GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



Neomezené stahování od Applu?
audio + video / přenosné + MP3 25.3.2008 Václav Větvička

Tiskem proběhla zpráva o tom, že Apple připravuje otevření systému iTunes, v podstatě by se mělo jednat o neomezený bufet stahování zdarma výměnou za to, že lidé zaplatí o něco více při nákupu periferií.


Pokud něco zní příliš dobře na to, aby to byla pravda, většinou to tak je. Je možné, že Steve Forbes něčím překvapí, nicméně v době, kdy prodej iPodu se začíná zpomalovat a konkurence naopak posiluje, není něco podobného zrovna pravděpodobné. Jako první přišly z touto zprávou Financial Times. Podle této zprávy by Apple účtoval víc za iPod a iPhone a rozdíl předával nahrávacím studiím, k jejichž katalogům má přístup. Mluvčí Applu odmítá komentovat, ze zákulisí se ozývají jen záporné ohlasy. Pouze jeden zasvěcený přiznal, že samotná myšlenka koluje už nejméně rok, ale k žádnému vyjednávání nedošlo. To samozřejmě neznamená, že by hudební průmysl něco podobného nepřivítal. Ostatně proč také ne, měsíční poplatky znamenají pravidelný příjem. Zákazník platící každý měsíc 10 dolarů znamená spolehlivý a odhadnutelný přínos do kasičky, zatímco gigantická nabídka písniček za 99 centů za kus je sice lákavá, ale finančně nejistá. Proto studia do Applu již delší dobu ryjí a dožadují se změny plánu, od celkového zvýšení ceny až po zdražení těch nejžádanějších songů. Zájem by pravděpodobně měli i zákazníci, a to i ti, kterým se dnes do nakupování prostřednictvím iTunes moc nechce. Jak má totiž někdo k něčemu neomezený přístup, vstupní poplatek ho nezastaví. A pokud někdo může veřejnost o prospěšnosti podobného systému přesvědčit, tak je to právě Apple. Proč to tedy Apple neudělá? Důvodů může být celá řada, především iTunes z obchodního pohledu stále vynášejí, tak proč měnit fungující. V samotných Spojených státech je tento systém po Wal-Martu druhým nejvíce prodávajícím obchodem s písničkami. Již samotný fakt že se na druhé místo dostal onlinový obchod je důvodem ke slávě. iTunes se chlubí 50 milióny zákazníků a od roku 2003 se prodalo přes 4 miliardy písniček. Hlavním důvodem je potom skutečnost, že iTunes jsou vlastně katalyzátorem prodeje iPodů a iPhonu, takže pro Apple by nevadilo, ani kdyby systém prodělával. Nejrůznějších verzí iPhodu se prodalo přes 142 miliónů, prodej iPhonu již přesáhl 4 milióny. Až do nedávné doby byl nárůst prodeje iPodu závratný, dnes to však už neplatí. Poslední čtvrtletí minulého roku zaznamenalo nárůst o 5 procent, což bledne oproti roku stejnému období roku 2006, které se chlubilo nárůstem 50 procentním. MySpace a Facebook připravují vlastní onlinový prodej písniček. Je tedy docela možné, že Jobs a tedy Apple překoná svůj odpor k předplatnému a systém iTunes opravdu změní.

Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 3.02     hodnotilo čtenářů: 2179     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku