GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



Chvála klasické stereo sestavy aneb cenově zajímavý zesilovač a CD přehrávač Marantz
audio + video / high fidelity 15.2.2006 Stanislav Malý

Pokud máte rádi hudbu, jistě už vám došlo, že reprodukce oblíbených nahrávek ze systémů domácího kina (DK) není to pravé ořechové. Zvláště když se s hudební produkcí musí vypořádat malé satelity (často jednopásmové, s objemem 1-2 litry, doplněné hromobednou), tak ihned poznáte u zpěvu a akustických nástrojů, že to zní „nějak divně“. V paměti máte uloženo, jak původní, akustické zdroje zvuku zní – a tím pádem snadno můžete porovnávat „věrnost zvuku“. Už z názvu vyplývá, k čemu jsou systémy DK určeny: to, že také „umí“ hudbu je příjemný doplněk, ale ne jejich hlavní účel. Hudbu sice uslyšíte, o kvalitě reprodukce se ale moc nedozvíte.


Ceny DVD přehrávačů, surroundových zesilovačů i reproduktorových sestav 5.1 rychle klesají (porovnejte stav před 4-5 lety), ale bohužel i kvalita právě reprodukce hudby, možná ještě rychleji. Je to ale logické: konkurence nutí k úsporám a šetří se tam, kde je to nejméně vidět. Pro DK je priorita obraz: viděli jste někde sebelevnější DK s mizerným obrazem? No – neviděli – a proto je jasné, že zvuk stojí až na 2. místě. Je to podobné jako srovnávat traktor s Octavií: obě vozidla vás k cíli dovezou, ale s hodně rozdílným pohodlím a časem. Mnoho lidí uvěřilo a podlehlo argumentu prodejců o univerzálnosti – DK přehraje filmy, často zobrazí fotky z CD, nahradí i starou hifi věž. Pro dosažení srovnatelné úrovně zaplatíte vždy u DK výrazně více peněz než u klasické stereo sestavy. Opět logicky: DK musí zvládnout mnohem více náročných úkolů, než jen prostý zvuk stereo. Kdo nemá možnost sám porovnat dvě cenově blízké sestavy, může nahlédnout do odborných zahraničních časopisů, které hodnotí a zveřejňují kvalitu reprodukce testovaných přístrojů (namátkou uvádím Hifi Choice, Stereo, Stereoplay, Audio): nejde o absolutní objektivnost, nýbrž o zásadní rozdíl mezi DK a stereo sestavou.

Zhruba poslední rok zaznamenává Evropa zvýšený zájem o klasické stereo, pravděpodobně způsobený frustrovanými majiteli levnějších DK. Výslednou kvalitu vždy určuje nejslabší článek: podle mne reproboxy. Investice do nich přinese skoro vždy výrazně vyšší požitek z poslechu, ale pozor! Optimální výsledek nedosáhnete s libovolným zesilovačem – najít vhodného partnera pro bedny zabere nějaký čas. Podobné zklamání zato téměř nikdy nezažijete u kombinací CD přehrávače a zesilovače. Budou se sice lišit vzhledem (někomu to vadí, někomu ne), musíte používat dvě dálky, ale „rozumět“ si přístroje budou. Z široké nabídky se zaměřím na takové přístroje, které považují odborníci za mimořádně výhodné z hlediska poměru kvalita/cena. Ale i těch je mnoho, rozhodující bude tedy cena, kterou jsou před nákupem téměř všichni limitováni, spíše tedy nižší, žádné infarktové cifry. Poslední poznámka: představené přístroje nejsou nejen „absolutně nejlepší“ – ty stojí 20x i 50x více – ale ani „nejlevnější solidní hifi“ – zájemce najde i jiné, poctivě navržené a vyrobené, levnější modely.

Určitě znáte značky Denon a Marantz. Obě s dlouhou, dobrou hifistickou reputací a tradicí, neopustily ji ani v posledních letech surroundové horečky. Víte ale, že již několik let patří do velkého koncernu D+M? A to spolu s dalšími: ACT, Boston, McIntosh, Snell. V době globalizace to přináší velké výhody: jednotlivé značky mají sice nadále vlastní vývoj, ale logistika, nákup a výroba je řízena ze společného centra, tím se dosáhne výrazných úspor. Ty se jednak promítnou v konkurenceschopných cenách, jednak se investují do dalšího výzkumu. Obě značky nabízí komponenty pro surround i stereo v širokém cenovém rozpětí: nás potěší, že poměr kvalita/cena je nápadně zajímavý nejen u top kategorie. Marantz nabízel vždy výborné CD přehrávače a zesilovače, navíc patří k pionýrům zvukového tuningu: už koncem 80. let představil vyšlechtěný přehrávač označený SE. Dnes nesou vylepšené verze sériových modelů buď písmenka OSE (Original Special Edition), anebo KI (Ken Ishiwata, top specialista tuningu). Zesilovač PM4001 OSE (cena u ofic. dovozce 11 990 Kč) je typický příklad postupu k vyšším třídě: má stabilnější síťový zdroj, vyměněná filtrační elka mají vyšší kapacitu, užší toleranci a delší životnost. V jednotlivých obvodech se uplatní selektované, rychleji pracující diody a integrované obvody, veškeré obvody zpracovávající signál jsou dodatečně odstíněny. Ve výstupních zesilovačích najdeme též hodnotnější, vybírané tranzistory a kondenzátory, vstupní konektory jsou pozlaceny, což v této třídě není běžné.

PM4001OSE nabízí šest vstupů, nechybí mezi nimi gramofonový pro MM přenosku (mnoho konkurentů ho nemá), odpojitelné korekce, výkon 2 x 58 W/4 Ohmech (nenechte se zmást čísly, dosáhnete pořádné hlasitosti!), výborné hodnoty zkreslení 0,012%/5W, odstupy 91, resp. 85 dB/5W u CD/ phono vstupu a přeslechy 59 dB. Konkurenci mu dělá NAD C 320 BEE (stojí zhruba stejně, nemá ale vstup phono), Yamaha AX-596 (tuším už se nevyrábí, ale v nabídce ji stále najdete, na internetu za cca 11 000 Kč) nebo Cambridge Audio A 500 (s příplatkem za phono vyjde dráž). Přehrávač CD5001OSE (cena u ofic.dovozce 10 990 Kč) je o 3 tisíce dražší než standardní varianta, jde ale myslím o dobrou investici: filtrační elka v síťovém zdroji mají dvojnásobnou kapacitu, jiné, které blokují šíření stejnosměrného napětí (bývá jich hodně, s maličkými hodnotami) pochází od firmy Silmik: známka audiofilního přístupu. Dalších osm z výstupních obvodů bylo nahrazeno dražšími, fóliovými typy (identické najdete u modelu SA15 – ten stojí 49 990 Kč). Též výstupní operační zesilovače vyměnil Marantz za rychlejší typ, s nižším šumem. Dle výsledků měření se OSE varianta téměř neliší od základní, zvukové rozdíly přesto snadno uslyšíte.

Zajímavostí je, že nejde jednoznačně určit vítěze. Základní model vynikne při reprodukci energií nabitých rockových a techno nahrávek s výrazným groovem – hudba zní jakoby blíže, vtahuje posluchače k sobě, působí více dynamicky. OSE upírá zájem na přesné zobrazení jednotlivých nástrojů, vztahy a prostor mezi nimi. Hráči virtuálně couvnou o 1-2 kroky zpět, přehrávač nabídne lepší přehled o dění na pódiu, hudba má jaksi plynulejší průběh, lépe lze sledovat složitější strukturu skladby. Vůbec to neznamená, že OSE sluší hlavně akustická hudba, oba přehrávače jsou (vzhledem k ceně) na vysoké úrovni, záleží na preferencích posluchače. A je moc dobře, že mu Marantz dává na výběr. Oba modely mají stabilní skříňku, chvályhodně tichý pohon, regulovaný sluchátkový výstup, zobrazí CD text (mimochodem praktická věc, najdete ho nejen na discích Sony, který funkci patentoval, ale i na produkci tuzemských vydavatelů – naposledy mne překvapila Radůza: V hoře), umí přehrávat s variabilní rychlostí +/- 12%. Poměr kvalita/cena vychází lépe u CD5001. Ke konkurenci patří Teac CD P 1850 (cca 6 000 Kč), NAD C 521 BEE (zhruba 8 500 Kč), anebo poněkud dražší, ale lépe hodnocený Harman HD 970 (cca 11 900 Kč), který přehrává i CD-R s MP3 a zobrazuje ID3-Tagy, nabízí navíc dva digitální vstupy, hodí se jako D/A převodník pro poslech například minidisku, DVB-T či satelitních rádií a získal cenu EISA 2005. Za investovaných zhruba 20 tisíc získáte minimálně o třídu lepší reprodukci než s DVD přehrávačem za 5 a AV zesilovačem za 15 tisíc. Ovšem není nad vlastní zkušenost a osobní srovnání....

Internetový obchod nabízející model Marantz PM4001 OSE:
www.hifishop.cz



Internetové obchodní centrum, spotřební elektronika za velmi výhodné ceny Velké slevy na spotřební
elektroniku i na splátky
koupíte na www.kasa.cz

Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 3.01     hodnotilo čtenářů: 1113     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku