GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



Heco Elan 300: Cenově dostupné příjemné překvapení
audio + video / high fidelity 3.5.2006 Stanislav Malý

Vývoj reprosoustav poskočil za posledních pět let opravdu hodně kupředu, výrobci nabízí stále dokonalejší modely, přitom za méně peněz než dříve. Příjemné změny zaznamenávám i u levnějších kategorií, nejde jen o pokrok u drahých boxů. Málokdy však narazím na skokové zlepšení, jako nyní. Firma HECO vyrábí reproduktory již od roku 1949, dlouholetou praxí s vývojem nasbírala během desetiletí spoustu zkušeností při zavádění nových technologií. Nová řada Elan výrazně profituje z neobvyklých postupů, Heco drží opět světové prvenství. V zahraničních testech sklízí boxy Elan velkou chválu, proto jsem byl hodně zvědav, nakolik je oprávněná. Otestovali jsme nejmenší, stojanový model 300.



Heco Elan 300 je možné zakoupit v internetovém obchodě www.audioexpert.cz


Skříňka s neobvyklým půdorysem ihned prozradí snahu výrobce o lepší výsledek: nesymetrický kosočtverec s useknutým předním a zadním dílem totiž efektivně potlačí rušivé stojaté vlny uvnitř boxu, ty při vyšší hlasitosti zpětně působí na středobasový reproduktor, vzniká zabarvení a tedy zkreslená reprodukce. Solidní bi-wiringové terminály se už častěji objevují i v této cenové kategorii, ale zde je místo obvyklých 4 dokonce 5! Vzorně popsaný způsob zapojení na boxu (viz foto) i v návodu vše vysvětlí. Elan 300 nabízí dvě možnosti reprodukce vyšších tónů: buď s lineárním průběhem, nebo mírně zdůrazněný (+2dB). Jednoduše se v 1. případě uměle sníží citlivost výškáče zapojeným odporem. Heco vychází ze správné myšlenky: boxy budou pracovat v různých poslechových podmínkách a někdy by malá kompenzace výšek (vliv příliš zatlumené akustiky místnosti – spousta závěsů, koberec po celé ploše, velká čalouněná křesla + pohovka, větší vzdálenost od posluchače atd.) mohla pomoci. Já poslouchal Elan 300 v normálně zařízeném obýváku s plochou 25 qm na vzdálenost 2 až 3 m, proto přepojuji spojky do pozice linear. Zajímavé je, že výrobce odesílá bedny z fabriky s nastavenou pozicí +2 dB – změna je malá, ale slyšitelná, radím vyzkoušet, sami si vyberete. Přehození plechových spojek trvá jen pár minut.

Potvrzení prvního dojmu o poctivém přístupu výrobce pomáhá údaj o hmotnosti: každý box má 9 kg. Precizním zpracováním se vyznačuje bassreflex: průměr změřený u ústí činí 10 cm, pak se rychle zužuje až na 4 cm. Povrch je zdrsněn, jakoby posypán jemným pískem, tvar + zdrsnění pomáhá tlumit rušivé turbulence a dýchání při vyšší hlasitosti. Výškový reproduktor s na první pohled běžnou textilní kalotou průměru 25 mm skrývá velkou novinku: při její výrobě použilo Heco moderní nanotechnologii. Aby kalota zvládla vyšší hlasitost bez zkreslení, potřebuje jiný materiál než měkký textil. Jenže kovové kaloty se vyznačují vlastní rezonancí, zhruba u 20 kHz – což u reprodukce SACD nebo DVD-A už může vadit. Možné je také textilní kalotu impregnovat a tím zvýšit její zatížitelnost. Zde se ale současně zvýší hmotnost, proto nelze rozšířit rozsah výrazně nad 20 kHz. Heco přichází s originálním řešením: na textil přidá nesmírně jemný prášek kevlaru a uhlíku o průměru pár nanometrů. 1 nm je miliardtina metru nebo 1 miliontina milimetru. Hmotnost se prakticky vůbec nezvýší, zatímco potřebná tuhost a zatížitelnost podstatně. Tak se podařilo sloučit frekvenční rozsah do 50 kHz i vysokou zatížitelnost. Chování výškového reproduktoru optimalizovala firma s pomocí moderního počítačového softwaru (více viz www.klippel.de), který využíval například i B&W u nové (a již proslavené) řady 800. Zatímco výšková kalota je bez diskuzí výsledkem pokrokových technologií 21. století, u středobasového měniče se vývojáři inspirovali v minulosti. Věděli, že velmi dobré vlastnosti měly širokopásmové reproduktory v 50. letech. K jejich vysoce věrné reprodukci impulsů a výborné transparenci přehrávané hudby napomáhaly mohutné magnety ze slitiny Alnico, které se již dnes pro vysoké výrobní náklady nepoužívají. Vývojáři ale sehnali starý výrobní postup papírových membrán, dle kterých připravili celulózovou směs. Největší nároky pro vývojáře představovalo nalezení správné suroviny: bylo nutné použít dřevo pouze z pomalu rostoucích jehličnanů z dalekého severu, jejichž celulóza obsahuje dlouhá vlákna. Přimíchaly se ještě vlákna vlny, tím vznikl neobyčejně pevný a pružný základ, ze kterého pak vznikly membrány. Jejich vlastnosti zase optimalizovali Klippel-analyzérem, výsledkem je takřka lineární frekvenční charakteristika až do 3.500 Hz, poté nastupuje výškáč. Koš středobasáku z tlakově odlévané hliníkové slitiny má upravený tvar žeber, aby se akustická energie nárazem do nich co nejméně zmařila. U boxů naměřili v testu max. hlasitost pozoruhodných 107 dB, do hodnoty 100 dB vynikají velmi nízkých zkreslením.

Poslech

Zpočátku chyběl basům objem, při nižší hlasitosti byly slyšet převážně středy a výšky. Když se bedničkám ale „přiložilo“, zvýšila hlasitost, rychle ztrácely nízké frekvence počáteční ostych. Po 3-4 hodinách hlasitějšího provozu nastala proměna: reprodukce získala emoce, hudba měla ten správný tah, prostoru přibyla hloubka. Basy vyloženě překvapily mohutností, báječně spojenou s rychlostí a pružností, současně nechyběla hudbě transparence. Na tak drobné bedničky pozoruhodný výkon. Nebyly evidentně rozehrané, gumový závěs středobasu o průměru 14 cm potřeboval nejdříve trochu těžké práce, aby se uvolnil. Výrobce doporučuje umístění alespoň 10 cm od zadní i bočních stěn, já je postavil nejdříve zhruba 50 cm před stěnu, rozestup 2 m, po stranách zbývalo ještě 1,3 m. Měl jsem k boxům půjčené vhodné stojany, proto bylo experimentování s hledáním ideální pozice snadné. Těch 10 cm vůbec nedoporučuji, boxy potřebují kolem sebe více místa, zvuk nebude tolik vázaný na obě soustavy. Neobávejte se poklesu nízkých frekvencí. Jakmile boxy přiblížíte více k místu poslechu, uděláte dobře: reprodukce bude vyvážená, jedná se o jeden z mála boxů, kde si výrobce nepomáhá umělým zdvihem frekvencí mezi 90 až 150 Hz, přesto nastává pokles nejnižších tónů velmi zvolna. Publikovaný frekvenční průběh zahraničního testu vypadal až neskutečně dobře (lineární v pásmu 3 dB od 100 Hz do 25 kHz, pokles -3 dB na 80 Hz), proto jsem si ho ověřil analyzérem TacT RCS 2.0. Boxy jsem ještě více posunul dopředu, k zadní zdi zbývalo 70 cm a na místo poslechu vzdáleném 2,5 m jsem umístil měřící mikrofon. Opakuji, jde o běžně zařízený pokoj s plochou 25 qm.

Lineární průběh (po eliminaci rezonancí místnosti, o kterých vím z mnoha měření) mezi 106 Hz a 23 kHz (v pásmu -2/+2 dB) se potvrdil, malé rozdíly vyplývají ze vzdálenosti 2,5 metru, kdy má akustika místnosti větší vliv, než při měření z jednoho metru (jenže tak blízko u beden nikdo nesedí). Pokles -3 dB vidím u 96 Hz, -6 dB u 65 Hz, -10 dB u 52 Hz, pro stojanové boxy jde o výborný výsledek. Nízké tóny rozhodně nepostrádám, hru baskytaristy S. Clarka sleduji bez sebemenší námahy, tóny Patitucciho kontrabasu na báječně nahraném CD D. Grusin: Homage To Duke (nadprůměrně velký objem basů) se neslévají, drobné boxy nezahltí. Komorní orchestr slyším jako celek, současně každý jednotlivý nástroj i jeho umístění v prostoru. U sólových nahrávek klavíru vnímám promyšleně volené rozdílné úhozy kláves. Poslech skladeb Beatles v podání 4 zpěváků bez doprovodu (The Persuasions) je výborný na testování čistoty reprodukce. Na hlasech – a nejlépe bez nástrojů - snadno odhalíte nepřirozené zabarvení, počínající zkreslení či komprimaci při dynamických špičkách. Nic z toho se nekoná, ani při vytočené hlasitosti.

Boxy zvládnou skvěle i elektricky nadupaný bluesrock s výraznou basou, CD kytaristy W. Trouta Livin' Every Day má působivý tah a timing, svádí ke zvyšování hlasitosti, reprodukce přitom zůstává stále nezkreslená, prostor plastický, lokalizace stabilní. Přiblížením k zadní stěně se pokles basů samozřejmě zpomalí, současně se však vybudí rezonance místnosti a poslech pak brzy unaví. Proto radím – dopřejte si alespoň občas luxus, poponeste stojany více dopředu a uslyšíte sami prostor nahrávek přesahující rozteč boxů, Elan 300 snadno rozliší umístění nástrojů či hlasů i dle vzdálenosti od mikrofonů. Sám jsem nakonec stojany umístil 2,6 m od zadní zdi a s požitkem poslouchal s odstupem 2 m oblíbená CD, každodenní přenášení stálo za to! Pro takto umístěné bedny je samozřejmě nutné mít výkonovou rezervu zesilovače, připojené monobloky Musical Fidelity X-A 200 (2 x 200W) vše zvládly s nadhledem, naprostá většina cenově odpovídajících zesilovačů (např. Cambridge Audio 640 A V2, Marantz PM 4001 OSE nebo NAD C 320 BEE) by také neměla problém. Citlivost je srovnatelná s konkurencí, výrobce zde přehání, reálně je zhruba 87 dB. Na závěr zmíním perličku: kalota výškáče má tak vysoké rozlišení, že bylo možné identifikovat zvukové rozdíly mezi cenově srovnatelnými cinchovými kabely - pro zajímavost jsem zapojil místo standardně používaného Kimber PBJ švédský Supra EFF-ISL, který snad kvůli kratší délce (50 místo 75 cm) přinesl větší množství jemných detailů hry akustických nástrojů a lépe prokreslený prostor nahrávek. To jsem dosud u této cenové kategorie boxů nikdy nezaznamenal, až zhruba dvojnásobně dražší bedny rozdíly odhalily. Chvála zahraničních testů není tedy přehnaná, srovnatelně dobře prý hrají Tannoy Eyris DC 1(za 1100 Eur), Sonus Faber Concertino Domus (taky 1100) či dokonce výborné Dynaudio Audience 52 stp za 1 250 Eur, které patří mezi mé favority, znám je. Nejlepší u Heco Elan 300 je cena (těsně pod 18 tisíc Kč), výrazně nižší než u zmíněné konkurence.

Internetové obchody nabízející Heco Elan 300:
www.hifishop.cz | www.audioexpert.cz

Specifikace:

  • frekvenční rozsah: 30 – 50.000 Hz
  • doporučený výkon zesilovače: 30 - 160 W
  • citlivost: 90 dB/1W/1m
  • rozměry: 234 x 360 x 332 mm
  • zatížitelnost: 100/160 W špičkově
  • impedance: 4-8 Ohmů
  • cena: 17 990 Kč



  • Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
    bodový průměr: 2.98     hodnotilo čtenářů: 1629     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
    Komentáře k článku