GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



Duel AV receiverů: Onkyo TX-SR503/603 vs. Yamaha RX-V557/657
audio + video / high fidelity 20.10.2005 Miroslav Werner

Zatímco za poslední roky prošlo mnoho komponentů domácího kina pouze cenovým vývojem, AV receivery, které zůstávají jeho srdcem, zažily převratné evoluční kroky. Naučily se naslouchat svým vlastním zvukovým kanálům, aby je změřily, nastavily a osvobodily tak náš sluch od šumu testovacího signálu. Jestliže jsem ještě nedávno doporučoval, aby obrazové signály vedly co nejkratší a nejpřímější cestou ze zdroje k cíli, tedy rozhodně ne přes zesilovač, musím dnes své tvrzení zásadně přehodnotit. Současné modely AV receiverů převádějí kvalitativně nejnižší signály CVBS a S-video na komponentní progresivní výstup, často i do digitální DVI-D nebo HDMI podoby.



Modely Onkyo TX-SR503/603 a Yamaha RX-V557/657 je možné zakoupit v internetovém obchodě www.audioexpert.cz


V našem testu se utkaly dvojice receiveru Yamaha a Onkyo, všechny – slovy Homera Simpsona – "příslušníci nižší vyšší střední třídy". Základními vlastnostmi jsou velmi vyrovnané. Onkyo má sice o jeden komponentní vstup více než Yamaha, ta však nasazuje u silnějšího modelu přední efekty a výstup pre-out. Je to však komfort u dané cenové kategorie sporný, typický zákazník pravděpodobně nevyužije ani jednu z těchto výhod Yamahy, daleko spíš ocení sofistikovaný dálkový ovladač Onkya TX-SR603. USB vstupy a dekódování WMA9 nemá žádný z receiverů, přitom třeba Pioneer nabízí obojí i u nejnižších letošních modelů. Ačkoli by u levnějších receiverů bylo vhodné porovnávat především výbavu, neopomněli jsme ani zvukové kvality. Úlohu hlavních reprosoustav zastaly sloupy Yamaha NS-G100 a aktivní studiové boxy T18A s měniči Seas, prostorový zvuk odehrály hliníkové kostky Elac Cinema. Hrály SACD Yoyo Ma: Solo (Sony, skladby The Cellist of Sarajevo a Appalachia Waltz) z přehrávače Sony SCD-XB940, CD s Mozartovým Requiem (DDD, N. Harnoncourt; Teldec, 1991) z mechaniky Yamaha CDX-590 s externím převodníkem X-Dac Musical Fidelity a DVD Eagles: The Hell Freezes Over (DTS), Pán prstenů: Návrat krále (DTS-ES) a Hvězdné války: Návrat Jediho (DD-EX).

Onkyo TX-SR503/603

Receivery Onkyo jsou už dlouho zdatným soupeřem všem dobře vybaveným receiverům na trhu a letošní trojková řada to potvrdila. Stejně jako u Yamahy je vyšší, „šestkový“ model vybaven kalibračním mikrofonem pro automatické nastavení jednotlivých kanálů. Modře podsvícený masivní ovladač hlasitosti šestsettrojky doplňuje velmi dobře čitelný displej s typickou kurzívou. Dálkový ovladač vyššího modelu je schopen ovládat komponenty ostatních značek podle přednastavených kódů a odečtením infravysílače jiného ovladače se umí naučit i povely. Multikanálové konektory pro každý kanál na zadním panelu jsou barevně odlišeny. Výrobce přikládá i sadu shodně barevně odlišných samolepek, které jsou určeny k označení reproduktorové kabeláže. Tento způsob známe z all-in-one sestav domácích kin, zde jsou však touto „navigační“ pomůckou označeny masivní šroubovací svorky již docela vážně míněného výrobku. Řešení velmi prosté a levné, přesto dokáže začátečníkovi pomoci a pokročilému urychlit práci při instalaci složitějšího kina. Receivery dekódují prostorový zvuk ve všech dnes požadovaných formátech – DD/DD-EX, DTS/DTS-ES Matrix i Discrete a v doplňkových DTS Neo:6 a Pro-Logic IIx, nezaleknou se ani nejvyššího DTS 96/24. Převodníky pracují v rozlišení 192 kHz/24 bitů pro každý kanál. Přes proprietární RI sběrnici lze připojit a dálkovým ovladačem řídit nejen ostatní komponenty značky Onkyo, ale také třeba Apple iPod, usazený do kolébky iPod Dock DS-A1. Vzhledem k absenci USB a WMA9 jde o docela rozumný způsob, jak se vyrovnat s všudypřítomným nátlakem komprimované hudby. IPod Photo zobrazí přes výstup S-video doku i fotografie. U obou TX-SR503 a SR603 mi výrobce poslechové testy na aktivních reprosoustavách poněkud znesnadnil. Na rozdíl od receiveru Yamaha RX-V657 není ani vyšší model Onkyo vybaven konektory pre-out (tedy výstupy za předzesilovačem a dekodéry a před koncovými zesilovači), a to dokonce ani pro hlavní přední kanály. Aktivní reprosoustavy byly tedy k výkonovým výstupům připojeny přes externí box, simulující lineární zátěž v celém slyšitelném pásmu. Zvuk Onkyo je o něco měkčí než u Yamahy – violoncello bych si představoval syrovější, ale Mozartovo Requiem zní hudebněji než na receiveru Yamaha – prostor je o něco širší, ovšem stále není možné rozlišit, kde jsou jednotlivé nástroje, neboť jsou obklopeny nebývale ukázněnými sbory. Tato nahrávka je obecně velmi složitá a jednotlivé hlasy i případné drobné chybky provedení z ní vystupují pouze na přísně analytických sestavách. Eagles nemají zásadní chybu, jen díky měkčímu provedení dostávají vokály popovější nádech. Podobně jako Yamahu lze i Onkyo uvést do režimu Pure Audio s vyřazenými obvody pro zpracování zvuku, a tedy i s lepšími podmínkami pro poslech hudby. Jelikož jsou však receivery určeny především pro domácí kino, dal si výrobce záležet zejména na těchto modech, ty však nejsou (jako u Yamahy) zatíženy nadbytečným množstvím DSP režimů, podle mého názoru nepotřebných. Federační křižníky i meče skřetů zatlačí diváky do sedaček a jemná i dynamická hudba Johna Williamse a Howarda Shorea nebude jen pouhým hudebním doprovodem filmu, ale jeho všudypřítomnou součástí.

Yamaha RX-V557/657

Receiver RX-V657 je jen o něco jednodušší variantou modelu RX-V757 – má chudší dálkový ovladač bez displeje, nicméně ponechává výstup pro přední horní efektové reprosoustavy, díky nimž je Yamaha výjimečná. Ty dokáží lépe pokrýt přední zvukové pole pro kvalitní zážitek při sledování velkoplošných zobrazovačů a pláten projektorů. Tyto efekty však musíme oželet, použijeme-li kanály surround-back, vzhledem k odděleným konektorům však lze osadit všechny reprosoustavy současně a pouze receiver podle potřeby nakonfigurovat. Vyšší model v testu nabízí rovněž automatické nastavení jednotlivých kanálů kalibračním mikrofonem. Dálkové ovladače receiverů 557 a 657 jsou shodné, neumějí se bohužel učit povelům z jiných zařízení, zato nabízejí množství přednastavených kódů pro ovládání komponentů jiných značek. Yamaha se pyšní charakteristicky oranžovým displejem, dobře čitelným za všech světelných podmínek. RX-V557 dekóduje pouze jeden zadní centrální kanál, pracuje nejvýše v režimu 6.1. Vzhledem k tomu, že i u 7.1 konfigurací reprodukují maticově dekódované kanály „surround-back“ shodný monofonní signál, nejedná se výraznou nevýhodu. Stejně jako receivery Onkyo je i Yamaha připravena zkonvertovat signály Video (CVBS) a S-video do komponentních výstupů, a umožnit tak přivést k televizoru nebo projektoru videosignál jen jedinou nejvyšší normou (jíž je v tomto případě progresivní komponentní obraz), resp. kompozitní a S-video signály receiverem „vylepšit“. Je škoda, že receivery jsou osazeny pouze dvěma komponentními vstupy. Připojíme-li do nich DVD přehrávač a DVD rekordér, nezbývá nám už volné místo pro DVB přijímač nebo jiný komponent s progresivním výstupem. Díky výstupům pre-out pro všechny dekódované kanály jsem u RX-V657 mohl uskutečnit i test korekcí a předzesilovače poslechem aktivních reprosoustav. Předzesilovač nezasahuje slyšitelně do analogového signálu a digitální signály dekóduje na výbornou, tedy tak, jak jsme u této značky zvyklí. Množství DSP režimů považuji za zbytečné, experimentátorům s „nevěrným“ zvukem však může učarovat. Nám ostatním, kteří chceme naslouchat zvuku věrnému, doporučuji alespoň mody s přívlastkem Enhanced, které vytvářejí signál i pro přední efektové kanály. Yamaha samozřejmě dekóduje všechny potřebné mody digitálního prostorového zvuku – Dolby Digital a DTS i rozšířené režimy ES a EX, diskrétně i maticově kódované, DTS 96/24 a doplňkové Neo:6 a DPLIIx. O D/A převod se starají převodníky 192 kHz/24 bitů. Yamaha zahraje Yoyo Mu s daleko větší syrovostí a razancí než měkčí Onkyo, ovšem stejně syrově zní i Mozartovo Requiem. Zato „DTSkoví“ Eagles hrají na výbornou, syrové rockové provedení potvrzuje i kvalitní dynamika. Vůbec poprvé jsem postřehl, že ve skladbě Desperado je na pozadí téměř neslyšitelný 50Hz brum, který v PCM stopě ostatních skladbách není (při záznamu byly nejspíš problémy s aparaturou) – takové drobnosti dokáže Yamaha odhalit a přednést. Dévédéčka se šestikanálovým zvukem předvedla na Yamaze, co vše lze slyšet v podmínkách obývacího pokoje, a i RX-V557 se svými „pouhými“ sedmi kanály prokázal příslušnost ke značce, která domácí kino opravdu umí. V našem testu ji jen o chloupek předběhly konkurenti – nikoli zvukem, ale díky dodatečné výbavě.

A tentokrát vyhrává…

Vyšší modely uhrály celkem náročnou plichtu i proto, že Yamaha je o celé 2 000 Kč levnější, a tak jí bylo možné ledacos odpustit. U nižších typů už nemá Yamaha bohužel co nabídnout. Onkyo také přichází s iPod Dockem a je schopno plné reprodukce 7.1. Přestože bývá jméno Yamaha synonymem pro "domácí kino", v našem duelu zaujalo tentokrát první místo Onkyo.

Internetový obchod nabízející AV receivery Onkyo TX-SR503/603:
www.audioexpert.cz


Internetové obchody nabízející AV receiver Yamaha RX-V557:
www.audioexpert.cz | www.hifishop.cz


Internetové obchody nabízející AV receiver Yamaha RX-V657:
www.audioexpert.cz | www.hifishop.cz


(Stereo & Video 9/2005)





Internetové obchodní centrum, spotřební elektronika za velmi výhodné ceny Velké slevy na spotřební
elektroniku i na splátky
koupíte na www.kasa.cz

Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 3.01     hodnotilo čtenářů: 988     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku