Dolby Digital Plus pro tablety?
Bang & Olufsen: Nepřekvapí, když překvapí
Od 15. října začala vysílat nová celoplošná stanice – TV PĚTKA
ASTRA 2F úspěšně vynesena na oběžnou dráhu
Samsung a Tata Bojs představili první hudební 3D videoklip v Česku
Evropská elita spotřební elektroniky dle EISA (včera)
Nikon uvádí na trh zajímavé novinky (včera)
FULLHD videokamera s projektorem SONY HDR-PJ740V (včera)
Gramofon PRO-JECT DEBUT CARBON (včera)
Střední třída AV receiverů má novou štiku v rybníce - Pioneer VSX-922 (včera)
Zvuk Star Wars i z PC (včera)
Stereofonie zažívá podle mého v pravém slova smyslu renesanci, ale jak se to srovnává s dobou digitálního baroka, kterou prožíváme právě nyní? Najdeme vůbec pro kvalitní stereofonní silič odpovídající zdroj signálu? Můžeme si dopřát náročné stereo s odpovídajícími reprosoustavami v panelákových králíkárnách? To vše bylo zatím možné pouze s mnoha kompromisy. Teď je tu ale všestranně výjimečná dvanáctistovka řady Sony ES.
Stereofonie zažívá podle mého v pravém slova smyslu renesanci, ale jak se to srovnává s dobou digitálního baroka, kterou prožíváme právě nyní? Najdeme vůbec pro kvalitní stereofonní silič odpovídající zdroj signálu? Můžeme si dopřát náročné stereo s odpovídajícími reprosoustavami v panelákových králíkárnách? To vše bylo zatím možné pouze s mnoha kompromisy. Teď je tu ale všestranně výjimečná dvanáctistovka řady Sony ES.
Už jsem si zvykl na zaklínání se plně digitálními zesilovači, a tak bych při zběžné prohlídce model TAFA1200ES asi ponechal v regálu bez dalšího povšimnutí. Je však unikátní nejméně ve dvou vlastnostech. Tou první je možnost změřit a nastavit DSP zpracování zvuku za pomoci stereofonního kalibračního mikrofonu, stejného, jaký jsme viděli již u AV přijímače Sony STR-DA5200ES (S&V 11/06). Druhou jsou pak digitální vstupy, které si poradí i s prostorovým zvukem.
Kalibrace z rohu do rohu, od ucha k uchu
Říkáte si, co je to za novoty, to už se kalibruje i stereofonní komponent? A proč? Inu, měření a automatické nastavení parametrů jednotlivých kanálů už není doménou AV přijímačů, kde slouží nejčastěji pouze k nastavení dozvuku a úrovně v jednotlivých kanálech, výjimečně k úpravě frekvenční odezvy. A úprava kmitočtové charakteristiky, dokonce v obou kanálech zvlášť, je to, co dělá dvanáctistovku unikátní. Dovolí totiž poslech kvalitního sterea i v místnostech, které bychom jen stěží označili za ideální poslechový prostor. Kalibrace se spouští z menu zesilovače, a protože nemá videovýstup, a tím pádem ani OSD (on screen) zobrazení, odpočítá čas do začátku kalibrace (5 sekund) přímo na displeji. Poté zazní pár melodických tónů a nastavení je hotové.
Kalibrační mikrofon, tedy lépe řečeno mikrofony. U AV přijímače, natožpak u stereofonního zesilovače věc více než nezvyklá. Kalibrace probíhá rychle, navíc za pomoci několika melodických dvojtónů - chrchlání a pilovité uširvoucí zvuky známé z nastavení AV receiverů či zahořovacích CD se nekonají. Chcete-li nastavení provést skutečně odpovědně, dojděte si pro stativ (mikrofon má ve spodní části stativový závit). Mikrofon tak můžete umístit do výšky uší.
Stereofonně z DVD
Jako zdroj signálu můžeme k dvanáctistovce zvolit třeba šestikanálový SACD přehrávač SCDXA1200ES (S&V 10/07), ale docela dobře postačí i jakékoliv obyčejné DVD. Ostatně, tenhle zesilovač toho umí nemálo z funkcí klasického AV receiveru. Je totiž osazen i čtveřicí digitálních vstupů. Mohli bychom očekávat, že do SPDIF rozhraní stereofonního komponentu lze pustit jen obligátních 44,1 kHz v 16bitovém rozkladu z CD, nanejvýš 48 kHz z DAT mechaniky nebo disku DVD-Video. Chyba! Unikátní silič akceptuje i takové signály, jako je Dolby Digital nebo DTS. Proč? Ze tří důvodů: jednak je možné bez problémů připojit jako zdroj signálu jakýkoliv DVD přehrávač, i nejnižší třídy (a tedy nevalných zvukových kvalit), a spolehnout se plně na převodníky v zesilovači, které nehrají vůbec špatně.
Zadruhé, i přes osvětu, o kterou se v našem časopise snažíme, nemusí mít uživatel zcela jasno, jaký je vlastně rozdíl mezi kompresními a nekompresními kodeky (LPCM vs. Dolby Digital a DTS). Ten třetí důvod je nasnadě: čím dál tím více zájemců o domácí kino s kvalitním obrazem si může z prostorových důvodů dovolit velkou obrazovku, méně už ale šest, nebo dokonce osm reprosoustav, a raději tak volí klasické stereo. A zesilovač Sony si tak díky vestavěným dekodérům poradí s jakoukoliv zvukovou stopou na DVD video disku. Bravo.
Nejen pro kinofila
Ale i pro hifi nadšence. Pro ty druhé je k dispozici režim zapojení bi-wiring (tedy možnost připojit u repro zvlášť středobasy a výšky). Koncové zesilovače S-Master Pro se docela činí a i přes poměrně velké uváděné zkreslení je zvuk vyrovnaný, bohatý na detaily, není ale zcela monitorový. Má své charakteristické měkké zabarvení, které bych přirovnal třeba k „lampárnám“. Nebojí se ale při úderech bicích nástrojů zahřmět, aniž by zvuk zněl nakřáple. Nejlépe se mu daří v rockové hudbě, neodmítne ale ani klasiku. Škoda, že tento zesilovač neodehraje i digitální signál přímo z SACD přehrávače. K tomu by musela mít dvanáctistovka ještě HDMI vstupy alespoň ve verzi 1.2 nebo iLink (FireWire) a z nich odebírat DSD signál. Přitom zesilovač je lineární v rozumných mezích až do 40 kHz, a tedy pro SACD a DVD-Audio přímo zrozený.
Proč si ho koupit?
TA-FA1200 není ani typickým stereofonním zesilovačem, ani typickým AV receiverem. Je někde mezi. Audiovizuální veřejnosti může nabídnout úsporné řešení ve kvalitní stereofonní konstelaci reprosoustav v domácím kině, audiofilům pak dovolí nahlédnout pod pokličku digitálním zvukovým stopám na DVD nosičích a těm z nás, kteří trpíme nevhodnými poslechovými prostory, pomůže dokonalou DSP kalibrací. U Sony vytvořili unikát v každém směru.
S čím a jak se páruje
Přijde vám, že má zesilovač málo vstupů, zvláště v případě, že jde o výrobek firmy Sony, která ani dnes nezapomíná opatřit přístroje svorkami pro minidisk? Řešení je právě v optických konektorech označených číslicí 4. I když stolní minidiskový deck najdeme dnes v prodeji jen stěží, přesto připomenu vhodného parťáka k tomuto zesilovači: poslední špičkový model Sony MDSJB980QS. Právě řada QS je designově víceméně shodná a vhodná k páření se s posledními espritovými komponenty, a navíc převodníky vestavěné v TA-FA1200ES budou mít pravděpodobně vyšší kvalitu, než převodníky v právě zmíněném minidiskovém rekordéru. Jako SACD parťáka bych volil v textu zmíněný model SCD-XA1200ES, z něj však využijeme jen stereofonní výstup; dvanáctistovka v SACD podání je totiž multikanálová. Ale pokud zalovíte někdy mezi ne příliš starými SACD přehrávači, nabízí se opět jeden moc pěkný kousek, a to SCD-XB940QS, tedy první „lidový“ SACD přehrávač, zase z řady QS. A co nějaké to dévédéčko? Rozhodně doporučuji nosatý espritový DVP-NS9100ES (S&V 2/06).
Mohutné šroubovací svorky koncového zesilovače už ke stereofonním komponentům patří. Tyhle mají navíc zaslepený otvor pro banánky (banana-plug), ostatně, sám mám k těmto „ovocným“ konektorům nedůvěru a raději upnu odizolovaný kus vodiče pevnou maticí. Přepínačem lze volit impedanci reprosoustav mezi 4 a 8 omega, resp. 16 při můstkovém zapojení. Poněkud nezvyklá je u stereofonního komponentu pětice digitálních zástrček SPDIF a Toslink. Nechají si líbit nejen LPCM, ale i Dolby Digital a DTS.
Dálkový ovladač ke stereofonním komponentům Sony opustil ladné ergonomické tvary 21 cm dlouhých černých pilotů a smrsknul se na 13cm šedivou minitatranku. DO si netroufne ani na ostatní komponenty, natožpak na výrobky jiných značek. Zato zvládá, díky plné digitální konstrukci zesilovače, přímé korekce hloubek i výšek, a dokonce stereováhy. Šipky v horní části slouží pro orientaci v jednořádkovém bodovém menu displeje zesilovače.
SONY TA-FA1200ES
orientační cena: 17 990 Kč
výkon 2x 110 W (8 omega, 1 kHz, THD 0,7%),
2x 120 W (4 Ω, 1 kHz, THD 0,7%)
frekvenční phono: RIAA ekv. křivka +-0,5 dB,
rozsah ostatní: 10 Hz-40 kHz, +-3 dB
korekce výšky: +-10 dB, krok 1 dB,
hloubky: +-10 dB, krok 1 dB
vstupy 3x elektrický SPDIF, 1x optický SPDIF/
Toslink, 1x phono stereo MM (cinch,
2,5 mV), 3x linkový stereo (cinch,
150 mV), 1x vstup pro kalibrační
mikrofon (3,5 mm stereo jack)
výstupy 1x optický SPDIF/Toslink (pro MD/DAT/
CD-R), 1x linkový stereo (pro MD/DAT/
CD-R), 1x sluchátka (6,3 mm stereo
jack), 2x dva páry repro svorek
(šroubovací), 1x spínaná zásuvka 230 V,
max. 100 W
vstupní digitální lineární PCM 32, 44,1 a 48 kHz, Dolby
formáty Digital 2.0 až 5.1 EX, DTS až do 5.1 ES
rozměry (š x v x h) 430 x 150 x 420 mm
hmotnost 14 kg
napájení 230 V/50 Hz, příkon 210 W,
Standby 0,5 W
web www.sony.cz
Rivalové: Denon PMA-1500AE (24 990 Kč); Onkyo A-9555 (19 990 Kč)
Miroslav Werner, S&V
Hodnocení čtenářů | 5 bodů - nejvyšší počet | |||
bodový průměr: 0.05 | hodnotilo čtenářů: 3260 | body: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |