GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



HDV kamera Sony HDR-HC1: O patro výš...
audio + video / Digitální video 14.11.2005 Vladimír Cabalka

První kamera s vysokým rozlišením a dostupnou cenou natáčí ve vysokém i standardním rozlišení, převádí HD záznam do standardního a slušně fotografuje. I bez kompletní postprodukce má smysl natáčet v HDV, protože výsledek je lepší. Nákup HDV kamery Sony HDR-HC1 představuje nejpřístupnější možnost, jak postoupit v kvalitě obrazu o patro výš a naplno využít schopností současných zobrazovačů.



Sony HDR-HC1 je možné zakoupit v internetovém obchodě www.videoexpert.cz


Loni na podzim uvedla firma Sony tříčipovou CCD kameru spotřební kategorie pro vysoce rozlišený formát 1080i HDR-FX1E (S&V 3/05) a letos v únoru její profesionální verzi HVR-Z1E. Jejich pokračovatelka, kamera HDR-HC1, je ve své třídě nejmenší a nejlehčí na světě, dobře padne do ruky a snadno se ovládá.

HDV na ťuknutí prstem

Velmi pravděpodobně půjde ve stopách svých předchůdkyň formátu DV, které umožnily majitelům natočit profesionálně použitelné záběry z míst, kam se bez obtížného či drahého povolování profesionální technika nepouští. Za desetinásobným transfokátorem Zeiss s antireflexními vrstvami T* je rozměrný snímací čip CMOS třímegapixelové kategorie. Ohnisková vzdálenost má víc možností ovládání – páčku pod pravým ukazováčkem s nešikovně malým rozsahem a naopak dobře ovladatelný kroužek na objektivu, který může alternativně ručně ostřit. Tlačítka zoomu vedle zobrazovače a na dálkovém ovladači jsou jednorychlostní a slouží spíš ke změně nastavení mimo záběr. Střed obrazu může zvětšit elektronická zaostřovací lupa, zejména pro formát s vysokým rozlišením je to funkce velmi vhodná. Výklopný barevný hledáček má téměř dvakrát více bodů než zobrazovač a nepostrádá dioptrickou korekci. Kamera má motivové programy pro bodové světlo, pláž a sníh a tlačítkem vybavovaný režim protisvětla, ovšem většinu světelných situací zvládne automaticky se snadnou ruční korekcí. K té slouží šikovná páčka vlevo pod objektivem, která má téměř plynulý průběh regulace, takže je použitelná i uvnitř záběru. Výrobce se rozhodl nesdělovat, co vlastně korigujeme – jestli čas, clonu nebo zisk, na zobrazovačích je jen relativní ukazatel s rozsahem od nejtmavšího do nejsvětlejšího obrazu. Patrně se ovládají všechny tři parametry souběžně, manuální nastavení zisku kamera nemá. Širokoúhlý hybridní LCD panel je čitelný i na sluníčku a je dotykový, nastavení se ovládají ze zobrazovače. Sahat na obrázek může být vyznavačům šetrného přístupu ke strojkům proti srsti, nicméně je to přehlednější a rychlejší než výběr z nabídek joystickem, zvláště u tak bohatě vybavené kamery. Zásadní odpůrci otisků prstů se mohou vybavit plastovým pisátkem z PDA. Ťuknutím se volí formát záznamu ve vysokém nebo standardním rozlišení, pro DV formát poměr stran klasický nebo širokoúhlý, stejně se zapíná živý histogram a funkce „zebra“, která vyšrafuje části obrazu nad určenou úrovní jasu. Stejně jako na profi kamerách tu lze zvolit úroveň varovnou (75 %) nebo kritickou (100 %). Citlivost za běžných světelných podmínek vyhovuje, pro šero je připravena manuální volba expozice, která sice vytváří rozmáznuté obrázky a při časech delších než pětadvacetina vteřiny se snižuje snímková frekvence, takže obrázek krokuje – ale nešumí. K vyloženě nočnímu snímání je určen infračervený režim NightShot se zeleným obrázkem a možností přisvítit si vlastními diodami pod objektivem.

Fotografujeme kamerou

K ukládání fotografií slouží miniaturní karta MemoryStick Duo Pro, maximální bodová velikost snímků je 1920 x 1440. Odpovídá fyzickému rozlišení čipu s poměrem stran 4:3, který má dostatečnou rezervu bodů pro plnohodnotný širokoúhlý obraz ze středové části. Protože se v různých snímacích režimech (HDV, DV 4:3, DV 16:9, foto) využívá jinak velká část snímače, mění se i kinofilmový ekvivalent ohniskové vzdálenosti. Nejširší záběry pořídí fotografický režim 4:3, nejužší pohled v širokoúhlém nastavení má video 4:3 s kinofilmovým ekvivalentem 50 mm, který přesně odpovídá standardnímu, nikoli širokoúhlému objektivu. Ke kameře lze dokoupit širokoúhlou a tele předsádku, které rozšíří možnost změny optiky na obě strany. Díky živému histogramu na zobrazovači nebo v hledáčku a plynulé korekci expozice se s kamerou fotografuje stejně pohodlně jako s vyspělým kompaktem. Blesk je výklopný a inteligentní, při potřebě přisvítit si se otevře sám, fotografické vymoženosti mají také intervalový režim, bohužel neúsporný, nezhasíná zobrazovač ani nevypíná celou kameru, takže s dodávanou baterií přestane za tři čtvrtě hodiny fungovat. Fotografie se mohou tisknout rovnou z kamery na tiskárnách standardu PictBridge.

Čím si střihnout a co potom

Spolupráce s Avidem Xpress ve standardním rozlišení DV nepřinesla žádné překvapení, prostě fungovala. V rozlišení HDV 1080i by podle výrobce kamery mělo pracovat kromě firemní Vegas 6 dalších šest softwarových střižen. S rozechvěním přiměřeným prvnímu pokusu jsem připojoval kameru k počítači miniMac s instalací Final Cut Pro HD 5.02. Po nastavení parametrů videa fungovalo natažení materiálu i střihové funkce shodně jako ve standardním rozlišení. První uzel se objevil při pokusu o couvání, obraz zamrzl a nehýbal se, jediným dostupným způsobem prohlížení děje proti srsti bylo krokování po okénku. Je to protivné, leč překonatelné. Druhý objevený uzel se trpělivostí překonat nedá – abyste nahráli výsledek, musí ve Final Cut fungovat programový modul RT Extreme, který vyžaduje paměť RAM nejméně 1 GB. V miniMacu bylo jen 512 MB, takže zpátky na kazetu jsem se nedostal, a paměťové dispozice počítače nejspíš mohou i za neschopnost couvat se živým obrázkem. Nouzová cesta s nedostatečným počítačem, export Quick- Time souboru a pokus zpětně ho nahrát na kazetu pomocí méně náročné aplikace iMovieHD byl jen poloúspěšný – HD obraz se sice nahrál, ovšem v oříznuté, nepoužitelné podobě. Avid Xpress Pro HD, rival Final Cutu Pro HD z rodiny profi střižen, zatím s formátem HDV nespolupracuje. Bezplatný upgrade je ohlášen na poslední čtvrtinu letošního roku, s ním by měl Avid umět vytvářet efekty v reálném čase a umožňovat kombinované použití materiálů v různých rozlišeních HD, DV i SD v jednom sestřihu. Hotové dílo ve vysokém rozlišení můžeme archivovat na kazetě nebo na pevném disku počítače, nejlépe externím, aby předvádění nebylo vázáno na jeden počítač. Logické archivní médium, nahratelné DVD s vyšším rozlišením, zatím není k dispozici. Zřejmě také proto je kamera vybavena možností konvertovat vysoké rozlišení do standardního na výstupu DV/HDV i na výstupu složek RGB.

Hodnocení: Nákup HDV kamery Sony HDR-HC1 představuje nejpřístupnější možnost, jak postoupit v kvalitě obrazu o patro výš a naplno využít schopností současných zobrazovačů.

Doporučená cena HDV kamery Sony HDR-HC1 je 64 990 Kč.

Internetové obchody nabízející Sony HDR-HC1:
www.videoexpert.cz | www.hifishop.cz | www.obchodni-dum.cz



(Stereo & Video 10/2005)


Internetové obchodní centrum, spotřební elektronika za velmi výhodné ceny Velké slevy na spotřební
elektroniku i na splátky
koupíte na www.kasa.cz

Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 2.99     hodnotilo čtenářů: 1983     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku