GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



Jak optimalizovat akustiku v poslechové místnosti? (II. díl)
audio + video / high fidelity 25.5.2007 Redakce

Minulý týden jsem psal v prvním díle o neblahém vlivu akustiky na reprodukci zvuku, který ovlivní výsledek ze 70 až 80 procent. Proto je vhodné alespoň nějaká opatření udělat, vliv akustiky snížit, neboť zcela potlačit v místnosti nejde. V místě poslechu dochází buď k zesílení nebo zeslabení zvuku na určitých frekvencích, podle toho, v jakém poměru k vlnové délce přímého zvuku je délka dráhy odraženého zvuku. Představte si vliv složitých mnohonásobných odrazů jako 3D kulečník, koule se odráží od stropu i podlahy, k dostatečnému útlumu akustické energie dochází až po několika stech až tisících odrazů!


Snadnou představu, jak velký podíl akustika na reprodukci má, nabízí porovnání poslechu hudby na obvyklém místě poslechu a následně lepšími sluchátky (zhruba s cenou 5-6 tisíc korun, modely od specializovaných firem jako AKG, Beyerdynamic, Sennheiser; pozor na outdoorové modely – např. Koss Porta – které zdůrazní nízké kmitočty, mají vyšší zkreslení, proto nedoporučuji). Rozdíl propastný, sluchátka na vině nejsou, nýbrž bohužel právě vliv akustiky.

Můžete si nechat poslechovou místnost akusticky upravit, ale nejde o levnou záležitost (60 tisíc korun stačit nebude), ovšem při jakékoli změně v pokoji (výměna jednoho kusu nábytku či posunutí o půl metru jinam) nebo umístění reprobeden či jejich výměně se musí provádět nové měření, často další úpravy a to nebude zadarmo. Na problém lze jít také z druhé strany - neupravovat místnost, ale pozměnit původní signál tak, aby byl potlačen vliv akustiky místnosti. Snahy o zlepšení akustiky úpravou signálu ještě před vstupem do zesilovače dovedly některé výrobce elektroniky již dříve k vývoji a nabídce digitálních korekcí.

Dánský odborník Peter Lyngdorf se tomuto problému věnuje intenzivně od roku 1991, byl spoluvlastník americké firmy TacT, která digitální korektory akustiky nabízí již 14 let. Pohybuje se v hifi businessu přes 30 let, spoluzakládal mj. NAD, šéfuje firmě Dali a umí sestavit vynikající tým vývojářů pro ambiciózní projekty. Se zkušenostmi a dostatkem nových nápadů založil nedávno v Dánsku vlastní firmu Lyngdorf Audio, spojuje pokroková řešení se snadným ovládáním. Stereofonní zesilovač TDA 2200 RP obsahuje modul RoomPerfect (RP), který samozřejmě z naprosto akusticky nevhodné místnosti skvělou neudělá, ale u normálního pokoje získáte výrazné zlepšení. Realizoval jednoduchou, přesto geniální myšlenku: korekci akustiky lze provádět efektivně pouze digitálně, upravený signál je škoda převádět do analogu a pak zesilovat běžným koncovým zesilovačem. Proto zvolil digitální zesilovač, ovšem výtečný, mírně zjednodušenou variantou aktuální verze Millennia. Světově první digitální zesilovač splňující nároky audiofilů s názvem Millennium uvedla na trh firma TacT v roce 1998 především Lyngdorfovou zásluhou, o kvalitách svědčí fakt, že se stále vyrábí a patří k absolutní špičce. Který jiný highendový komponent si uhájí výsadní postavení tolik let při stále sílící konkurenci?

Zatímco konkurenční procesory (japonský Accuphase DG 38, německý Ascendo DASK, Audionet MAP V2 či T+A PD1200 R nebo Isophon Coronado, americký Lexicon MC12 a Perpetual Technologies P.1A, dánsko-americký TacT RSC) se téměř vždy neobejdou bez spojení s počítačem a vyžadují úpravy naměřených hodnot uživatelem (k optimálnímu nastavení potřebuje rozsáhlé znalosti a zkušenosti), RoomPerfect počítač nepotřebuje a optimální korekci provede sám.

Manuál na 40 stranách velmi dobře a názorně (s obrázky zobrazených údajů na displeji) uživateli vše vysvětlí, snadno pak nastavíte všechny funkce. Oproti běžným zesilovačům jich nabízí totiž mnohonásobně více. TDA 2200 může fungovat jako srdce pokročilého audiosystému.

Z klíčových vlastností jmenujme:

  • Upgradeovatelnost na vyšší modely
  • Přednastavení počáteční hlasitosti při zapnutí přístroje
  • Přednastavení maximální úrovně hlasitosti (vhodné pro uživatele s malými dětmi)
  • Popis jednotlivých vstupů podle použitého zdroje signálu
  • Nastavení vstupní citlivosti jak pro všechny digitální, tak i pro analogové vstupy
  • Ovládání přístroje z vašeho PC pomocí rozhraní RS 232
  • Možný upgrade firmware přes PC a tím zajištění aktuálně dostupných funkcí
  • D/A převodník u základní verze TDA2200+
  • A/D a D/A převodník u verze TDA 2200 ADC
  • Možnost úpravy zvuku přes PC pomocí software Lyngdorf DSP (TDA2200+)
  • Export upravených křivek, časů a filtrů do předvoleb přístroje
  • Individuální nastavení korekcí zvuku (TDA2200+)
  • 6 přednastavených korekcí zvuku podle charakteru nahrávky (TDA2200 RP)
  • Manuální nastavení dělících kmitočtů (crosover) pro aktivní režim reprosoustav
  • Nastavení vzájemných úrovní mezi hlavním výstupem a výstupem Pre Out
  • Nastavení časových posunů mezi hlavním výstupem a výstupem Pre Out
  • Pre Out je možno nastavit jako fixní výstup
  • Odfiltrování basové složky do výstupu Pre Out (vhodné pro subwoofer)
  • Nadefinování až 8 poslechových míst a uložení do předvoleb přístroje (TDA2200 RP)
  • Možnost propojení více zesilovačů a definice ovládání (MASTER, SLAVE)
  • V příslušenství měřící mikrofon Lyngdorf a stojan (TDA2200 ADC RP)
  • Nastavení intenzity osvětlení displeje a automatického vypínání
  • Univerzální dálkový ovladač


    DSP dovolí velmi flexibilní využití - nahradí výhybku v reproboxu a přemění ho na aktivní, nebo řídí reprodukci sestavy 2 satelitů + 2 separátních wooferů. Přesto je ovládání příkladně jednoduché, nepotřebujete připojit ani počítač, ani televizi. Během nastavení i měření vás provádí praktický průvodce, dává pokyny a zobrazí dosažený stav na displeji zesilovače. Zde jsou mimochodem zúročeny znalosti tří desítek let praxe v oboru, všimněte si, že podobně intuitivní a mimořádně dobře promyšlené ovládání komponentů je společným rysem příslušníků high-endu.

    ZESILOVAČ poutá pozornost velikým ovladačem hlasitosti, vůbec se nezdá, že ukrývá v ploché skříni výkon 2 x 375 W pro impedanci 4 Ohmy. Jenže pracuje digitálně, to znamená s mnohem větší účinností než analogové zesilovače, produkuje o 75% méně ztrátového tepla. Velká péče se věnovala síťovému zdroji, není zde použit spínaný typ, nýbrž klasický toroidní transformátor 650 VA. Je ve skříni pružně uložen a tak dobře zatlumen, že prakticky není slyšet jeho bručení, to není u tak výkonných (analogových) zesilovačů běžné. Síťový zdroj má k dispozici kapacitu filtračních kondenzátorů 55.000 mikroF. Pomáhá též při regulaci hlasitosti, ta je řešena neobvyklým způsobem. Řízení hlasitosti je mimořádně důležité, často se stává, že zesilovač uplatní své výborné schopnosti jen v malé části celkového rozsahu nastavení. Nejde o žádný nový problém, vyskytoval se u klasických zesilovačů s potenciometrem, existuje i nyní u digitálních modelů. Cílem je, aby zesilovač pracoval i při nižších úrovních hlasitosti s plným rozlišením, aby zůstal zachován původní dynamický rozsah nahrávky. Běžně se totiž stává, že se snižující úrovní klesá i rozlišení a dynamika. Hlasitost u TDA 2200 se nastavuje s krokem 0,1 a v rozsahu 100 dB, je rozdělena do 3 oblastí: pod úrovní 62 dB se úroveň tlumí pomocí DSP – mezi 62 a 88 dB se mění napájecí napětí síťového zdroje – 88 až 99,9 dB je signál zesilován v DSP. Při poslechu běžných CD jsem měl nastavenou hlasitost mezi 50 a 65 dB, u audiofisky produkovaných disků (které působí vždy nižší úrovní záznamu, ale ve skutečnosti mají vyšší dynamiku, což ale znamená nižší průměrnou hlasitost) byla úroveň nastavena mezi 60 a 75 dB. To v praxi znamená, že ani u běžných disků nemusel DSP signál příliš zeslabovat, proto ucho neregistruje nižší rozlišení.

    Poznámka: Možná si vzpomenete na některé špičkové CD přehrávače s digitálním řízením výstupního signálu, ke kterým lze zapojit přímo koncový zesilovač (například Wadia, Teac a další). V jejich manuálu se dočtete, že hranice registrování nižšího rozlišení leží zhruba u -20 dB.

    Zesilovač neslouží jen pro digitální zdroje signálu (nejde jen o CD, nabídka je již bohatší, leckdo má doma PC, CD či MD rekordér, nebo poslouchá koncerty z DVD stereo, ale s PCM signálem, či přijímá kromě TV i rozhlas ze satelitu či DVB-T) ale nebrání se ani analogovému signálu. Ten musí převést na digitální, převodník je velmi povedený, používá rozlišení 96 kHz/24 bitů. Protože úroveň signálu z různých zdrojů může být značně odlišná, umožní zesilovač u každého z analogových vstupů zeslabit úroveň o 6 dB, aby nebyl přebuzen ADC. Velmi chvályhodné, bohužel podobnou pomoc jsem viděl jen u hodně drahých surroundových procesorů Lexicon MC12, Parasound C1 a Theta Digital Cassablanca. Čerstvě zdigitalizovaný i původní digitální (44,1-48-96 kHz) signál PCM je převeden na jednotných 96 kHz/24 bit. K dalšímu omezení jitteru slouží druhý sample rate konvertor, převzorkuje již jednou upravený signál (96 kHz/24 bit) na kmitočet 390 kHz, poté vstupuje do modulátoru - srdce zesilovače. Ten převádí digitální signál PCM (Pulse Code Modulated) na PWM (Pulse Width Modulated), velikost každého PWM vzorku je definována šířkou jeho impulsu. Koncový stupeň je buzen PWM signálem, již zesílený PWM signál přechází na analogový průchodem přes pasívní filtry, tvořené cívkami na feritových jádrech. Zesilovač nemá obvody zpětné vazby k vyrovnání nelinearity, obtížné v situaci, kdy je na reproduktorových výstupech analogový signál a vést ho zpět do digitální oblasti. Proto musí být linearita zajištěna bez zpětné vazby a lví podíl na tom má dokonalý modulátor. Podrobnější popis zesilovače a vysvětlení jeho funkcí najdete v češtině na www.melissa.cz/Lyndgorf/TDA 2200 RP/popis přístroje.

    RoomPerfect

    Nejdříve je nutno zjistit akustické vlastnosti poslechového prostoru. To znamená změřit energetickou odezvu testovacích signálů v místnosti (signály generuje přímo vlastní zesilovač TDA 2200 RP) zvlášť pro levý a pravý box. Průvodce měření na displeji, vyzve umístit stojan s mikrofonem nejprve na poslechové místo. Potvrzením na DO se ozve měřící signál. Jde o 2 soubory složených sinusových signálů: pro pásmo 20 až 350 Hz padesát kmitočtů, pro zbývající rozsah 350 Hz až 20 kHz je použito 71 kmitočtů. Vyhodnotí se hlasitost odezvy testovaného vzorku a průvodce sdělí, že je měření „OK“ nebo je signál příliš nízký či vysoký – podle potřeby jej upravíte regulátorem hlasitosti. Měřící signál 1. souboru se ozývá z levého boxu 25 vteřin, následuje 5 vteřin pro druhý soubor. Poté pokračuje identické měření pro pravý box. Zesilovač měření vyhodnotí a na displeji se objeví stav výsledku měření. Pokud vše proběhlo v pořádku, na displeji se objeví „OK“. Poté průvodce na displeji vyzve uživatele k přemístění mikrofonu na jinou pozici v poslechovém prostoru.

    Lyngdorf chce větším počtem měřících míst vyloučit možnou chybu, pokud by mikrofon stál právě v místě s potlačenou amplitudou rezonance místnosti či naopak. Systém tak získává více informací o opravdovém zvukovém charakteru poslechového prostoru a proto dokáže přesněji vyhodnotit potřebné korekce pro úpravu.

    Poznámka: Na profesionálním přístupu k měření poznáte seriózní snahu o získání reálných údajů o akustice konkrétní místnosti. Porovnejte s praxí u AV receiverů, které snad kromě Denonu a jeho nového procesu Audyssey MultiEQ-XT a Lexiconu (RV8 a MC12) sbírají data pouze z místa poslechu, což nemůže stačit.

    Systém přesně identifikuje jednotlivá měřící místa (ze zpoždění signálu), z naměřených hodnot si vytvoří obraz o rozložení zvukové energie v poslechové místnosti. Je vhodné umístit v doplňujících měřeních mikrofon v rozdílných výškách, ne stále v úrovni uší posluchače. RoomPerfect potřebuje pro dostatečné poznání akustiky místnosti (90%) změřit alespoň poslechové místo a 3 až 4 další pozice v akustice. Získané množství informací ukáže po každém měření displej v % (RoomKnowledge). Připojený vrstvený graf názorně ukazuje, jak dochází s každým dalším měřením ke zpřesnění údajů o charakteru akustické odezvy poslechového prostoru. Černá křivka znázorňuje poslední 9. pozici měření s výsledkem rozpoznání akustiky na 99%.

    Z průběhů vyplývá, že pro dostatečně přesnou korekci, je nezbytně nutné „nakrmit“ systém údaji minimálně ze čtyř měření (cca 90% ).

    Lyngdorf dodá kromě měřícího mikrofonu i potřebný stojan (velká pochvala !).

    Jakmile systém vyhodnotí znalost na 90%, oznámí uživateli: měření lze ukončit, nebo pokračovat dále až k hodnotě 99%. Mně skutečně pro dosažení 90% 4 měření stačily, vše trvalo cca 15 minut. Později jsem přidal další a sledoval, kolikrát se musí měření provést, než dosáhnu cíle, tedy 99%. Bylo třeba dalších 6. Jakmile získá systém 90%, automaticky navrhne vhodné korekce (nastaví na desítky kritických frekvencí velmi přesný parametrický EQ, event. zpozdí signál reprosoustavy, která je i jen o pár cm méně vzdálena, než druhá) a provede optimalizaci: jednak globální charakteristiky a též pro zadaná poslechová místa.

    Zásadní změnou proti konkurenci je optimalizace nejen pro místo poslechu, ale i pro celou poslechovou místnost. Tato operace trvá necelou minutu. V připojeném grafu můžete vidět frekvenční průběh před korekcí akustiky a po zařazení modulu RoomPerfect:

    Možná máte stejnou zkušenost s optimalizovanou akustikou v poslechovém místě: pokud se měří pouze v jediném bodě, často stačí, aby posluchač posunul hlavou jen o 10 cm, v ten moment se poslech podstatně změní k horšímu. To se vám ale s RP nestane, systém má v paměti mnohem více údajů z minimálně čtyř míst měření. Opětovné měření místnosti v různých bodech, vyloučí náhodnou chybu nešťastně umístěného mikrofonu a dokáže přesněji pojmout všechny problematické kmitočty generované samotnou místností.

    Globální korekce poskytne příjemný nový zážitek: jistě jste si všimli a zvykli na situaci, kdy musíte během poslechu opustit své (ideální, sweet spot) místo. Původní vyvážený poslech se rychle mění v závislosti se vstáváním a pohybem posluchače – např. dále od boxů či blíže k jednomu z nich. Zkuste si to pomalu, zcela jistě změny budete vnímat! Největší z nich je asi potlačení stereo-efektu: když budete stát blíže k jedné z beden, vzdálenější uslyšíte slabě nebo vůbec. S nastavenou globální korekcí tento jev nastane později, proto reálně zajistí dobrý poslech pro 2 i 3 posluchače vedle sebe, což normálně nejde, ani u záznamů 5.1. Užitečná je možnost přidat další místa poslechu, celkem jich můžete mít osm! RP dokáže optimalizovat akustiku pro každé jednotlivé místo, uživatel tam musí jen postavit mikrofon, zadat pro RP, že jde o další poslechové místo. Systém provede 1x měření a sdělí, pod jakým číslem paměti (vyvolá se dálkou, tlačítkem 1-8) bude uloženo. Báječné je, že další místa lze zadat kdykoliv po počátečním měření, klidně i za měsíc. Dobrou představu o tom, jak prakticky nastavení a měření RP probíhá, ukáže virtuální video prezentace, kterou si můžete otevřít zde: http://www.melissa.cz/Lyngdorf_RoomPerfect_Presentation.wmv.

    Poté můžete uklidit mikrofon a vychutnávat nebývale přesnou a čistou reprodukci. Protože nejsou všechny CD nosiče zdaleka smíchány ideálně, přidal Lyngdorf 6 velmi sofistikovaných frekvenčních průběhů, které v jistém slova smyslu mohou nahradit tradiční korekce zvuku, či potlačí ostré sykavky (oblast presence kolem 3 kHz). Tyto pevně nastavené filtry posluchač volí dálkou, pohodlně si vybere, zda se některý k přehrávané hudbě hodí.


    POSLECH

    Pro začátek doporučuji vyřadit RP z činnosti (bypase – na displeji je zobrazeno BP) a věnovat pozornost jen zesilovači, respektive souhře ADC (u analogových signálů) s digitálním zesilovačem. Reprodukce je sebevědomá, probíhá s nadhledem, ale ve smyslu, že se nemusí zesilovač namáhat. Nejde o ležérnost, naopak slyšíte pečlivé soustředění na strukturu hudby, snadno sledujete hru jednotlivých nástrojů ať u rockové skupiny, smyčcového kvartetu nebo symfonického orchestru. Pokud má hudba tah, groove, rytmická sekce důraz či přímo nářez (W. Trout), vše uslyšíte v míře přebohaté. Uplatní se výkon zesilovače, v dynamických špičkách pravděpodobně poznáte novou tvář nahrávek. Nebo jste už doma měli k dispozici výkon 2 x 375 W? Ozvučit domácí či zahradní párty je pro TDA 2200 RP snadný úkol. Na rozdíl od mnoha silných kolegů je vhodný i na noční poslech, se sníženou hlasitostí. Celkový obraz nahrávacího prostotu ani umístění nástrojů v něm nevykazuje změny. Po aktivaci funkce RP náhle slyšíte změny, velké změny. Ne jako by jiný zesilovač, ale máte pocit, že vás přesunuli přímo do nahrávacího studia (kde bývají nákladné akustické úpravy). Stěny vašeho pokoje zmizí, reproboxy se posunuly směrem k vám, možná na vzdálenost 1 až 1,5 metru. Poslech se přiblíží sluchátkovému, nyní vám neunikne žádný detail, přitom zvuk není rozdroben na detaily, naopak je homogenní, zaplní rovnoměrně prostor mezi boxy, navíc přesahuje jejich rozteč, rozšíří ho i do hloubky, jednotlivé nástroje či hlasy jsou lépe separované, hráči jakoby stojí dál od sebe. Poslech skladeb Beatles v podání 4 zpěváků bez doprovodu je více než poučný. Na hlasech – a nejlépe bez doprovodu - snadno odhalíte nepřirozené zabarvení, počínající zkreslení či komprimaci při dynamických špičkách. Nic z toho se nekoná, hlasy zůstanou čisté i při vytočené hlasitosti (limitující bude kvalita reproboxů). Hudba získá pevný základ, hluboké tóny jsou přesné a rychlé, což vzhledem k výkonu zesilovače nepřekvapí. Lehce rozpoznám jednotlivé hlasy Bee Gees a jejich rozmístění v prostoru během vícehlasých pasáží. Zpěvákům souboru Concerto Italiano dobře rozumím, absolutně otevřené samohlásky a + o neuslyšíte moc často. Široká paleta barevných nuancí smyčcových nástrojů u Vivaldiho i saxofonů a trombonů Holmanova bandu ukáže rozdíl mezi high-endem a hifi. Pozoruhodná schopnost TDA 2200 RP reprodukovat rozdílnou akustiku nahrávek Horowitzova Steinwaye dokazuje, že Lyngdorf má vysoké rozlišení, neklesá výrazně ani při tichém poslechu. RP ukázkově předvede jemné odstíny tónů různých smyčcových nástrojů, bohatý rejstřík zvuků činelů (T.Williams - desítky možností dle úhozu paličkou), u dobrých nahrávek přirozenou akustiku a dozvuk místa nahrávky.

    Reprodukce více než obvykle čistá svádí ke zvyšování hlasitosti, díky funkci RP není doprovázena nepříjemným duněním, který unavuje. Efekt RP působí i u nahrávek zpěvaček s malou doprovodnou skupinou (např. S. Horn), vnímáte pročištění zvuku, jako pohled z okna, které pak někdo otevře. Dobré nahrávky nejen dokáží, že vidíte zpěvačce téměř až do krku, ale zdařile simulují její přítomnost ve vašem pokoji. Zesilovač sám o sobě zaslouží pozornost, s modulem RoomPerfect nabídne však zcela nové zážitky, přitom za bezkonkurenční cenu.

    Web: www.lyngdorf.com

    Zapojeny byly a k srovnání sloužily: řídící zesilovač T+A 2000 AC, monobloky Musical Fidelity XA 200, přehrávač Teac VRDS 25, Vincent S 1.1 a Lyngdorf CD 1, výjimečný volitelným upsaplingem (48, 88,2, 96 a 192 kHz/24 bit na digitálním výstupu), magnetofon Teac X-2000R, digitální rekordér Marantz PMD671, reprosoustavy Shan Polla, síťové + reproduktorové kabely (bi-wiring) Vincent, digitální kabel mezi přehrávačem a zesilovačem švýcarský Orpheus

    POSLOUCHANÁ CD: The Bill Holman Band: Brilliant Corners (JVC XRCD) M.Miller: Tales (Dreyfus Jazz), T.Williams Trio: Young At Heart (Columbia) C.Wilson: Traveling Miles (Blue Note), Best Of One Point Recording (Denon) The O-Zone Percussion Group: La Bamba a Whiplash (Klavier 1996 a 2001), Ben Harper+The Blind Boys of Alabama: There Will Be a Light (EMI), Vivaldi/Concerto Italiano: Gloria+Magnificat (Opus 111), V.Horowitz: The Complete Masterworks Recordings (Sony), Bee Gees: This Is Where I Came In (Polydor), W.Trout: Livin'Every Day (RUF), The Persuasions: Sing The Beatles (Chesky), Blues Company: From daybreak to heartbreak (Inak), R.Pidgeon: Retrospective (Chesky), Ch.Haden+P.Metheney: Beyond Missouri Sky (Warner Brothers), Lapšanský-Z.Fibich: Nálady Vol.6 (Supraphon), E.Kissin: F.Chopin: 4 Ballades (BMG), Les Arts Florissants-Monteverdi: Selva morale (Harmonia Mundi), Morcheba: Fragments Of Freedom (Warner Brothers), A.Brendel+Scottish Chamber Orch.: Mozart Piano Conc. K271+K503 (Philips), D.Krall: The Girl In The Other Room (Verve), S.Horn: Here´s To Life (Verve), J. Loussier Trio plays Debussy (Telarc), King Sunny Adé: Odú (Atlantic), Rokia Traore: Vanita (Label Bleu) a mnoho dalších


    Technické údaje zesilovače TDA 2200 ADC RP

    Vstupy: 3 analogové nesymetrické RCA a 1 symetrický XLR
    5 digitálních (3 koaxiální, 1 AES/EBU, 1 optický)
    Výkon: 2 x 200W /8 Ohmech, 2 x 375 W na 4 Ohmech
    Frekvenční rozsah: 20 Hz-20 kHz(+/- 0,2 dB), 0,3 Hz-33 kHz(-3 dB)
    Zkreslení THD: 0,008 % (při 100W/8 Ohmech)
    Odstup signálu/šum: 107 dB/A při 200 W/8 Ohmech) přeslech mezi kanály 90 dB /1 kHz/200 W/8 Ohmech
    Rozměry: 450 x 101 x 455 mm
    Hmotnost: 18 kg

    Cena: 104 900 Kč (TDA 2200+ samostatný zesilovač s digitálními vstupy)
    116 900 Kč (TDA 2200 ADC – rozšířený o kartu s analogovými vstupy včetně XLR)
    164 900 Kč (TDA 2200 ADC RP – kompletní výbava s kartou ADC a modulem RoomPerfect)


    První díl o optimalizaci akustiky v poslechové místnosti najdete ZDE.


    (Stanislav Malý)




  • Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
    bodový průměr: 0.42     hodnotilo čtenářů: 2144     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
    Komentáře k článku