GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



A FRENCH KISS...Chvála klasické stereo sestavy 3
audio + video / high fidelity 7.6.2006 Stanislav Malý

Pokud máte rádi hudbu, jistě už vám došlo, že reprodukce oblíbených nahrávek ze systémů domácího kina není to pravé ořechové. Zvláště když se s hudební produkcí musí vypořádat malé satelity (často jednopásmové, s objemem 1-2 litry, doplněné hromobednou), pak ihned poznáte u zpěvu a akustických nástrojů, že to zní „nějak divně“. V paměti máte uloženo, jak původní, akustické zdroje zvuku zní – a tím pádem snadno může porovnávat „věrnost zvuku“...


Už z názvu vyplývá, k čemu jsou systémy DK určeny: to, že také „umí“ hudbu je příjemný doplněk, ale ne jejich hlavní účel. Hudbu sice uslyšíte, ovšem jak kvalitně? Ceny DVD přehrávačů, surroundových zesilovačů i reproduktorových sestav 5.1 rychle klesají (porovnejte stav před 4 lety), ale bohužel i kvalita právě reprodukce hudby, možná ještě rychleji. Je to ale logické: konkurence nutí k úsporám a šetří se tam, kde je to nejméně vidět. Pro DK je prioritní obraz: viděli jste někde sebelevnější DK s mizerným obrazem ? Nejspíše ne – a proto je jasné, že zvuk stojí až na 2. místě. Je to podobné jako porovnávat traktor a Octavii: obě vozidla vás k cíli dovezou, ale s hodně rozdílným časem i pohodlím. Mnoho lidí uvěřilo a podlehlo argumentu prodejců o univerzálnosti – DK přehraje filmy, často zobrazí fotky z CD, nahradí tedy i starou hifi věž.
Jenže! Pro dosažení srovnatelné úrovně zaplatíte vždy u DK  výrazně víc peněz, než u klasické stereo sestavy. Opět logicky: DK musí zvládnout mnohem více  náročných úkolů, než jen stereo reprodukci. Kdo nemá možnost sám porovnat 2 cenově blízké sestavy, může nahlédnout do odborných zahraničních časopisů, které hodnotí  kvalitu reprodukce testovaných přístrojů (namátkou uvádím Hifi Choice, Stereo, Stereoplay, Audio): nejde o absolutní objektivnost, nýbrž o zásadní rozdíl mezi AV komponenty a stereo sestavou. Zhruba poslední rok zaznamenává Evropa zvýšený zájem o klasické stereo, pravděpodobně způsobený frustrovanými majiteli levnějších DK. 
Výslednou kvalitu vždy určuje nejslabší článek: podle mne reproboxy. Investice do nich přinese skoro vždy výrazně vyšší požitek z poslechu, ale pozor!
Optimální výsledek nedosáhnete s libovolným zesilovačem – najít vhodného partnera pro bedny zabere nějaký čas. Podobné zklamání zato téměř nikdy nezažijete u kombinací CD přehrávače a zesilovače. Budou se sice lišit vzhledem /někomu to vadí, někomu ne/,  musíte používat 2 dálky, ale „rozumět“ si přístroje budou.
Z široké nabídky se zaměřím na  přístroje, které považují odborníci za mimořádně výhodné z hlediska kvalita/cena. Ale i těch je mnoho, rozhodující bude tedy cena, kterou jsou před nákupem téměř všichni limitováni, spíše tedy nižší, žádné infarktové cifry. Poslední poznámka: představené přístroje nejsou nejen „absolutně nejlepší“ – ty stojí 20x i 50x více – ale ani „nejlevnější solidní hifi“ – zájemce najde i jiné, poctivě navržené a vyrobené, levnější modely. Jde o subjektivní výběr s přihlédnutím k dostupnosti, velikosti výrobce a úspěchům v mezinárodní konkurenci za posledních 25 let, co trh s reprodukční technikou sleduji.


Zatímco v předchozích 2 dílech jsem představil kombinace CD a zesilovače známých firem, nyní jde o kompletní sestavu včetně reproboxů, navíc d v o j n á s o b n o u  premiéru. Znáte francouzské firmy Atoll a Jean Marie Reynaud (JMR)? Pravděpodobně ne a právě proto se dozvíte nyní více.

Atoll existuje 9 let, vyrábí různé zesilovače, CD přehrávače a tuner  na pomezí dobrého hifi a highendu za  příjemné ceny, získal výbornou pověst za dosahovaný poměr kvalita/cena. JMR oslaví příští rok 40. výročí, jde o zkušeného výrobce highendových reproboxů, posbíral spoustu cen, více informací najdete na přehledně připravených stránkách www.jm-reynaud.com . Předstihuje známější konkurenty poměrem kvalita/cena . JMR má jako bývalý hudebník nebývale vyvinutý cit pro posuzování reprodukce, navíc k dispozici mrtvou komoru, kde důkladně reprosoustavy testuje. JMR volí často neortodoxní řešení pro své reproboxy, které se směle postaví i dražším soupeřům.

Pojem highend neznamená pouze špičkové přístroje za astronomické ceny, nýbrž také umění zrealizovat co nejdokonaleji představy konstruktéra o co nejvěrnější reprodukci. Impozantní přístroje mají (většinou) impozantní zvuk, ale i cenu, která nemusí být vždy úměrná dosažené kvalitě. Reprodukovaná hudba má oslovit emociálním zážitkem, musíte ji prožívat. Je chybou akceptovat předsudek, že i nejlevnější přístroje vlastně docela dobře hrají, že kvalitní reprodukci stejně nepoznám. Spolu s myšlenkou „tolik peněz za hifi nedám, nejsem blázen!“ vás odradí nejen od připlacení za něco lepšího, ale především - a to je nejhorší - od hledání. Přitom lze objevit komponenty za ještě „zaplatitelné“ ceny a současně nadprůměrně kvalitní reprodukcí. Příkladem je sestava z komponentů firmy Atoll a JMR, s vyváženou reprodukci na vysoké úrovni, zaručující za rozumné ceny dlouhodobou spokojenost. Místo efektů, které mají zákazníka ohromit (např. zesilovače s třísetwattovým výkonem či přehrávače s desítkami funkcí), se orientuje na to podstatné, emocionální zážitek.

Poslouchal jsem u dovozce sestavu složenou z přehrávače Atoll CD 100, řídícího (PR 100) a koncového (AM 100) zesilovače plus stojanové reproboxy JMR Twin Signature i podlahové JMR Évolution 3 (foto) a předem říkám, že mne poslech nenudil, naopak údiv se střídal s nadšením. Sestava otevírá dveře do vyšších pater gurmánského poslechu, lze ji označit (překvapivě i s levnějšími boxy Twin) za vstupenku do hájemství audiofilů.

POPIS
Komponenty Atoll zaujmou luxusním, minimalistickým designem, zvláště v příplatkové stříbrné variantě. Čelní 3 mm panely z kartáčovaného hliníku  navodí dojem minimálně dvojnásobných cen  přístrojů. U všech je kladen důraz na pořádné zásobování energií, aby jim při reprodukci nedošel zbytečně brzy dech, což je vítaný  a ojedinělý přístup v této cenové kategorii.

PR 100  má jen 2 velké ovladače /od renomované japonské firmy Alps/  na řízení hlasitosti a volbu vstupů +  přepínač pro monitorování nahrávky (porovnáte snadno zvuk před páskem a z pásku – velice praktickou funkci ocení  majitelé tříhlavých magnetofonů ) 5 vstupů, jeden výstup pro nahrávání, druhý pro koncový zesilovač, třetí je výstup pro sluchátka (přehrávač tuto variantu poslechu nenabízí), dokoupit můžete kartu s předzesilovačem pro MM přenosku.  PR 100 záměrně nemá korekce ani úpravu vyvážení kanálů (dle Atollu spíše škodí, než pomůžou), zato chválím předimenzovaný síťový zdroj s toroidním trafem 160 W a kapacitou elekrolytických kondenzátorů 15.000 mikroF, ve výstupních obvodech zesilovače pracují  tranzistory zapojené v třídě A – to vše prozrazuje zákazníkovi: za investované peníze nedostane spoustu zbytečných, leckdy zvuku škodících funkcí a „vychytávek“. Atoll  se za utržené peníze plně soustředí na co nejlepší kvalitu. Síťový kabel není připojen napevno, PR 100 má síťovou zásuvku IEC, stejně jako ostatní komponenty. Snadno se tak dá experimentovat se síťovými kabely a reprodukci ještě mírně vylepšit.  
 
AM 100 patří mezi typy dual mono s důsledně odděleným zpracováním signálu obou kanálů. Uvnitř vidíme dva síťové zdroje (kondenzátory s celkovou kapacitou 30.000 mikroF), dva kusy toroidních 330 W transformátorů a  zrcadlově symetrické osazení součástek na jediném velkém plošném spoji. Tím se docílí lepších přeslechů a posune limitace dynamiky, neboť každý kanál čerpá energii až do maxima nezávisle na momentální potřebě sourozence. Ve vstupních  obvodech AM 100  pracují bipolární tranzistory, každý kanál  nakonec zesiluje dvojice MOSFET výkonových tranzistorů, které optimálně kombinují nízké zkreslení a rychlost, výsledkem je schopnost přesně zobrazit jednotlivé hlasy a nástroje v prostoru (ve správné vzdálenosti k ostatním a s dostatkem prostoru kolem nich), podobně jako u dobrých elektronkových zesilovačů. Tomu jistě přispívá jen záměrně zvolená nízká hodnota zpětné vazby pod 6 dB, zaměřená spíše na kontrolu dynamiky, než na potlačování zkreslení.  Komu by nestačil udávaný výkon, může AM 100 (stejně jako ostatní modely) zapojit do můstku, rázem se změní na monoblok se sinusovým  výkonem 200 W na 4 Ohmech.

CD 100 není běžný přehrávač. Na čelním panelu, kde opět vládne minimalistický design, vidíme kromě síťového vypínače  pouze 5 tlačítek základních funkcí, ostatní povely zadáme pomocí dálkového ovladače. Uvnitř najdete opět ukázkový (vzhledem k cenové kategorii) síťový zdroj s velkým toroidním trafem 175 W, pro srovnání: o stupínek nižší model 80 má jen 15 W trafo. 4 stabilizátory napětí zvyšují nezávislost jednotlivých sekcí na okamžitých energetických nárocích  ostatních  (transport, obvody pro digitální a analogový audio signál a pomocné moduly). Jednotka laserového snímače pochází od Philipsu, centrálně umístěný šuplík  modulu DVD pohonu je pružně zavěšen, izoluje ho od rušivých vlivů z okolí. Při provozu je pohon hlučnější, stejně jako u všech CD přehrávačů, používajících DVD pohon. Ze vzdálenosti 2,5 m už ho nevnímáte. Digitální signál  konvertuje na analogový 24 bitový převodník Burr-Brown,  typ PCM 1794. Velký důraz klade Atoll na poctivě provedené obvody výstupních zesilovačů,  netvoří je IO, jako u části konkurence, nýbrž  vybírané a přesně spárované tranzistory. Výstupní zesilovače, posilující signál před cestou k řídícímu zesilovači, pečlivě navrhl jeden ze zakladatelů firmy Atoll, s velkou rezervou je napájí  předimenzovaný zdroj,  konstantní napětí udržuje malá armáda 24 vyhlazovacích kondenzátorů  s celkovou kapacitou 5.500 mikroF. Výhoda promyšleně navržených diskrétních zesilovačů se projeví v naměřeném zkreslení: nedosahuje sice rekordně nízkých hodnot, zato má ideálně rozložené spektrum, složky vyšších harmonických vykazují plynulý pokles. To přispívá k nadprůměrně plastickému a stabilnímu zobrazení prostoru. V jednom zahraničním testu porovnávali CD 100 s přehrávačem Vincent  CD S 6, který ohodnotili jen o fous lépe než Atoll. Náhodou jsem před pár lety o tomto Vincentu psal, měl jsem ho doma a pamatuji si, jak výborný dojem na mne zanechal. Proto je třeba těsné přiblížení Atollu k Vincentu považovat za velký úspěch, navíc s ohledem k  nižší ceně CD 100.  

Twin Signature  překvapí již při vybalování svou hmotností 11 kg, to u regálové soustavy není obvyklé. Zaoblené hrany čelní stěny z masivu nejsou pro parádu, omezí nežádoucí odrazy vysokých kmitočtů od ostrých hran, tím zpřesní lokalizaci. Stěny skříně jsou z 19 mm silného MDF, oboustranně odýhované. To stále nestačí objasnit nadprůměrnou hmotnost. Vysvětlení se nazývá TML: trans mission line, jde o jiný způsob podpory reprodukce nejnižších tónů, než obvyklý bassreflex. Ten používá poměrně krátkou trubku, zatímco zvukovod TML bývá mnohonásobně delší, jeho vyladění je též náročnější. Proto ho používá jen málo firem, například britská PMC, německá T+A či Rega u modelu Naos, který jsem kdysi testoval. Ilustrační fotka neukazuje sice Twin, ale názorně princip TML představí. Zvukovod má Twin  vedený od středobasového měniče nejprve dolů, pak nahoru, poté opět dolů, kde ústí na čelní stěně v podobě úzkého obdélníkového otvoru. Zvukovod ze stejně silné MDF jako stěny výrazně zpevňuje skříň a přirozeně zvýší celkovou hmotnost soustavy. Zkušební poklepávání  skříně nepřineslo žádné nepříjemné zvuky, stěny jsou skutečně na rezonance rigidní. Velikost zvukovodu je vyladěna v závislosti na parametrech použitého měniče a absorpčního materiálu, který vyplňuje zvukovod po celé délce. Používá se speciální tlumící materiál, vyladění spočívá především v správném množství tohoto materiálu, dá se dosáhnout virtuálního zvětšení objemu skříně až o 30%. Vyšší tlak uvnitř ozvučnice (akustická energie se uvnitř nešíří volně jako v bassreflexu, musí překonat odpor, proniknout skrz tlumící materiál) zlepší kontrolu práce reproduktoru, sníží zkreslení a rozšíří frekvenční rozsah až o půl oktávy dolů. Přestože princip TML je znám přes 70 let, setkáte se s ním jen vzácně, náročnost optimálního vyladění a vyšší výrobní náklady skříně reproboxu nejsou lákadlem pro masové rozšíření. Je to škoda, neboť nabízí:  výbornou reprodukci nízkých frekvencí  - nižší zkreslení  - vysokou dynamiku  - vyrovnaný přenos celého akustického pásma při všech úrovních hlasitosti  - vyšší SPL s nižším zkreslením a kompresí a přispívá k velmi dobré prostorovosti. Oba reproduktory pochází od francouzského výrobce Audax, upravené dle požadavků JMR. Středobasový měnič s průměrem 165 mm používá sendvičovou membránu: na papír je nanesena tenká vrstva PVC. Střed kónusu chrání před průnikem prachu do magnetického systému malá vypouklá čepička. Mohutný magnet je dimenzován na velký zdvih membrány, cívka navinuta na nosiči z teplotně stabilního materiálu kaptonu. Výškáč je nezvykle umístěn dole, pod basákem, podobně jako u modelů firmy Mission. Má velký průměr 28 mm, navíc  zapuštěn v krátkém nátrubku, který zvýší účinnost vyzařování. Magnetický systém tvoří slitina neodymium/boron. Textilní kalota je impregnována grafitem, potlačí vlastní rezonance a rozšíří  rozsah k nejvyšším kmitočtům. Nejzajímavější je malá destička s 6 vylisovanými drážkami, nasazená před výškáč. Ani trochu se nepodobá běžným pavoukům, přestože má stejný úkol: rozšířit úhel rovnoměrného vyzařování vysokých tónů. Dle JMR také současně omezí šíření energie příliš do stran, kde pak vznikají odrazy od bočních stěn, narušující stabilní zobrazení prostoru nahrávky a zhoršující lokalizaci. Vyhýbka s poměrně vysoko zvoleným dělícím kmitočtem 3.400 Hz obsahuje filtry 2.řádu, tedy s útlumem 12 dB na oktávu, používá cívky se vzduchovým jádrem a polypropylénové kondenzátory s nízkou tolerancí a dlouhodobě stabilní hodnotou kapacity.

 


       
Model Évolution 3 je nejprodávanější soustava výrobce JMR, dosahuje nejlepšího poměru kvalita/cena. Už první pohled prozradí, že patří do lepší společnosti, poutá pozornost i když nehraje. Přestože je téměř 4 x dražší než Twin, nejde zdaleka o top model, ten pořídíte u JMR téměř za trojnásobek ceny Évolution. Jde též o dvoupásmový typ s podporou basů systémem TML. Skříň tvoří 2 cm silné stěny z MDF, boční hrany z masivu a opět zaoblené. Proto už nepřekvapí vyšší hmotnost. Odýhování z obou stran, modifikované reproduktory také od Audaxu. Středobasový měnič s identickým průměrem jako u Twin, membrána je směs aerogelu (základ tvoří prach oxidu křemičitého) s uhlíkovými vlákny, tedy mimořádně lehká, pevná a odolná vůči vlastním rezonancím. Výškáč s průměrem kaloty 26 mm je umístěn v separátní, dřevěné komůrce, připomínající reflektor jízdního kola. Tím se výrazně omezila plocha nejbližšího okolí měniče, od které se odráží vysoké frekvence, narušující lokalizaci. K vyrovnání fázových poměrů vyzařování výšek pomáhá tzv. phase-plug, podobný projektilu. Kalota výškáče je tentokrát z polyamidu, chlazená ferofluidem. Kromě principu TML je pozoruhodná u Évolution i vyhýbka: přestože jde o dvoupásmový systém, vyhýbka je třípásmová ! JMR zvolil velice rafinovaný způsob, nefungoval by ale bez upraveného středobasového reproduktoru. Má totiž specielní magnetický systém s dvojicí cívek, kterým se přivádí rozdílný signál: od nejnižších frekvencí do 600 Hz dostává první cívka, od 600 do 3.600 Hz druhá. Filtry mají rozdílný útlum, 6 a 18 dB/oktávu, což znamená příznivější, méně negativní vliv na fázově vyrovnanou charakteristiku. Dovolí připojit kabely od zesilovače způsobem bi-wiring.

 

POSLECH  v běžně zařízeném pokoji s plochou 25 qm, k bezproblémovému napájení pomáhal síťový filtr Seec HQSN-163U, síťové kabely Supra LoRad, propojovací i reproduktorové kabely také od Supry (EFF-ISL a Ply 3.4), tak to má být -  veškeré kabely od jediné firmy. Nejprve jsem připojil regálové reproboxy Twin umístěné na stojanech. Protože mají výškový reproduktor v dolní polovině, pod středobasovým,  nebyl v optimální poloze, totiž ve výšce uší (viz foto, porovnejte kde je výškáč u Évolution), což budilo mé počáteční obavy.

Zmizely ihned po pár vteřinách poslechu prvního CD, reprodukce byla totiž překvapivě frekvenčně vyrovnaná, což jsem několikrát ověřoval postupným vstáváním a usedáním – na rozdíl od naprosté většiny reprosoustav (zkuste si to!) zůstala reprodukce prakticky stejná i v situaci, kdy jsou uši zhruba půl metru nad nebo pod výškáčem. Zcela mimořádná schopnost! Při vychýlení z osy vyzařování doprava a doleva již změny vnímám, ovšem jen mírné. To je jasný důkaz širokého úhlu šíření vysokých frekvencí ve vertikální i horizontální rovině, prakticky značí poměrně malé nároky na optimální umístění v místnosti. Zdá se, že tajuplná destička před výškáčem účinně pomáhá rovnoměrnému vyzařování akustické energie. Druhý důvod k údivu nabízí Twin vzhledem k velikosti reprodukcí nízkých frekvencí, přitom skvěle vykreslených, nechybí rychlost k zobrazení prostoru nahrávky a přesnému rozlišení jednotlivých tónů ani objem a důrazný tah. Velmi se mi líbil záznam koncertu M.Pertrucciana z Tokya (trio klavír,basa, bicí), pětistrunná baskytara A.Jacksona vyluzuje hodně hluboké basy, stále však zůstávají pružné s rychlým tvořením i dozníváním tónu. Lahůdkou je závěrečná, 8. skladba, málokdo zde nebude zvyšovat hlasitost, výrazný rytmus působí jako droga. Ani při vysoké hlasitosti neslyším náznak zkreslení u piana či bicích. Další náročný disk, E.Badu: Baduizm live srší energií, dobře posoudí hranici, kde začíná slyšitelné zkreslení hlasu zpěvačky, zpívající jako o život. Kapela rozjíždí až ďábelské groovy, přitom se podařilo zpěv skvěle nahrát, slyšíte nebývalou dynamiku v projevu zpěvačky – a Twin vše přináší čistě, žádné jedovaté sykavky. Hudba opět svádí k vytáčení hlasitosti, zní už hodně, hodně nahlas a teprve při extrémní hladině (kdy riskujete, že vás sousedi zastřelí) dorazíte k hranici limitace. Další CD pro ověření kvalit  D.Grusin: Homage To Duke, má podstatně vyšší objem basů než je na CD obvyklé, což ale není přehnané, odpovídá to poměrům, jak je slyšíte na koncertu. Jazzoví hudebníci zde hrají výhradně na akustické nástroje, snadno se sleduje jejich přirozený zvuk. Občas se místo kontrabasu objeví baskytara, Twin bezpečně tuto změnu podá. Velmi dobře ! Malé regálovky si jistě nekoupí nikdo rozumný pro poslech chrámových varhan, či záznamů koncertů s originální hlasitostí, pro ně Twin není. Nevynikají pouze u komorní, akustické hudby, s nadhledem zvládnou i současnou produkci, plnou syntetických zvuků kláves. Příklad ? CD Fragments Of Freedom od Morcheeby, ve třetí skladbě začne po úvodních 4 taktech s akustickou kytarou hrát celá kapela (basa, bicí, el. kytara a klávesy) důrazný rytmus, klávesy vytváří nízké tóny. Do toho je slyšet triangl, později se přidá trubka. Za chvilku se pod doprovodným sborovým zpěvem opět ozývá triangl, ale jen tlumeně, téměř  neslyšitelně, má být stále slabě slyšitelný, ne se objevovat a ponořovat podle intenzity ostatních nástrojů. Na tracku 1 či 4 jsou opět hluboké basy, které Twin přehrají s takovou intenzitou, že rozpohybují záclony, přitom nezní nakřáple, ani se jednotlivé tóny neslévají. Nebo na CD Bee Gees: This Is Where I Came In  snadno rozpoznáte jednotlivé hlasy zpěváků a jejich rozmístění v prostoru (přesahuje rozteč beden) během vícehlasých pasáží, i tehdy, kdy  klávesy a elektrické kytary vytvoří téměř neprostupnou zvukovou stěnu, která se na vás valí. Tím, že Twin je nejlevnější model, ukazuje, jak vysoko má JMR nastavené vlastní chápání dobré reprodukce. Potěšitelné je, kolik péče věnoval nejmenšímu typu, většinou ji firmy soustředí na top modely. Nedávno jsem testoval podobně velké, zhruba o 10 % levnější dvoupásmové regálové boxy Heco Elan 300. Jde o hodně povedenou reprosoustavu, jenže Twin představuje  mistrovské dílo, podobně jako perfektně na míru od krejčího ušitý oblek ve srovnání s pěkným oblekem z konfekce. Kdo umí posoudit čistou, nezkreslenou reprodukci s dobrou lokalizací a zobrazením prostoru i do hloubky, toho jistě  Twin nezklame.

Pro připojení Évolution jsem využil bi-wiringový způsob, ke každému boxu vedly 2 páry vodičů Supra Ply 3.4, výhodné  umístění terminálu v horní třetině zadní stěny reproboxu dovolí, že kabely neleží na zemi, vedou vzduchem (viz modré kabely na fotce).

Zkrátí se jednak jejich potřebná délka, také prakticky vyloučí dotek se síťovými kabely, kde hrozí riziko průniku rušivých signálů. Évolution má též neobvyklou schopnost šíření vysokých tónů homogenně v širokém úhlu. Přestože již Twin zanechal dobrý dojem z hlediska reprodukce hlubokých tónů i jejich objemu, nebyl jsem moc důvěřivý k údaji výrobce u Évolution, 35 Hz. Jak to tato poměrně malá, jen dvoupásmová soustava.zvládne ? Po pár taktech z disku D.Grusina je jasno, basy určitě nikomu chybět nebudou. Zakládám druhé CD, J.Loussier Trio: Handel a zažívám největší překvapení za poslední rok, spíše dva. Nahrávka tohoto jazzového tria (klavír, kontrabas a bicí) vyniká neobyčejně dokonalým zvukem, Loussier je doslova posedlý snahou o zachování co nejvěrnější reprodukce a u značky Telarc našel porozumění. Jeho CD z posledních zhruba 8 let jsou audiofilní lahůdky, vynikají dynamikou, plným, šťavnatým zvukem v š e c h  nástrojů, kontrabas v sólech nezní uhlazeně, nýbrž pravdivě syrově. Navíc poskytne záznam skvěle zobrazený prostor a ukázkovou lokalizaci. Évolution 3 přesvědčivě reprodukují všechny tóny, neskryjí jediný detail, přitom jednotlivé nástroje při sólech nepotlačují ostatní. Úžasná je dynamika, podrobně ukáže, jak široký její rozsah používá každý hráč. Takhle dobře jsem dosud nikdy žádné reproboxy do 125 tisíc neslyšel, podobně výborný dojem zanechaly AQ Donna Prima (za 125 tis)  a Elac FS 607 X-Jet  (199 tis). Uvedené modely používají 3 pásma a větší skříně boxů, jsou vhodnější do větších místností. Konstrukčně podobný, podlahový dvoupásmový typ, je Rega Naos. Využíval místo obvyklého bassreflexu též transmission line, vzhledem k ceně šlo také o výjimečně povedený typ. Už ne pro kritický poslech, ale pro radost zakládám CD B.Holman: A View From The Side a C.Lundy: Old Devil Moon. Obě vydalo JVC v sérii XRCD, dokazují, jak moc se liší pečlivě nahrané disky od běžné produkce. Holmanův big-band téměř vidíte před sebou, zpěvačka Lundy, mimo USA málo známá, názorně ukáže co je to dobrý hlas a jak se dá zpívat. Další praktická schopnost: Évolution reprodukuje záznamy výborně nejen nahlas či hodně nahlas, vyvážený zvuk poskytne i při střední a nižší úrovni, dovolí tedy i noční poslech. To platí v menší míře i o Twin, nesetkáte se s tím často.

Těžko určit, který z komponentů sestavy se nejvíce podílí na výborném dojmu. Podstatné je, že poslech dokáže nadchnout, přitom lze na sestavu ušetřit. Nabízí s Twin, i s Évolution mimořádné zážitky. Největším překvapením a favoritem je pro mne Évolution. Sestava Atoll + JMR má obecně malou konkurenci, za podobné ceny, především Atollu, těžko něco najdete, natož s tak vyzrálým designem. O to více překvapí informace, že obě firmy vyrábí ve Francii, dodavatelé většinou také, což je pravý opak trendů přesunující produkci do Asie.
Alternativy: řídící zesilovač – Rotel RC-03 (450 Eur), Restek Mini Pre (zhruba 1,5 roku na trhu, 500 Eur), NAD C 160 (590 Eur), Vincent SA 31 (s elektronkou, 9.990 Kč). Jen Vincent nabízí srovnatelně highendový design. Koncák – Creek A 43 R Mk2 (600 Eur), NAD C 270 (690 Eur) a C 272 (790 Eur), Rotel RB-1070 (750 Eur), monobloky Vincent SP-997 (24.900 Kč). CD - Vincent CD 6 (31.990) nebo CD 3 (27.990 Kč), oba umí dekódovat HDCD,  Denon DCD 1500 AE (23.990 Kč), přehraje i stereo SACD.

Kontakt na dovozce najdete na www.svensound.cz


 
ÚDAJE VÝROBCE

PR 100
citlivost: 450 mV
odstup: 100 dBA
zkreslení: méně než 0,005%
frekvenční rozsah: 5 Hz – 200 kHz bez udání pásma
rozměry: 440 x 90 x 255 mm
hmotnost: 7 kg, CENA 12.540 Kč
                
AM 100
výkon: 2 x 100/140 W na 8/4 Ohmech
frekvenční rozsah: 5 Hz – 200 kHz
odstup: 100 dBA při 100 W
rozměry: 440 x 100 x 280 mm
hmotnost: 10 kg, CENA 21.920 Kč

CD 100
frekvenční rozsah: 5 až 20.000 Hz bez udání pásma
výstupní napětí: 2,5 V
odstup: 100 dB
zkreslení na 1 kHz: menší než 0,005 %
analog. výstup: nesymetrický, pár konektorů cinch
digitální výstup: koaxiální
rozměry: 440 x 90 x 270 mm, hmotnost 7 kg, CENA 27.800

TWIN Signature
kmitočtový rozsah:  50 – 22.000 Hz
impedance: 4 Ohmy
rozměry: 45 x 21 x 36 cm
hmotnost: 11 kg,  CENA 21.700 Kč

Évolution 3
frekvenční rozsah: 35 až 20.000 Hz
dělící kmitočet: 600 a 3.600 Hz
impedance: 4, minimální 3,6 Ohmu
rozměry: 110 x 21 x 32 cm
hmotnost: 28 kg, CENA 80.600 Kč


Internetové obchodní centrum, spotřební elektronika za velmi výhodné ceny Velké slevy na spotřební
elektroniku i na splátky
koupíte na www.kasa.cz

Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 2.99     hodnotilo čtenářů: 1759     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku