GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



Famózní CD přehrávač Cambrigde Audio Azur 840C
audio + video / domácí kino + DVD 29.5.2007 Redakce

Myslíte si, že se u CD přehrávačů vývoj zastavil a už není možné dále zlepšovat dokonalost reprodukce? Omyl! Na jednu stranu sice spousta velkých a známých firem přehrávače již nevyrábí, ale na druhou stranu tím uvolnili místo pro jiné, kteří dokazují, že kvalitu jde neustále posouvat výše, a to nejen u modelů za šílené ceny.


Příkladem je přehrávač britské firmy Cambridge Audio. Pracuje s upsamplingem, ostatně jako téměř každý přehrávač uvedený na trh v posledních dvou-třech letech, konverzi původních dat snímaných z disku (16 bit/ 44,1 kHz), na analogový signál skoro všichni opustili. Proč o tom tedy psát? Není upsampling jako upsampling! Velmi často firmy používají převzorkování na 24 bit/96 kHz, také narazíte na modely s vyšší frekvencí, tedy 24 bit/192 kHz. Myslíte, že je to jedno? Není nad možnost si rozdíly sám poslechnout. 99% přehrávačů tuto možnost nenabízí, upsampling nejde vypnout. Existují však výjimky, vzpomínám si na přehrávač Shanling, upsampling lze aktivovat podle chuti posluchače.

A slyšet rozdíly rozhodně je. Jednak se potlačí jitter: čerstvě načtená data se ukládají do krátkodobé paměti, poté se dávkově vyzvedávají. Odebírání dat z paměti se řídí dle superpřesného, teplotně stabilizovaného oscilátoru, tím se vyloučí nepřesnost původní frekvence načítaných dat, závislá na přesnosti lisování disku a dokonalosti CD mechaniky. Následuje převzorkování, pak vlastní D/A konverze. Více informací než na původní nahrávce se logicky nezíská, ale předností vyšší frekvence je možnost použít pro filtraci méně strmé filtry, které mají menší negativní vliv na fázové změny signálu. Podobná situace je u konstrukce reproduktorových výhybek, někteří výrobci také raději používají pozvolný útlum (6dB/okt) se stejným argumentem.

Azur 840C se nespokojí s 24 bit/192 kHz, jde ještě výš, na 384 kHz. Nejedná se sice o světovou premiéru, již dříve některé super přehrávače tento kmitočet používaly (setkal jsem se s ním u Mark Levinsona No.390S), ale v nižší cenové kategorii jde o vítaný pokrok. Konverzi neprovádí běžné DAC, 384 kHz nezvládne mnoho typů, Cambridge Audio zde použil dvojici diferenciálně zapojených převodníků Analog Device AD1955. Protože 1 DAC je dvoukanálový, vyrobí analogový symetrický signál jednoho kanálu. Analogový signál za převodníky prochází čtyřmi cestami, každý kanál tvoří dvojice identických obvodů: jeden pro běžný a druhý pro invertovaný signál. Výhoda komplementárně symetrického zapojení je mj. účinné potlačení vf i nf rušení, "znečistění" hudebního signálu se vzájemně vyruší, nevýhodu představuje nutnost dlouhodobého udržení identických vlastností dvojic obvodů a zdvojnásobení počtu součástek.

Azur 840C nabízí možnost porovnání upsamplingu, ale jen pro někoho. Zvolil podobný přístup, jako přehrávač Lyngdorf C1: internímu DAC se stále přivádí data ve formě 24 bit/384 kHz, ovšem na digitálním výstupu si lze formu vybírat: buď bez úprav, nebo jednu z mnoha možností 16-20-24 bit/48-88,2-96-192. Přehrávač má navíc vstupy pro externí digitální signál, může fungovat jako DAC, ovšem nabízí jedinečnou funkci: signál z externích zdrojů (DVD, hudba uložená na harddisku PC, satelitní či DVB-T rozhlas, CD či MD rekordér) lze také upravit uspamplingem!! Zde má Cambrigde prvenství, jde o výtečnou pomoc. Ocení ji však jen ti, kdo mají D/A převodník schopný takové digitální signály zpracovat. Nedávno jsem měl k dispozici 2 měsíce přehrávač Lyngdorf CD1 a zesilovač TDA 2200, který nabízel potřebné možnosti: přehrávač poskytl na digitálním výstupu rozdílné varianty upsamplingu a zesilovač je uměl zpracovat. Důkladně jsem se mohl věnovat porovnávání konverze původních a upsamplovaných dat. Skutečně slyšet rozdíl je, dokonce ucho zaznamená i drobné změny mezi 48 a 96 či 192 kHz. Upsampling hlavně rozšíří prostor, i do hloubky, jednotlivé nástroje jsou více/lépe separované, hráči jakoby stojí dál od sebe. Zvuk trošku vyleze dopředu, tak o 30 cm, je více bezprostřední. Vyšší rozlišení vnímám takhle: nástroje mají kolem sebe takovou auru, jakoby produkují více harmonických, tóny jsou plynulejší, s lépe definovaným dozvukem, jemnější, více miniaturních detailů. Nejlépe jsem to vnímal na super nahrávkách (Denon) komorních, ale i větších smyčcových orchestrů s cembalem – prostě blíže k realitě. Relativně největší změna byla slyšitelná mezi původním signálem 44,1 kHz a 48 kHz. Frekvence se sice zvýší jen o 10%, roli hraje zcela jistě i snížení jitteru během převzorkování dat. Rozepisuji se o tom proto, že málokdo měl možnost přímého porovnání.

Nejde totiž srovnávat 1 přehrávač s upsamplingem s druhým, který ho nemá. Jednak mohou být maličké rozdíly ve velikosti výstupního signálu (hlasitější přístroj bude každý automaticky hodnotit lépe), výsledek též ovlivní rozdílné DAC, filtry i kvalita analogových obvodů přehrávačů. Azur 840C jsem na testování neměl, ale účinek upsamplingu bude velmi podobný. V německém časopisu Audio získal 105 bodů, což je skvělý výsledek, srovnatelný například s Meridianem G-07 či Marantzem SA-17S1, oba jsou ovšem o dost dražší. Azur 840C seženete zhruba za 35 tisíc Kč a nebude to špatná investice.


(Stanislav Malý)




Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 3.02     hodnotilo čtenářů: 2230     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku