GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



S labradory pěkně dokola
audio + video / high fidelity 6.3.2007 Redakce

Novou 5.1 sestavu reproduktorových soustav v katalogu výrobce ze středomoravské Červenky nedaleko Litovle zatím nehledejte. Cenově je v této řadě set poskládaný vesměs z inovovaných firemních modelů druhý nejdostupnější. Představme si novou labradoří společnost konkrétně: v roli hlavního předního páru najdete podlahové reprosoustavy Labrador 24, jako centr Labrador 166, efektové kanály pokrývají „regálovky“ Labrador 279 a basy tvrdí aktivní subwoofer Labrador 422.


Začněme od předních reprosloupků, jež budou vzhledem k většímu očekávání patřit mezi ostře sledované. Třípásmové podlahové soustavy s dopředu vyzařujícím bassreflexem Labrador 24 dorostly do výšky rovného metru, ale pár centimetrů jim přidá případná instalace odhmotňovacích hrotů (tento audiofilský „tuning“ lze považovat za docela žádoucí). Osazení soustav je mezinárodní, vysokotónový měnič Vifa D25 s textilní kalotou o průměru dva a půl centimetru je dánské provenience, stejně jako středotónový reproduktor Peerless s polypropylenovou membránou o průměru osm centimetrů v odlévaném koši. Domácí valašské barvy hájí dva šestnácticentimetrové „basáky“ z produkce TVM s papírovou membránou s disperzním lakem. Dva páry šroubovacích zlacených terminálů, jež počítají s případným bi-wiringem, si poradí snadno i s kabely do průřezu čtyř milimetrů čtverečních a banánkům se nabízejí bez plastových zátek. Magneticky stíněná centrální soustava Labrador 166 vykazuje proti svému předchůdci menší hloubku, což lze chápat jako určitou korekci moderní generaci plochých televizorů, ale i tak má její vnitřní objem velmi slušných dvacet litrů. Zvukovou homogenitu zachovává osazení shodnými typy měničů, přičemž post „výškáče“ zaujímá Vifa D25 a o zbytek se dělí opět dva středobasové reproduktory TVM, tentokrát v zapojení D'Appolito. Pár bassreflexových „nátrubků“ je orientován shodně a vyzařuje dopředu. Šroubovací terminály jsou obdobné jako u předních soustav, ale najdete zde (jak je ostatně u centrů obvyklé) pouze jediný pár. Identický konstruktérský rukopis provází i nejmenší dvoupásmové surroundové soustavy Labrador 279, které lze vzhledem k umístění bassreflexového „výfuku“ na robustním držáku rovněž instalovat na zeď. Vzorné je rovněž zpracování i exteriér provedený v pravé dřevěné dýze – u testované sestavy šlo o kombinaci buku s šedostříbrnou průzvučnou tkaninou u ochranných rámečků.

Basy jsou grunt

Jediným starým známým z celého setu je aktivní subwoofer Labrador 422. Ale proč taky měnit „bednu“, která je mimořádná nejenom svými rozměry?! Velmi tuhou ozvučnici tvoří stěny sendvičové konstrukce, jež kombinují MDF desky s dřevotřískou. Subwoofer je osazen subbasovým reproduktorem Peerless 12" o průměru třicet centimetrů s obzvláště velkým zdvihem membrány. Ten je orientován směrem k zemi, shodně s bassreflexovým „výfukem“ obdelníkového průřezu, jenž se uvnitř ozvučnice dělí do dvou ramen při celkové délce sedmdesát centimetrů. Potřebný odstup soustavy od podlahy vymezují čtyři masivní odhmotňovací kužely. Distribuci kmitočtů blízko dna akustického pásma má v kompetenci aktivní výhybka s horní propustí (se strmostí 12 dB/oktávu, nastavitelnou v rozmezí 40–140 Hz). Se zesilovačem v můstkovém zapojení o výkonu 120 wattů pak dokáže Labrador 422 vytvořit impozantní maximální akustický tlak (120 dB/m). Na zadní stěně skříně tudíž nechybí ani rozměrný, černě eloxovaný hliníkový chladič, nad kterým najdete ještě přepínač fáze, vypínač automatiky, regulaci kmitočtu horní propusti a výstupní úrovně, pět cinchů pro vstup signálu i dalších pět pro přední propojení s dalšími subwoofery do kaskády. Reprosoustavu AQ Labrador jsem propojil s redakčním AV přijímačem Onkyo TX-SR701E reprokabeláží Jamo 2x 4 mm2, sestavu doplnil univerzální přehrávač Pioneer DV-696AV a jako signálové jsem použil stříbrné kabely Xsymphony Pure Silver Fantasy. Vzhledem k citlivosti soustav (89 dB/m, o decibel „živější“ je centr Labrador 166) je třeba víc vytáčet regulátor Volume, což je při výkonové rezervě současných AV přijímačů nepodstatné. Hlavně frekvenční charakteristika soustav Labrador 24 je velmi vyrovnaná, jejich reprodukce má detailně prokreslené výšky, které však na uši nijak „netlačí“, ale potěší i středy (díky kterým jsem v dané kategorii třeba hned orchestrální znělku hollywoodského studia Universal takto zahrát neslyšel). Kontrolní poslech ve stereu naznačil, že nejhlubší oktávy jsou ve zvuku pouze naznačeny, ale v setu, kde je přes basy odborník Labrador 422, jsou „sloupky“ Labrador 24 za správně zvoleného týmového hráče. To platí i pro přesný, živý centr Labrador 166 a surroundové soustavy Labrador 279, jež by svými zvukovými kvalitami oživily devět minisystémů z deseti.

Hodnocení

Zvukovou stopu filmů lze jenom chválit – dynamický zvuk plný detailů má i vydařenou prostorovou lokalizaci. Doporučení „labradořího“ setu patří rovněž příznivcům hudebního videa a multikanálových audioformátů. Pokud byste těžko dávali dohromady dvojnásobnou částku na reprosestavu 5.1 zvučné zahraniční značky, buďte patrioty. V tomto případě se to opravdu vyplatí.

Cena reprosestavy pro domácí kino AQ Labrador je 41 990 Kč.


(Stereo&Video 02/2007)




Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 3.00     hodnotilo čtenářů: 1122     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku