včetně zadávání údajů, jsou poměrně dobré. Při navigaci v něm musí být zasunuta karta s podklady, takže si při jízdě kvůli její malé zbývající kapacitě moc nezahrajete. Štěrbina pro SD kartu je rovněž dost hluboko utopená, takže lidé se silnějšími prsty musí vyvinout značné úsilí, aby se jim podařilo kartu vymáčknout a vyjmout. Multimediální soubory nalezne jen když na kartě předem vytvoříte správné adresáře: MP3, IMAGE, EBOOK (přístroj umí přečíst také textové sobory) a FILM. Kupodivu kvalita zobrazení je i na tak malé obrazovce poměrně dobrá. To platí jak pro fotky, které lze až čtyřikrát zvětšit, i pro video, jež se při reprodukci netrhá. Příjemně překvapí také zvukový projev, i při nejvyšší hlasitosti je vynikající. Žel chybí výstup pro sluchátka či jiný konektor pro vyvedení zvuku do audiosystému vozu. Stejně skoupá je navigace i vůči mobilní komunikaci, nemá Bluetooth ani hands-free. Na druhé straně však nabízí zásuvku pro připojení dokoupeného kabelu pro příjem GPS signálu, pokud by byla umístěna příliš hluboko ve vozidle.

Proč si ji koupit?
Dobře pracující navigace za lidovou cenu s překvapivě dobrou reprodukcí všech multimediálních souborů a bonusem v podobě čtení elektronických knih.

***

Harman/Kardon GPS-810
Hodnocení: vynikající
Orientační cena: 12 990 Kč

Pokud Harman/Kardon na svých webových stránkách tvrdí, že jeho přístroj přináší novou kvalitu používání navigací ve vozidle, má pravdu. Přesvědčíme se o tom hned, jak vybalíme z krabice zvláštní kulové dálkové ovládání, připomínající rukojeť řadicí páky. Jen mimochodem: Je to skvělý nápad, protože díky sklonu čelních skel aut a jejich relativně velkému odstupu bývá někdy ovládání navigace ťukáním na obrazovku dost nepohodlné. Ovládací joystick obsluhu mapového softwaru neuvěřitelně usnadňuje a zpříjemňuje. Kdyby však někomu vadilo, že ho musí v autě někam umístit, může navigaci ovládat stejně snadno i z dotykové obrazovky.
Multimediální možnosti jsou skvělé. MP3, WMA, AAC, JPEG, BMP, GIF, AVI - nic z toho mu není cizí. U hudebních alb ukáže ID3 Tagy, pokud je v adresáři booklet, promítne ho. Obrázky zvětší, zmenší i promítne jako prezentaci jeden za druhým. Bez sebemenších problémů zvládá také videa, ale než si je pustíte, zakáže vám navigovat. Neočekává totiž, že byste jeli a přitom sledovali film. Plynulost při přehrávání multimediálních souborů a celková svižnost při volbě funkcí je dána nadstandardně rychlým procesorem CPU 530 MHz. Sice malý, ale šikovný reproduktor přehraje vše i při nejvyšší hlasitosti bez rušivých pazvuků. Obsluha a vyhledávání audiosouborů jsou lahůdkou, kterou prostě musíte zažít. Je vidět, že přístroj navrhovali lidé z oblasti „spotřebky“, kteří tak naprosto zlomili zažité postupy „pravých“ výrobců navigací. A je to znát. Jen tak na okraj - i tady najdete otočné kolečko pro ovládání hlasitosti, takže i v kapse je přístroj při přehrávání hudebních souborů jako doma. A ještě něco: stačí na něj jen zatlačit a ovládáte jas.

Proč si ji koupit?
Protože je „trochu jiná“ než ostatní. Má naprosto intuitivní, lze říct až veselé ovládání. Přidáme-li k tomu možnost hrát (a dobře) přes FM přijímač v autě, je to dokonalý multimediální a navigační přístroj, jakoby z jiného světa… Zkrátka nemá chybu.

***


Medion GoPal E4410
Hodnocení: vynikající
Orientační cena: 9 450 Kč

Výrobek u nás nepříliš známé německé značky Medion má stejně jako většina testovaných modelů dotykovou obrazovku s úhlopříčkou 10,9 cm. Jeho navigační vlastnosti jsou solidní, poskytuje mapy pro 32 evropských zemí, zobrazení je přehledné. Mapy se nacházejí na 2GB SD paměťové kartě, takže hudební soubory lze uložit jen na zbytek její kapacity a při navigování je souběžně přehrávat. Přístroj rozumí audiosouborům MP3, fotosouborům JPEG, přičemž snímky umí i zvětšovat a vytvářet z nich prezentace a zvládne také video v MPEG a WMV - reprodukuje je však poněkud trhaně. Ovládání je velmi pohodlné. Snadno pochopitelná menu vedou obsluhu nejen k cíli cesty, ale i k zobrazení snímků či spuštění videa nebo hudby. Volba zdrojových adresářů je jednoduchá, volí se však jen u souborů MP3 a MPEG, u obrázků nabízí k prohlížení vše, co je umístěno kdekoliv na kartě.
Úplnou lahůdkou je telefonování přes hands-free: snadné, jasné přehledné. K dispozici je i vestavěná aplikace adresář, v níž najdete kýženou osobu podle mnoha kritérií (například jména, města, ulice apod.), a můžete ji hned zavolat. Medion prošel jen základní lokalizací - počeštěno je hlavní menu i systémové hlášky, ale nikoli jednotlivé aplikace. Z nich je třešničkou na dortu aplikace Berlitz City, která upozorňuje na nejzajímavější místa v evropských městech (z našich zatím jen v Praze), vše je však pouze v angličtině. Výrobce nás ovšem ujistil, že testovaný vzorek patří ke „staré várce“ a všechny současné modely na trhu jsou už zcela přizpůsobeny českému prostředí, včetně plného pokrytí mapami.

Proč si ji koupit?
Přístroj s překvapivou spoustu funkcí, velmi povedenými navigačními úkony, rozšířenými o průvodce městy Evropy od Berlitze, jednoduchým ovládáním a i při vysokých hlasitostech bezvadným zvukem.

***

Mio DigiWalker C520
Hodnocení: vynikající
Cena: 6 650 Kč
Nejlepší cenu na internetu naleznete ZDE

Navigaci zvládá na jedničku včetně historie jízd a velmi přehledného zobrazení údaje na displeji. Zadávání míst, kam chcete jet, zpříjemňuje klávesnice přepínatelná mezi režimy ABCDE a QWERTY. Funkce Local Search pak najde to, co potřebujete (jídlo, hotel, policie) v místě, kde se nacházíte. Tato funkce bude mít čím dál větší podporu ve stále se rozvíjejících a podrobnějších mapových podkladech. Zadání bodů zájmu nebo rychlostních kamer je mimořádně jednoduché, v tom je Mio na čele pelotonu. Navíc výrobce přidává jako bonus aktualizaci databáze rychlostních kamer na jeden rok zdarma. Mio je rychlé i při náhledu na určité místo a přibližování k němu. Stejně tak „sviští“ i ve výpočtu polohy či při generování průjezdní trasy k cíli. To je zásluha nového čipu SiRF InstantFixII, který je 5 až 10x rychlejší než jeho předchůdce SiRF Star III.
Nabídka obsluhy všech multimediálních aplikací je uspořádána velmi účelně. Bohužel však nezahrnuje přehrávání videí. Zato fotky umí nejen zvětšovat, ale také mazat či z nich vytvářet prezentace. MP3 přehrávač poskytuje kromě Playlistu a označení oblíbených písniček i takové vymoženosti, jako je ekvalizér. Softwarový přehrávač je i přes množství funkcí velmi přehledný. Hudbu přehrává i při maximální hlasitosti nerušeně. Mio podporuje i připojení sluchátek přes Bluetooth, které umožní také telefonování za jízdy s rukama na volantu. V jeho útrobách najdeme rovněž databázi kontaktů s rychlým přístupem k cíli, tj. vytočení příslušného telefonního čísla. Žel, nenajdeme v nich FM vysílač, takže k audiosestavě auta se může připojit jen kablíkem přes sluchátkový výstup.

Proč si ji koupit?
Velmi elegantní přístroj nabízí elegantní zobrazení nejen v režimu map a vedení k cíli, ale i v multimediálním režimu. Výhodou je bezvadný zvuk a vynikající výbava.

***

Nokia 500 Auto Navigace
Hodnocení: velmi dobrý
Orientační cena: 9 100 Kč
Nejlepší cenu na internetu naleznete ZDE

Známý výrobce mobilů se tímto modelem vydává prvně na cestu jednoúčelových navigací. Zajímavému přístroji dominují tři tlačítka pod obrazovkou pro zeslabení a zesílení zvuku a přivolání základního menu. Na jeho horní stěně je hlavní vypínač a pod krytkami schované zásuvky pro externí anténu a pro sluchátka. Ve výbavě nechybí mohutný držák na okno, který přidržuje kolébku, do níž se přístroj vkládá. Navigace předkládá návrh tras podle zadaného typu dopravního prostředku, takže například volba Kolo využívá stezek pro cyklisty, Auto silnice a Pěší zahrnuje i zóny, kam je cyklistům a autům vjezd zakázán. Mapy, umístěné na vložené SD nebo SDHC kartě, zabírají asi 1,2 GB. Na stejnou kartu se musí vložit i multimediální soubory, pokud je chcete přehrávat při navigaci. Někoho může obtěžovat, že je nucen - podle návodu - vytvořit na kartě speciální složky pro umístění hudby, fotek a videa (MUSIC, PHOTOS, VIDEO). Ale je to stejně k ničemu, soubory zkopírované do těchto adresářů jsem hledal marně, dokonce se tyto adresáře nedaly v prohlížeči ani zvolit. Pomohlo teprve to, že jsem vše zkopíroval do „rootu“, tedy do základního adresáře SD karty. Opět se tedy potvrdilo, že první verze softwaru se Nokii pravidelně nějak nedaří. Naštěstí se podobné nešvary lehce odstraní při aktualizaci firmwaru. Programy pro přehrávání hudby a videa působí v době Windows trochu natvrdle, ale na jejich obsluhu se dá poměrně brzy zvyknout. Naopak oceňujeme jak rozmanitost přehrávaných souborů, které lze na kartě i mazat a obrázky zvětšovat, tak možnost upravovat hlasitost tlačítky pod obrazovkou bez složitého hledání v menu, a to nejen při přehrávání, ale i při navigaci a telefonování. Hudbu lze přenášet do autorádia i vysílačem FM.

Proč si ji koupit?
Navigace nabízí vše, co je třeba - včetně RDS-TMC a návrhu objízdných tras.
U multimediálních aplikací příjemně překvapí množstvím podporovaných formátů, a to vše při snadné obsluze.

***

Orava GPS-007
Hodnocení: vynikající
Orientační cena: 5 500 Kč
Nejlepší cenu na internetu naleznete ZDE

Malý přístroj kombinuje navigaci iGO (software pro kapesní počítače) s podporou multimediálních funkcí. Bohužel nemá Bluetooth ani dynamickou navigaci (tedy přes RDSTMC), což je možné vzhledem k ceně odpustit. Navigace ve stylu iGO je příjemná a hodí se na malé obrazovky, jako má Orava. Najdete tu zájmové body, možnost 2D nebo 3D zobrazení, cesta se propočítává poměrně rychle, srovnatelně s ostatními navigacemi.
Orava umožňuje současně navigovat a poslouchat muziku, do audiozařízení auta však hudbu dodává pouze po kabelu, který se zastrčí do otvoru pro sluchátka (ta jsou přibalena a hrají velmi dobře). Zvuk je nad očekávání kvalitní, při nejvyšších hlasitostech nic nerezonovalo. Díky kolébkovému regulátoru hlasitosti na jejím pravoboku si ji lze s sebou vzít i na vycházku jako MP3 a WMA přehrávač. Fotografie JPEG, které dovede zvětšovat a otáčet po 90°, mají velmi kvalitní podání. Neumí je však uspořádat do prezentace. Zato dokáže zobrazit i texty. V pozitivním slova smyslu šok pak způsobila podporou sedmi videoformátů, z nichž DivX a XviD bychom v tak malém přístroji rozhodně nečekali. A to je zvládne i s titulky! Přehrávané video se netrhá, dobrá je i kresba malé obrazovky - další body pro tohoto mrňouse!

Proč si ji koupit?
David mezi Goliáši! Navigace funguje jak má, multimediální možnosti jsou nadprůměrné. Zkrátka malý „James Bond z Oravy“!

***

TomTom Go 920
Hodnocení: vynikající
Orientační cena: 11 800 Kč
Nejlepší cenu na internetu naleznete ZDE

Vzhledem má už pramálo společného s obtloustlými modely staršího data - znatelně zeštíhlel. Ale zůstala mu uživatelská vstřícnost i to, že byl donedávna jedním z mála, kdo dokázal stahovat informace o dopravě z internetu prostřednictvím mobilu připojeného přes Bluetooth. Díky tomu a spoustě dalších sympatických maličkostí se jeho vlastnictví stalo srdeční záležitostí. Příkladem takových maličkostí je naprosto dokonalé intuitivní menu i domácí stojánek, přes který se synchronizuje s počítačem - a nepotřebuje k tomu už nic dalšího: vše se do PC nainstaluje přímo z přístroje. Zahrnout sem však můžeme také web TomTomu, jednoznačně nejlépe organizované stránky ze všech navigačních firem. Mají logiku, jsou pozitivní a stále něco přinášejí, takže zákazník má pocit permanentního benefitu.
Možnosti TomTomu v oblasti navigace jsou nepřeberné: 3D zobrazení budov, 3D navádění v jízdních pruzích, IQ trasy, kde se počítá se zkušenostmi místních, neboť ne vždy je nejkratší i nejrychlejší, a hlavně sdílení map s ostatními účastníky a možnost náhledu na nové mapy (zda se ji už vyplatí koupit, nebo je lepší dál spoléhat na mapy postupně opravované speciálním softwarem Map Share). I když se TomTom drží už dlouhou dobu stále stejných postupů v menu, nepřipadá nám, že by nějak zaostával. Například databáze ikon, které se zobrazují na pozici „šipky“ a nabízejí i formuli 1, nebo vypnutí navigace po překročení nastavené maximální rychlosti, jsou jen malé třešničky na dortu, které ho spolu s Harmanem/Kardonem katapultují na špici tohoto testu.
A jak je na tom s multimediální výbavou? Ne zcela vrcholově, protože neumí přehrávat videa. V oblasti zvuku MP3 a obrázků JPEG je však ukázkovým příkladem toho, jak by prezentace měla vypadat. Včetně snadného, logického a přítulného ovládání.

Proč si ji koupit?
Dostává své pověsti. V navigaci je maximálně spolehlivá, výbavou, přehledností, možnostmi aktualizace i obsluhou představuje jedničku. Multimediální soubory zvládá s bravurou, jen na video si však zatím netroufá.

***


Tabulka s parametry všech testovaných navigací ve formátu PDF

"Nejlepší ceny navigací naleznete ZDE"


Naposledy jsme se navigacím věnovali v S&V 1/08, kde jsme představili čtyři renomované značky. Vavříny vítěze si tehdy odnesla značka TomTom s modelem GO 720, výhodným nákupem se staly modely Garmin nüvi 660 a Mio Digiwalker C720.

JAK JE TO S AKTUALIZACÍ MAP?
Výrobci navigací úzce spolupracují s tvůrci jejich mapové náplně. A protože ta je stále dokonalejší, i navigace toho nabízejí čím dál víc.

Prvým příkladem je jízda v pruzích. Některé navigace radí na složitějších křižovatkách nebo víceproudých dálnicích, do jakého pruhu se zařadit, abychom nezmatkovali, až zjistíme, že nás pruh vede jinam, než kam máme odbočit.
Další novinkou je databáze 3D objektů, která je součástí tzv. zájmových bodů (POI - Point of Interest), tedy různých důležitých míst. Ta znázorňuje vybrané pozoruhodnosti na mapě trojrozměrně. A přibývají i 3D náhledy výrazných budov, kolem nichž se projíždí, takže se řidič snáz a názorněji orientuje. K tomu, abyste je viděli, musí výrobce mapového podkladu dodat patřičné podklady. Starší mapu je tedy třeba aktualizovat, případně „zgruntu“ vyměnit.
Zajímavým nápadem TomTomu je funkce aktualizace tras (Map Share). Pokud někdo nahlásí nějakou změnu, např. obrácení jednosměrky, správce mapových podkladů ji poskytne jako aktualizaci, kterou si můžete v poměrně krátkém čase stáhnout přes internet do svého přístroje, aniž byste museli instalovat celou mapu znovu. Vtip je v tom, že tyto změny jsou ve funkci Map Share ukládány mimo mapový software jako jeho doplňky. S růstem počtu změn se ovšem chod navigace zpomaluje, takže nakonec je stejně třeba pořídit si novou mapu.
Mimochodem: právě tady objevili dodavatelé mapových podkladů, potažmo i výrobci navigací, novou cestu, jak z uživatelů pravidelně získávat peníze. Někteří sice nabízejí jednu aktualizaci mapového softwaru zdarma (například Garmin), ale další si už musíte přikoupit. Pokud se zaregistrujete na stránkách výrobce, bude vás o dostupnosti nových podkladů pravidelně informovat. A protože svět se stále mění, stavějí se a zprovozňují nové silnice, je to spolu s primárním vylepšováním map (rozlišení, nové funkce apod.) důvod k jejich dalším a dalším aktualizacím, a tedy i vašim výdajům za ně. Ale to jaksi vyplývá z logiky věci, není-li pravda. Nové mapy jsou sice i nadále k dispozici na CD a DVD, ale výrobci se stále víc přiklánějí k jejich prodeji jednak přes internet, jednak na paměťových kartách, případně USB pamětech, z nichž si navigace nová data „nacucne“ a pak ji dál užívá. Nechci být zlým - nebo v tomto případě spíše dobrým - prorokem, ale možná se dočkáme toho, že ceny navigací půjdou ještě rapidně dolů a výrobci se budou finančně „hojit“ na dodávkách neustále aktualizovaných map. Situace se tak přiblíží modelu mobilních operátorů, kteří prodávají mobily jen za korunu, aby víc těžili z toho, kolik z nich zákazník provolá.

S&V 5/2008, Milan Loucký


Fotogalerie k testu:

Nejčastější externí kartou u přenosných navigací je formát SD. Asus volil prostorově úspornější micro SD, která se však obvykle prodává s redukcí na SD. Pokud chcete kartu editovat i přímo v počítači (bez prostřednictví obslužného software v navigaci), je dobré si vyzkoušet, že vaše čtečka „mikrokartu“ přímo, či zasunutou do redukce opravdu přečte.

Přenosné navigace obvykle napájí dobíjecí baterie na bázi lithia (lithium-iontová či lithiumpolymerová). Nejinak je tomu u Asusu, který je však unikátní tím, že jeho akumulátor je vyměnitelný podobně, jako je tomu u mobilních telefonů.

Nejčastějším řešením připevnění navigačního přístroje do výše očí řidiče je přísavka s držáčkem. Ten by měl umožnit nastavit různé polohy sklonu, tak jak to umí kloubový držák od Harmana/Kardona.

Pokud nemají navigace dostatečně velký dotykový displej, je i ovládání pomocí prstů komplikovanější a neobejdete se bez dotykového pera. To je případ „mrňouse“ v testu, Holuxu, který schoval stylus do štěrbiny na zádech přístroje.

DreimGo přišel se skvělým nápadem: vybavit navigaci couvací kamerou. Ta se připevňuje ke karoserii, spustí se spolu s couvacími světly a přes Bluetooth přenese obraz za vaším automobilem na displej navigace. Jen nemůžeme zaručit, že se kamera nestane vítaným suvenýrem zlodějíčků na parkovištích aut…

Ne vždy je pohodlné ťukat na dotykový displej navigace „přisáté“ na svažujícím se skle automobilu. Proto je skvělý nápad opatřit navigační přístroj dálkovým ovladačem. Na to přišel vždy na uživatele pamatující TomTom, ale také Harman/Kardon, jehož ovládací joystick, připomínající hlavici řadicí páky, si nepochybně zamilujete.



Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 2.97     hodnotilo čtenářů: 5819     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku