GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



Vienna Acoustics Haydn Grand: Revoluční reproboxy
audio + video / high fidelity 7.8.2007 Redakce

Je možné při návrhu stojanových reproboxů přijít ještě se zcela novým konceptem? Prakticky vždy jde jen o detailní změny, ovšem nyní překvapila vídeňská firma výborným nápadem: umístěním výškového reproduktoru. Jak známo, stojanové boxy mají oproti podlahovým z akustického hlediska jednu velkou výhodu - podstatně menší velikost, což znamená menší plochu, od které se odráží vyšší kmitočty, což vede k horší lokalizaci a podání prostoru nahrávek.


Pravidlo je jasné: čím menší čelní plocha boxu, tím lépe. Pokud má reprodukce zahrnovat i nízké kmitočty (bez jedné či dvou nejhlubších oktáv lze žít), měl by středobasový reproduktor mít alespoň průměr 15 cm. To udává šířku boxu. Bassreflex je výhodnější umístit na čelní stěnu, neboť stojanové boxy často bývají příliš blízko u zadní stěny a pokud míří bassrefex dozadu, nastává vlivem odrazu akustické energie od zdi zdůraznění nižších frekvencí. To se možná někomu líbí, ale s věrnou reprodukcí to nemá nic společného. Pokud není k dispozici koaxiální měnič, musí se o místo na čelní stěně podělit středobasový reproduktor, bassreflex a ještě výškáč. Vyplývají tedy nemalé nároky na plochu, což dlouho vadilo konstruktérům Vienna Acoustics.

U nás méně známá firma má v zahraničí skvělou pověst, vznikla před 18 lety a exportuje reproboxy již do 22 zemí - jasný důkaz o kvalitě. Nechce soutěžit s levnou asijskou produkcí, boxy vyrábí ve Vídni, dodavatele má domácí či evropské. Nápady má ale vlastní, poslední mne zaujal: výškový reproduktor je maličký, i s magnetickým systémem nezabere moc místa, proč ho neumístit před vyústění bassreflexu? Ten mívá dostatečně velký průměr, aby se výškáč vešel a ještě zbylo kolem dostatek místa pro výstup akustické energie nejnižších tónů. K dotažení nápadu bylo nutné ještě vyřešit pevné uložení reproduktoru do středu bassreflexu a omezit nežádoucím odrazům akustické energie od cizího tělesa stojícího v cestě. Silný plechový pásek, nesoucí výškáč nebyl právě kvůli odrazům vhodný, nakonec vytvořili mohutný hliníkový odlitek tvarem připomínající napůl trychtýř a napůl samotný výstup bassreflexu, tedy trumpetu. Ukrývá kompletně celý výškáč, který má textilní kalotu o průměru 27 mm. Průměr bassreflexu, stejně jako výhybku, optimalizovali na nové podmínky vyzařování a úkol byl splněn.

Model Haydn Grand se řadí k moderním stojanovým boxům schopným nahradit běžné sloupové bedny, přitom s mnohonásobně menší velikostí (a tedy i plochou) a z toho vycházející výborného vykreslení prostoru nahrávek. Přes malé rozměry (174 x 360 x 265 mm) a nijak velký středobasový reproduktor (průměr 15 cm) se Haydn Grand vyznačuje vyrovnanou reprodukcí v širokém rozsahu 42 Hz až 20 kHz (v pásmu +/- 3 dB) a předvádí, že jméno nebylo vybráno náhodně. Dobrý dojem zvyšují pečlivě zaoblené hrany přední i zadní desky, stabilní skříň z 32 mm silných stěn a dřevěná povrchová dýha. Doporučená cena činí 1 000 Eur.


(Stanislav Malý)




Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 2.97     hodnotilo čtenářů: 1897     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku