GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



Cabasse LaSphére – návštěvník z Marsu
audio + video / high fidelity 2.2.2006 Stanislav Malý

Nedávno jsem měl příležitost důkladně poznat skvělé francouzské reprosoustavy Cabasse Baltic a Saturn (viz Stereo&Video 12/2005). Model Baltic je ojedinělý: jde o takzvaný triaxiální reproduktor, kde jsou tři měniče šikovně poskládány na jedné ose, vyzařují tedy z jediného bodu. Výrobce toto řešení sám nazývá SCS, Spatially Coherent System - prostorově koherentní zdroj. Ten se vyznačuje hlavně výtečnou lokalizací, téměř holografickým zobrazením prostoru, neutrální, čistou a dynamicky bohatou reprodukcí.


K čemu je SCS?

Řeší problém malého, časového zpoždění reprodukce zvuku vícepásmovými reprosoustavami. Například klavír zahraje tón A = 440 Hz. Frekvence udává základní výšku tónu, z nástroje však zazní mnoho dalších frekvencí, nazývaných harmonické. Zní s rozdílnou intenzitou a vypovídají o témbru nástroje – tím rozpoznáme nejen zda hraje trumpeta či klavír, hudebníci sluchem rozliší charakteristickou barvou tónu Steinwaye, Bösendorfera či piana pro žáky. A právě drobné rozdíly v poměrech intenzit mezi harmonickými naruší běžné reproboxy. Například u dvoupásmového boxu s dělícím kmitočtem 2.500 Hz bude tón A plus harmonické 880-1.320-1.760-2.200 Hz hrát středobasový měnič, vyšší harmonické 2.640-3.080-3.520-3.960 Hz atd. ale už výškáč. U běžných boxů jsou vzájemně posunuté svislé osy akustických středů reproduktorů: zvuk ze středobasu vychází ze dna misky hluboké 2-3 cm, u výškáče naopak z vrcholu vypouklé polokoule. Tím je vzdálenost od basáku k uchu posluchače delší než od výškáče. Proto dorazí zvuk z basáku trošku později, změní původní poměry mezi harmonickými, neboť ucho vyhodnotí dříve přijaté frekvence jako hlasitější. Situace je však mnohem složitější, posluchač neslyší hlavně přímý zvuk: dle výzkumů tvoří jen 20 až 30%, většinou dorazí k uchu signál odražený, nepřímý. Ten se s přímým spojí a vznikají stovky kombinací, kde jsou jednotlivé frekvence zdůrazněny, jiné potlačeny dle okamžitých fázových hodnot obou signálů. Výsledkem je zvlnění frekvenčního průběhu. Ideálem je bodový zdroj zvuku s plným rozsahem 20 Hz až 20 kHz, zatím nejde vyrobit. Když se co nejvíce vzájemně přiblíží akustická centra reproduktorů, problémy s nepřirozeným fázovým zkreslením potlačíte. Cabasse přišel s komplexním řešením, založeným na mnohaletých výzkumech – třípásmovou koaxiální jednotkou.


Unikátní třípásmový koaxiální měnič SCS není pro Cabasse novinka, použil ho poprvé v roce 1992 jako součást referenční reprosoustavy Atlantis, o něco později se objevuje jako samostatný satelit Baltic I. Ten původní hrál od 170 Hz a nevyužíval basreflex, jako 2. generace, představená v roce 2002, s rozšířeným frekvenčním pásmem k 80 Hz.

Cabasse stále provádí výzkum chování reproduktorů a hledá cesty k dokonalejší reprodukci, jehož výsledkem je další generace SCS, kterou nyní představil na výstavě CES v Las Vegas. Novinka LaSphére má čtyři měniče v ose! Ten čtvrtý je veliký basák s průměrem 22 palců, jedná se o upravený typ z maxi-subwooferu Saturn, který mohli slyšet návštěvníci posledních pražských výstav High End a Home Cinema. Jeho membrána s rekordní hmotností 260 gramů má voštinovou strukturu (vlastně jde o 2 membrány spojené systémem příček, připomíná to medovou plástev), významně zvýší odolnost vůči parazitním kmitům a potlačí intermodulační zkreslení. Vyrobena je z plastové, extrémně pevné pěny Rohacell, používané při stavbě letadel a kosmických lodí – mimochodem z ní jsou také membrány velkých basáků B+W u nové série 800. Tento výjimečný systém čtyř reproduktorů je umístěn v pozoruhodné kulové ozvučnici - nejde o žádný drobek, jak dokresluje fotka a následující údaje: průměr 70 cm, hmotnost 100 kg. Jestliže mi menší bratr Baltic připomínal oční bulvu bájného obra (má průměr 27 cm), novinka vypadá jako kosmická sonda z Marsu. U modelu LaSphére se muselo řešit kromě potlačení vzájemného ovlivňování vysoce účinných magnetických systémů (což vůbec není snadný úkol) také omezení vzniku a šíření vibrací stěnou „skříně“, neboť - jak známo - i nepatrné chvění rozostří reprodukci výšek.

Jedná se o high-endovou čtyřpásmovou soustavu, s dělícími kmitočty 150-800-4.000 Hz, vyhýbku nahrazuje procesor SHARC legendární americké firmy Analog Devices. Pracuje nesrovnatelně přesněji než klasická vyhýbka (matematické operace řeší s hloubkou 32 bitů, dovolí měnit strmost útlumu kmitočtů mezi 24 a 70 dB/oktávu), ale především optimalizuje časovou korekci vyzařovaných tónů z jednotlivých měničů. Přestože by se zdálo, že je to zbytečné - vždyť jejich akustická centra jsou hodně blízko sebe a navíc v ose – Cabasse zde nepolevil ve snaze po dokonalosti a pomocí digitální techniky simuluje ideální bodový zvukový zdroj, se všemi výhodami pro posluchače. Důkazem, že se náročná pionýrská práce povedla, představuje zveřejněná informace: odchylka od frekvenční charakteristiky (měřená v otevřeném prostoru, učebnicově vyrovnaná, se pohybuje od 28 Hz do 22 kHz v tolerančním pásmu +/- 3dB !) činí v libovolném směru od osy až do 60 stupňů neuvěřitelné pouhé dva dB. Další informace výrobce hovoří o dosažitelné maximální hlasitosti: basy prý umí vyzářit s intezitou 125 dB. Tomu lze věřit, neboť subwoofer Saturn dokáže masírovat posluchače ještě o 10 dB vyšší hlasitostí, totiž 135 decibely. LaSphére patří do nejvyšší třídy, což dokazovaly při prezentaci v Las Vegas připojené zesilovače: každou soustavu napájely čtyři modely BelCanto (audiofilská lahůdka, digitální zesilovače s báječným renomé). Evropská premiéra bude v květnu na mnichovském High-Endu, zájemci se zanedlouho dočkají.


Internetové obchodní centrum, spotřební elektronika za velmi výhodné ceny Velké slevy na spotřební
elektroniku i na splátky
koupíte na www.kasa.cz

Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 2.99     hodnotilo čtenářů: 1190     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku