GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



Zvukový NADstandard
audio + video / high fidelity 14.3.2008 Redakce

New Audio Dimension - nic vám to neříká? A přitom to byla nosná idea evropské odpovědi na východoasijský atak masové produkce ve spotřebce. Ano, přesně tak, před více než pětatřiceti roky grupa, spíše parta výrobců, elektroinženýrů, audiofilů, distributorů, ale především milovníků kultury založila společnost a legenda byla na světě. Aktuálně značka patří do kanadského konglomerátu Lenbrook Group of Companies a své výrobky podle dodané dokumentace vyrábí a kompletuje v Číně.


Renesance sterea, tomu rozumím, a zaplať pánbůh/zaplať přírodo (*nehodící se škrtni) ani vlastníci NAD nespí a přicházejí s modelem s prostým označením NAD M5. Co to umí? Odpovědět by se dalo výrokem jednoho z čerstvých majitelů: „The M5 is the only CD player with CD/SACD/HDCD that I know of, all three formats are superb! The HI-FI frustration is over for good. Amen. Thank You NAD.“ A tady by test také mohl klidně skončit, což by se ale čtenářům asi moc nelíbilo, tak si o něm přece jen pojďme něco říct. Abyste mi dobře rozuměli, on se úplně ze všeho nejlépe poslouchá.

Jak a z čeho...
Přední panel přehrávače je vyřešen velmi dobře a s ovládáním základních funkcí není problém. Jste-li navíc levák, oceníte, že přístroje konstruoval (též) levoruký anglosas. Složitější nastavování se ale odehrává via TV, nemáte-li tedy v poslechové místnosti vhodný zobrazovač, máte smůlu... M5 je odvozena z univerzálu NAD M55, a tak při pohledu do jejích útrob narazíme mimo jiné také na čip ESS Vibratto-S, který zvládá jak DVD-V, tak DivX/MPEG4. Je tu samozřejmě proto, aby obsloužil kompozitní videovýstup pro zobrazování údajů na TV. Dekódování SACD standardně zajišťuje procesor Sony (DSD) společně s DAC AKM AK4358, stereo (PCM) je ale plně v režii převodníku Burr Brown 1794 (až 24 bit/192 kHz). Kvalitou nezaostávají ani operační zesilovače OPA2134 (Burr Brown/Texas Instruments). Dvoukanálový výstup přehrávače, a tedy i reprodukci „podpírají“ zesilovače pracující ve třídě A. Můžu jen konstatovat, že poznatky z kritického poslechu zcela korespondují s technickou a technologickou platformou. Logicky. Přehrávač bezchybně zvládá také záznamy HDCD.

Co by se dalo lépe aneb M5 Mk II
Prolis vozíku mechaniky vyhrazený pro vložení disku by neměl zasahovat pod přední fasádu, na své oblíbené kotoučky (čti: poklady) jsme přirozeně náramně hákliví a omezený manipulační prostor nás nepotěší. Dále: Symboly disků & záznamů na displeji jsou příliš titěrné a jeho „stmívání“ nezná pozici off - prostě zhasnout. Na displeji bez navigace chybí i „minus“ u funkce Time a SACD je bez identifikace stereo/multikanál. Za zcela nevhodnou (interference, ovládání...) naopak považuji přítomnost videovýstupu, respektive toho, co mu předchází. Tak například možnost nastavení kontrastu „černé barvy“ v menu na obrazovce? Ne, děkuji, to můj audiopřehrávač umět opravdu nemusí. U NAD M5 konkrétně „přepíná“ mezi americkým - ne japonským! - nastavením NTSC systému, což je 7,5 IRE a evropským PALem, zde tedy 0 IRE (Institute of Radio Engineers). Jen připomínám, že výsledným produktem M5 je zvukový signál, takže k nastavení preferenčního provozu cédéčka nebo esácédéčka včetně adjustace parametrů multikanálu by bohatě postačoval vhodný displej s patřičným SW + dálkový ovladač. Případná námitka ohledně souborů WMA či MP3 myslím také neobstojí, reprodukci komprimovaných formátů umí i zařízení desetkrát levnější... A nakonec ještě tzv. Jitter. Zjištěná hodnota okolo 900 ps je příliš vysoká, obecný úzus praví, že přístroje této třídy by měly vykazovat hodnoty maximálně do 200 ps. Jitter alias relativní nestabilita vůči ideálnímu průběhu impulzu pod 200 ps je pak už jen o nuancích. Otázkou je i CD filtr (strmost horní propusti), který má NAD ve své nabídce: Normal, nebo Slow? Asi Normal. „Filtrace“ přirozeně, a naštěstí, nefunguje při SACD provozu. Tolik z bloku hnidopicha.



Spolupracující zesilovačový highend
Jak jste se již mohli dočíst v našem časopise (viz Netopýří uši v S&V 7/06), NAD M3 je dokonalou ukázkou nekompromisního provedení, což obsluha pochopí zejména při jeho přemisťování... Exteriér je bezchybný, broušený hliník mluví sám za sebe, efektní i efektivní jsou i žebra chladičů. Konstrukčně: dual mono - něco jako řídicí + dva monobloky. Regulace nastavení hlasitosti se odehrává v krocích po 0,5 dB a lze nastavit i stereováhu a pojmenovat vstupy. Korekce basů a výšek? Ano, jsou tu také, ale tak trochu zbytečně... Pro někoho může být ale šikovná eventualita propojení s aktivním subwooferem nebo koncákem + pasivní hrombednou na principu bi-ampingu s tím, že si nastaví dělicí kmitočet od 40 do 100 Hz pro basovou sekci. Počet vstupů včetně jednoho symetrického je myslím dostačující, vše „ve zlatě“ a nechybí ani jakostní terminály pro dva páry reproduktorů.




Netopýří ucho
Masters Series úspěšně parkuje u pomyslného highend mola a celkem po právu odpočívá. O patřičnou pozornost se jí totiž stará početné publikum, jež je chvílemi u vytržení, a to prosím rovněž po právu. M5 se při CD-DA provozu zvukově blížila profesionálnímu D/A převodníku Adcom GDA-700 HDCD, který používám jako referenci, a to už je co říct. Nedávno představeného Sony SCD-XA1200ES (S&V 10/07) přehrála především na nižších středech a v podání basu. Je sice trojnásobně dražší (!), ale ta diference byla až moc velká... Při nasazení SACD byly už rozdíly minimální, a opět tedy platí, že autor systému (Sony) si své ohlídat umí, SACDéček je ale celosvětově pouze něco málo přes pět tisíc titulů, takže ta nekonečná cédéčkárna je hodně důležitá. A jinak? Bylo tam (skoro) všechno, zmizela neutralita, až sterilita typická pro NAD, která ne všem vyhovovala, celková performance včetně dynamické složky ale stále seděla. Tak například The Sheffield Lab - Bože, jak obyčejné, stojíte před soupravou bicích, zrovna na ní zkouší bubeník, co na tom. Nástroj je tam celý, pán je školený, to se pozná, tak co? Nebo Scotty Moore a spol. - neagresivní, konečně tomu bylo i rozumět. Anebo McDonald & Giles - sound jazzrocku přelomu šedesátek a sedmdesátek, nádhera! Proč tohle tenkrát nehráli v rádiu:)? A NAD M3? Bez připomínek. Jednu nectnost ale přece jen má - velmi rád je dostatečně vybuzen, pak skutečně funguje a valí na posluchače notičky, jen to hučí. Na nějaký tichý noční poslech ale stavěn rozhodně není, tehdy je jakoby idle, a možná dokonce i je... (smích) Autor se odboural, promiňte; ten integráč je v naprostém pořádku a možná ještě o fous lepší než M5, doporučuji.
Poznámka: idle - nečinný (vynuceně i dobrovolně), jalový, zahálející

Proč si je koupit?
Konečně někdo dal do jedné krabice CD, CD HDCD i SACD, přičemž každému z formátů věnoval odpovídající péči a nic nepodcenil. To samé lze prohlásit i o integráči M3. Elektrická stabilita, dostatečná výkonová rezerva, bytelná konstrukce odolávající mírnějším otřesům půdy, co více si ve střední Evropě přát... Hudbymilovný hifoun za své peníze obdrží kvalitu, která s ním, doufejme, půjde hodně dlouho. Oprávněnou kritiku si ale zaslouží české manuály u obou přístrojů - hrůza, chybí celé části i vysvětlení. A jejich srozumitelnost? Raději se ani neptejte...

Na čem se testovalo
Zajímavému testu napomohly předzesilovač Bryston BP-25 + externí zdroj MPS-1, konec Vincent SP-993 (dual mono; třída A), reprosoustavy JAMO Concert 11 a aktivní subwoofer Tannoy PS 110-B včetně kabeláže Klotz + Neutrik (XLR), Oehlbach XXL (XLR) + Oehlbach repro bi-wiring. Přehrávač byl k předzesilovači a následně k integrovanému zesilovači připojen pomocí kabelů Sony SP. For Hi-Fi Video (RCA). Něco pro multikanálisty: NAD M5 si mimo jiné velmi dobře rozumí s tandemem NAD M15 (AV předzesilovač 7.1 s audiovýstupem 7.2 na RCA) + NAD M25 (skvostný sedmikanálový výkonový zesilovač); ale to oni, víceuší, už dávno vědí...

STŘÍBRNÉ A ZLATÉ KOTOUČKY ERGO SOFTWARE
XLO/Reference Recordings - Test & Burn-in CD (CD + HDCD); The Sheffield Lab - Drum & Track Disc (CD); Bufalo Springfield - Last Time Around (HDCD); Green Onions -Booker T. & The M. G.s. (CD); Tsuyoshi Yamamoto Trio -Autumn In Seattle (SACD + HDCD); John Coltrane - A Love Supreme (SACD); Scotty Moore and DJ Fontana - All The King's Men (HDCD); McDonald & Giles - McDonald And Giles (HDCD); King Crimson - Lizard (HDCD); soubory WMA, MP3 na discích Memorex CD-R.


CD/SACD PŘEHRÁVAČ NAD M5 + INTEGROVANÝ ZESILOVAČ NAD M3
CENA:
59 990 Kč (M5), 79 990 Kč (M3)

CD/SACD přehrávač M5
přehrává: CD, SACD (stereo & 5.1), CD-R/RW (MP3, WMA)
zvukové formáty:  PCM (CD-DA; stereo), DSD (SACD; stereo & multikanál), HDCD, MP3, WMA, CD/SACD Text ano
analogové audiovýstupy: stereo (cinch + XLR), multikanál 5.1 (cinch)
digitální audiovýstupy: optický (PCM), koaxiální (PCM), AES/EBU (PCM; XLR)
videovýstup: kompozitní (480i/576i; TV PAL/PAL-60/NTSC)
ostatní: RS 232
rozměry: (š x v x h) 435 x 114 x 305 mm
hmotnost: 9,2 kg

Integrovaný zesilovač M3
jmenovitý výkon:  2x 150 W (8 Ohmů); 1x 300 W (8 [Ohmů; můstek)
frekvenční odezva: 20 Hz - 20 kHz (+-0,3 dB)
odstup signál/šum: > 120 dB
celkové harmonické zkreslení (THD): < 0,02 %
gain (míra zesílení): 29 dB
vstupní impedance: 20 kOhmů/470 pF
činitel tlumení: > 150 (8 Ohmů; 50 Hz)
ostatní: RS 232
analogové audiovstupy:  linka (cinch) x 6 + 1 (můstek mezi řídicím a koncovým zesilovačem; cinch); 1x XLR
analogové audiovýstupy: Pre out (2x cinch); linka (2. zóna; cinch)
rozměry (š x v x h): 435 x 132 x 350 mm
hmotnost: 23,6 kg

ANTONÍN BROŽ, S&V 12/2007

Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 3.03     hodnotilo čtenářů: 1341     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku