Černý efekt v prostoru
audio + video / high fidelity 2.6.2006 Redakce
Spojit atraktivní design se zvukovými kvalitami, navíc za docela přijatelnou cenu, to není u reproduktorových soustav pro domácí
kino zrovna obvyklé. S nesnadným zadáním se poměřila Yamaha:
výsledek představuje nová řada EF – Elliptical Form.
NS-777, NS-555, NS-C444 a NS-333 je možné zakoupit v internetovém obchodě www.audioexpert.cz
Reproduktorové soustavy Yamaha zaujmou
natolik výraznou povrchovou úpravou, že ji
opravdu nelze přehlédnout. Černý klavírní
lak, který byl po řadu let trumfovým esem filigránských
reprobedýnek z firemních mikrosystémů
PianoCraft, najdete u každého modelu pro
zvukové uspořádání 5.0 z řady EF včetně těch nejrobustnějších.
S lakem ovšem kromě exkluzivního
vzhledu získává ozvučnice rovněž na tuhosti, což
samozřejmě ve společnosti, jejíž sesterská divize
vyrábí už dlouho vyhlášená koncertní křídla, dobře
vědí. Mimo jiné také proto mohli konstruktéři
prostorový zvuk u sady reproduktorových soustav
„opřít“ o přední sloupky (NS-555), či přímo sloupy
(NS-777), na jejichž vnitřním objemu nijak výrazněji
nešetřili. Ozvučnice jsou bassreflexové, stejně
jako u surroundových regálovek, takže jejich kmitočtová
charakteristika sahá dostatečně hluboko,
aby bylo možné oželet jindy většinou nezbytný subwoofer.
Kvůli avizovanému „přirozenému zvuku“
využívá řada EF jeden z prvků referenční firemní
řady reproduktorových soustav HX: mělký zvukovod
ze stříbřitého plastu (u referenční řady HX
používá Yamaha hořčík), který v okolí vysokotónového
– a u předních soustav i středobasového
– měniče optimalizuje vyzařovací charakteristiku
v horizontální i vertikální rovině pro potřeby
domácího kina tak, že mění poměr přímých a odražených
zvukových vln.
Technologické finesy
pokračují
Pár basových reproduktorů o průměru dvacet centimetrů
u předních sloupů (respektive šestnáct
centimetrů u předních sloupků) a středobasové
měniče o průměru třináct centimetrů u centru,
který má v „popisu práce“ přenášet náročné frekvenční
pásmo mluveného slova, využívají zdokonalených
kuželových membrán ze slídy sycené
polymerem (PMD). Tímto polymerem je polymethyl
-penten, materiál s nízkou měrnou hmotností,
díky němuž má membrána rychlejší reakční
odezvu. Pokud potřebujete interiér „rozsvítit“ sejmutím černých ochranných mřížek, nahrávají
vám u všech (středo)basových měničů nad kmitacími
cívkami ještě soustředné protiprachové
krytky. Vysokotónové reproduktory s hliníkovým
vrchlíkem o průměru dva a půl centimetru odrážejí
nároky moderních digitálních formátů a podle
výrobce jejich schopnosti sahají až ke „stratosférické“
hranici sta kilohertzů. Staré přísloví říká, že
„co oko nevidí, srdce nebolí“. Určitě také proto,
že uši to mají prostě jinak, vsadili u Yamahy na
vodiče renomované značky Monster Cable, jimiž
propojili měniče a reproduktorové výhybky.
Terminály
pro připojení kabelů jsou samozřejmě šroubovací,
se zátkami, které naznačují, že si svorky
poradí rovněž s oblíbenými banánky, které však
evropské normy na milost neberou. Z hlediska
možných audiofilských nároků je u předních sloupů
pamatováno na možnost bi-wiringového připojení;
ohledy však přední reproduktorové soustavy
berou i na ty uživatele, kteří si vystačí
s běžnými reproduktorovými dvoulinkami, protože
kvůli co možná nejmenšímu přechodovému
odporu jsou zlacené i zkratovací spojky terminálů.
Nic není (jenom) na efekt
Boční stěny ozvučnice – jak ostatně napovídá
i kryptogram celé řady EF – jsou elipticky vypouklé.
To je nejen efektní, ale minimalizují tak vznik
stojatého vlnění uvnitř soustavy. Při instalaci reprosoustav
do interiéru musíte pamatovat na dostatečný
odstup od stěn. To kvůli bassreflexovému
nátrubku, který ústí na zadní stěně skříně kousek
nad základnou soustavy. K předním sloup(k)ům
výrobce dodává čtyři ploché „stabilizační nožky“,
které po instalaci rozšíří o několik centimetrů bázi
jejich základny. Zda do první linie zvolíte reproduktorové
sloupky, či sloupy, není ani tolik o ceně,
jako o osobním gustu i velikosti pokoje, ve kterém
domácí kino budujete. Menším NS-555 v nejhlubších
oktávách doslova pár hertzů chybí. Větší
soustavy NS-777 si navíc z hlediska identické citlivosti
optimálně rozumí s centrem, ale o pár centimetrů
přerůstají uši sedících posluchačů, vlastně
diváků. Volba to není jednoduchá, ovšem jde
o jemné nuance a nezapomínejte, že vzhledem
k poměru výkon/cena nemůžete udělat chybu ani
v jednom případě. A co dodat závěrem? Mezi nejrůznějšími
užitečnými radami výrobce jsem postrádal snad
pouze jedinou. Aby si soustavy svůj výjimečný
vzhled dlouho udržely, vyplatí se investovat do
jemné jelenice na údržbu jejich povrchu.
Hodnocení: Pětice reproduktorových soustav nabízí s přihlédnutím ke své cenové kategorii prakticky nekompromisní provedení i zvuk.
Ceny jednotlivých komponent reproduktorové soustavy pro domácí kino Yamaha EF: NS-777 14 990 Kč/pár, NS-555 11 990 Kč/pár, NS-C444 3 990 Kč/kus a NS-333 5 990 Kč/pár.
Internetový obchod nabízející reproduktorovou sloupovou soustavu NS-555:
www.hifishop.cz | www.audioexpert.cz
Internetový obchod nabízející reproduktorovou soustavu NS-333:
www.hifishop.cz | www.audioexpert.cz
Internetový obchod nabízející centrální reproduktor NS-C444:
www.hifishop.cz | www.audioexpert.cz
(Pavel Víšek, Stereo & Video 05/2006)