GOLIÁŠ.cz


Srovnáme.cz
Najdete nás na Twitteru Najdete nás na Facebooku
TV tip:



Přehled formátů prostorového zvuku
audio + video / domácí kino + DVD 11.11.2003 Libor Daneš

V poslední době se nových formátů a jejich modifikací urodilo požehnaně. V podstatě o všech vás průběžně informovalo S&V, a tak se pokusím pouze o stručný přehled. V popisu především rozlišujte mezi zakódovaným obsahem některých kanálů, které jsou vypočítány od reálně zaznamenaných zvukových stop, které není nutno dekódovat z jiného obsahu.


Dolby Pro Logic
DPL je nejstarší z všeobecně rozšířených prostorových formátů, v současné době se s ním setkáte především v nahrávkách na kazetách VHS. Tento formát je také vždy přítomen na linkových stereo výstupech DVD přehrávačů při přehrávání DVD disku. Do klasického sterea je zakódována informace o zvuku centrálního reproduktoru a zadního efektového, který však je přehráván dvěma reproduktory. Jde však o jeden kanál, hraný ze dvou míst. Oba dekódováním vytvořené kanály jsou frekvenčně velmi omezené a jejich zvuk a prostorová přesvědčivost má velmi daleko k dokonalosti.

 

 

Dolby Pro Logic II
Jde o velmi vyspělého nástupce DPL.  Pokud je nahrávka v tomto systému i zakódována a nahrána, pak je výsledek velmi přesvědčivý a velmi se podobá reprodukci Dolby Digital. Tento dekodér však lze použít i při reprodukci původního DPL a současně z jakéhokoli stereo signálu je schopen dekódovat pět nezávislých kanálů s plným frekvenčním zastoupením a jeden nízkofrekvenční signálu pro subwoofer (5.1). Opakuji, z jakéhokoli sterosignálu, ať je a nebo není doplněn kódem DPL. 



 

Dolby Digital
Velmi pokročilá forma digitálního kódování zvuku, které umožňuje uložit a přenést vysoce kvalitní digitální zvuk v pěti samostatných kanálech a jednom nízkofrekvenčním pro subwoofer. Nejde tedy o žádné dopočítávání virtuálních kanálům ale o 5.1 reálně zaznamenaných stop. Přestože každý kanál má při reprodukci plnohodnotný frekvenční obsah, nejde však o pět plnohodnotných kanálů srovnatelných s CD kvalitou, protože jednotlivé kanály užívají nižší datový tok.   

 



Dolby Digital EX
 
Tento formát rozšiřuje možnosti Dolby Digital o další kanál, třetí zadní efektový. Ten je získán výpočtem z obou zadních surroundových kanálů, nejde tedy o další samostatný záznam stopy. Reproduktor tohoto signálu patří za poslechové místo, mezi oba zadní efektové kanály. Jeho zvuk a umístění lze přirovnat k „zadnímu centru“. Tento další zdroj zvuku má vytvořit plynulejší pohyb efektů za hlavami posluchačů.

THX Surround EX
Tento formát má své kořeny v Dolby Digital EX a byl vyvnut ve spolupráci s Lucasfilm THX. Je mu tedy velmi podobný ale určité změny k lepšímu jsou v redistribuci nízkých kmitočtů, preciznější ekvalizaci a synchronizaci předních a zadních kanálů, zlepšení jejich separaci odstupu šumu a podobně. 



 
DTS Digital Surround
Prozatím technicky nejdokonalejší formát prostorového ozvučení,  ve své podstatě je podobný více rozšířeném Dolby Digital, ale zvuk jeho pěti kanálů je tvořen vysokým datovým tokem se zvukovou kvalitou srovnatelnou s CD záznamem. To samozřejmě klade zvýšené nároky jak na výrobu disků, je jich také mnohem méně, tak na reprodukční zařízení, ne všechny DVD přehrávače jsou proto vybaveny DTS dekodérem. Některé dekodéry a nahrávky DTS jsou označeny 96/24, ty jsou určeny především pro hudební snímky reprodukované v ještě větším datovém toku s větším digitálním rozlišením a tedy ve zvýšené zvukové kvalitě.

 

DTS Digital Out
Logem DTS s označením Digital Out jsou označeny DVD přehrávače které nemají vlastní DTS dekodér ale současně jsou schopny přečíst vysoký datový tok z DVD disku a zprostředkovat ho digitálním výstupem externímu DTS dekodéru, například v AV receiveru. Nevšímejte si proto jen velkých písmen na logu, ale přečtěte si i drobná, ale velice podstatná upřesnění pod nimi.

 

DTS-ES
Jde opět o rozšíření prostorového zvuku 5.1 o další, třetí, zadní efektový kanál na 6.1. DTS-ES existuje ve dvou kompatibilních podobách – Matrix a Discrete. Třetí zadní kanál (zadní centr) vzniká u Matrixu výpočtem ze dvou efektových kanálů, zatímco u Discrete jde o šestý samostatně nahraný, plnohodnostný kanál. Význam je opět v plastičtějším a podrobnějším vykreslení akcí odehrávajících se v zadní polokouli zvukového pole. Součástí nahrávky je samozřejmě i samostatný nízkofrekvenční kanál pro subwoofer.   

DTS NEO:6
Lze vzdáleně přirovnat k DPLII, vytváří prostorový zvuk 5.1 nebo 6.1 ze stereo nahrávky, například na CD nebo VHS.

 

SRS TruSurround
Jde o typický virtuální efekt, který je schopen posunováním fází a dalšími úpravami zvuku vytvořit prostorový zvuk v běžném stereo zařízení. Kruhový prostor tedy slyšíte i ze dvou reprosoustav stereo zařízení před vámi nebo ve sluchátkách. Používá se k přehrávání formátů prostorového zvuku 5.1 na stereo zařízeních, pěti nebo šestikanálový zvuku je převeden do dvoukanálového s prostorovými úpravami, které v posluchači vytvářejí zdání, že zde 5.1 (6.1) reproduktorové osazení je.

Na posledním schématu si prosím povšimněte barevného odlišení opravdově hrajících reproduktorů od virtuálně vytvořených „zdrojů“ zvuku. Opravdové jsou černé (L,R), virtuální modré (C,SW,SL,SR).

 

 

(Liborova poradna S&V 10/2003)


 

Hodnocení čtenářů 5 bodů - nejvyšší počet
bodový průměr: 0.54     hodnotilo čtenářů: 4632     body:  1 | 2 | 3 | 4 | 5
Komentáře k článku